Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی سالانه مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی:

غارت سالانه 15 میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور/ آب در کشور، از نفت هم مهم‌تر است

با وجود 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز، سالانه 15 میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور غارت می‌شود.

غارت سالانه 15 میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور/ آب در کشور، از نفت هم مهم‌تر است

با وجود 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز، سالانه 15 میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور غارت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در چهاردهمین گردهمایی سالانه محققان و اعضای هیأت علمی بخش‌های ستادی و مراکز تابعه مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی که با حضور محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی، اسکندر زند معاون تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، فریبرز عباسی رئیس مؤسسه تحقیقات و جمعی از محققان کشور برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: استحصال بیش از حد از منابع زیرزمینی باعث کاهش سطح منابع آبی کشور شده است.

علی‌مراد اکبری با اشاره به اینکه 750 هزار حلقه چاه در کشور حفاری شده است، افزود: از این میزان 400 هزار حلقه چاه مجاز و بیش از 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز است که این چاه‌های غیرمجاز باعث غارت سالانه 15 میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور می‌شود؛ دو سال قبل 12 هزار حلقه چاه و سال گذشته 20 هزار حلقه چاه مسدود شد، اما تا مسدود شدن 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز، فاصله زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه امسال حدود 9 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص یافته است، عنوان کرد: این میزان اعتبارات با اعتبار 600 میلیارد تومانی استان‌ها به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد که در صورت به‌کارگیری یا استفاده از یک درصد این اعتبارات در بخش‌های تحقیقاتی، تحول عظیمی در بخش کشاورزی رخ می‌دهد؛ این در حالی است که تاکنون نکته قابل قبولی برای حل بحران آب ارائه نشده است.

اکبری ادامه داد: سالانه اجرای 600 هزار هکتار پروژه‌های آبیاری شبکه‌ها و روش‌های نوین آبیاری و 500 هزار هکتار اصلاح، حاصلخیزی و بهبود خاک در برنامه‌ها قرار دارد.

وی ریشه مشکلات آبی کشور را ضعف در مدیریت، مصرف بی‌رویه و مرتبط به سال‌های گذشته دانست و بیان کرد: آب در کشور از نفت هم مهم‌تر است و اگر برای حل بحران آب تدابیری اندیشیده نشود، به‌طور قطع کشور در آینده با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح‌های تحقیقاتی در سال‌های گذشته تأثیری در برطرف کردن مشکل آب نداشته است، یادآور شد: ارتقاء بهره‌وری از منابع آب و خاک و پایداری این منابع، حفاظت کمی و کیفی و بهره‌گیری از فناوری و دانش تکنولوژی جدید از وظایف اصلی محققان این بخش است.

اکبری اقدامات انجام‌شده در حوزه آب و خاک را در دولت یازدهم بی‌سابقه دانست و تأکید کرد: اجرای شیوه‌های آبیاری زهکشی در خوزستان و ایلام به 550 هزار هکتار و روش‌های نوین آبیاری در محدوده رودخانه‌های مرزی به 220 هزار هکتار رسیده که هدف‌گذاری امسال برای این روش‌های جدید تجهیز 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی است.

وی در پایان با بیان اینکه بارها به اشتباه اعلام شده بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، خاطرنشان ساخت: حدود 10 میلیارد مترمکعب از آب‌های استان‌های شمالی به دریای خزر و حدود چهار میلیارد مترمکعب از اروندرود به خلیج فارس می‌ریزد، علاوه بر این تلفات پنج میلیارد مترمکعبی آب پشت سدهای کشور به همراه آب شرب و صنعت در مجموع معادل 60 میلیارد مترمکعب است که همه این‌ها به پای بخش کشاورزی نوشته می‌شود؛ این در حالی است که این منابع آبی در بخش کشاورزی استفاده نمی‌شود./

H-960410-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید