Iranian Agriculture News Agency

فرصت‌هایی که پشت سر هم از دست می‌روند

انتظار 3 ساله برای اجرای طرح 100 میلیارد تومانی پرورش ماهی در قفس/ بلاتکلیفی بزرگ‌ترین طرح آبزی‌پروری خاورمیانه و سومین طرح جهان

مجری بزرگ‌ترین طرح پرورش ماهی در قفس اعلام کرد: تکمیل بزرگ‌ترین طرح پرورش ماهی در قفس ایران به‌دلیل عدم پرداخت به موقع تسهیلات مصوب صندوق توسعه ملی با وقفه سه ساله روبه‌رو شده است.

انتظار 3 ساله برای اجرای طرح 100 میلیارد تومانی پرورش ماهی در قفس/ بلاتکلیفی بزرگ‌ترین طرح آبزی‌پروری خاورمیانه و سومین طرح جهان

مجری بزرگ‌ترین طرح پرورش ماهی در قفس اعلام کرد: تکمیل بزرگ‌ترین طرح پرورش ماهی در قفس ایران به‌دلیل عدم پرداخت به موقع تسهیلات مصوب صندوق توسعه ملی با وقفه سه ساله روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عضو اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با بیان این مطلب گفت: با وجود حمایت‌های ویژه حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری‌های مکرر او، پرداخت تسهیلات جهت تکمیل و بهره‌برداری از این طرح متوقف شده و میلیاردها ریال از منابع سرمایه‌گذاری شده در این طرح بلاتکلیف مانده است.

محمد وطن‌دوست با بیان اینکه هر روز تأخیر در تکمیل این طرح زیان هنگفتی را به این مجموعه وارد می‌کند، افزود: برای اجرای فاز نخست این طرح تولید 12 هزار تن ماهی در نظر گرفته شده بود و با توسعه و تکمیل آن به ظرفیت 30 هزار تن در سال خواهد رسید.

وی بیان کرد: در حال حاضر این طرح به‌عنوان سومین طرح بزرگ جهان و بزرگ‌ترین در خاورمیانه مطرح است و سه قسمت تکثیر، پرورش و عمل آوری را دربر می‌گیرد که با توجه به اهداف و سیاست‌های کلان کشور در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به‌ویژه استان بوشهر باشد.

مدیرعامل گروه صنعتی بوشهر ادامه داد: این در حالی است که مبنای اصلی اجرای این طرح برپایه صادرات بوده و با توجه به تأکید برنامه‌های کلی کشور بر توسعه صادرات غیرنفتی تکمیل و اجرای آن می‌تواند نقش مؤثری در تحقق این هدف ایفا کند.

وطن‌دوست عنوان کرد: برای اجرای این طرح بیش از یک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده بود که از این میزان 30 درصد سهم سرمایه‌گذار و 70 درصد سهم بانک عامل (بانک کشاورزی) بوده و این در حالی است که با وجود هزینه شدن کامل سهم آورده سرمایه‌گذار، بانک عامل هیچ اقدامی برای تزریق مانده تسهیلات مصوب به عمل نیاورده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این از محل تغییرات نرخ ارز نیز زیان سنگینی برای سرمایه‌گذار ایجاد شده است، یادآور شد: این در حالی است که اگر تسهیلات مصوب تاکنون پرداخت شده بود، چندین مرحله تولید و برداشت از این طرح محقق می‌شد و بخش عمده‌ای از این تسهیلات نیز به موقع بازپرداخت شده بود.

مجری بزرگ‌ترین طرح پرورش ماهی در قفس تأکید کرد: این در حالی است که در زمان آغاز این طرح کشور ترکیه هیچ جایگاهی در زمینه پرورش ماهی در قفس نداشت، اما هم‌اکنون با تولید سالانه 400 تا 500 هزار تن انواع ماهی در قالب طرح‌های مشابه، توانسته است بخش قابل توجهی از بازارهای جهانی را در اختیار خود قرار دهد.

وطن‌دوست با اشاره به مرزهای ساحلی گسترده و شرایط مطلوب کشور برای توسعه صنعت آبزیان اضافه کرد: این در حالی است که صادرات هر یک کیلوگرم آبزیان بیش از چهار برابر همین میزان صادرات نفت برای کشور ارزآوری به همراه دارد.

طبق برآوردها به‌طور متوسط هر کیلوگرم ماهی یا میگوی صادراتی رقمی بین پنج تا شش دلار ارزآوری دارد که با محاسبه سرانگشتی در مقابل صادرات نفت که در اوج خود به بشکه‌ای 120 دلار رسید، پنج تا 10 برابر ارزش افزوده دارد. مضاف بر آن توسعه صنعت پرورش آبزیان در کشور علاوه بر ارزآوری، سهم زیادی در اشتغال‌زایی و بهبود سبد معیشتی مردم از لحاظ کاهش قیمت آبزیان و مصرف بیشتر در پی دارد.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده وزارت جهاد کشاورزی و شخص حجتی وزیر جهاد کشاورزی برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این طرح اظهار کرد: ناهماهنگی بانک عامل و برخی دیگر از دستگاه‌ها باعث شده است تا این طرح عظیم با وقفه روبه‌رو شود و از طرفی آورده سرمایه‌گذار نیز روی زمین بلاتکلیف بماند./

S-960411-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید