Iranian Agriculture News Agency

ساخت بات‌های جدید تصفیه کننده آب

این بات‌های جدید قادرند با حرکت در آب باکتری‌های بیماری‌زا را نابود و از سطح آب جمع‌آوری کنند.

ساخت بات‌های جدید تصفیه کننده آب

این بات‌های جدید قادرند با حرکت در آب باکتری‌های بیماری‌زا را نابود و از سطح آب جمع‌آوری کنند .

به گزارش ایانا از ساینس الرت ، دانشمندان، میکرو بات‌های دایره‌ای شکلی اختراع کرده‌اند که قادرند با حرکت در داخل آب و کشتن باکتری‌ها، آب را تصفیه کنند. این اختراع می‌تواند گزینه تازه و موثری برای مقابله با آلودگی منابع آبی باشد .

این بات‌ها با شنا در آب‌های آلوده به ایکولی توانستند در عرض 20 دقیقه، بیش از 80 درصد از باکتری‌ها را از بین ببرند و چون مغناطیسی هستند، می‌توان به راحتی آنها را از سطح آب جمع‌آوری کرد .

گروهی از دانشمندان در موسسه سیستم‌های هوشمند مکس پلانک که این اختراع را انجام داده‌اند، معتقدند این روش نسبت به افزودن مواد شیمیایی به آب، برای تصفیه آن مزایای زیادی دارد، مواد شیمیایی ممکن است پس از مصرف به اطراف بچسبند و چندان کارآیی نداشته باشند .

این محققان نوشته‌اند: یکی از مهم‌ترین مشکلات گریبان‌گیر مردم در سراسر جهان، دسترسی ناکافی به آب سالم است. بنابراین، به ابداع روش‌های تصفیه کارآمدتر، همراه با نوآوری و هزینه پایین‌تر که تاثیر منفی بر محیط زیست نداشته باشد و در ضمن سلامت انسان را به مخاطره نیندازد، نیازفوری داریم .

این میکروبات‌ها، بر اساس بات‌هایی از جنس "ذرات جانوس" که سال گذشته در شرکت مکس پلانک ساخته شده طراحی شده‌اند. بات‌های جدید مثل آن بات‌ها به دو نیمه تقسیم می‌شوند، یک نیمه از جنس منیزیوم که حباب‌های هیدروژن را در آب پدید می‌آورد و همچون یک سیستم نیرومحرکه عمل می‌کند .

نیمه دیگر ازلایه‌های متبادل آهن و طلا پوشیده شده با نانو ذرات نقره، ساخته شده است و به عنوان بخش نابودکننده باکتری در مینی ماشین‌ها عمل می‌کند. لایه‌های آهن و طلا، باکتری‌های هدف را به دام می‌اندازند و نانو ذره‌ها آنها را می‌کشند .

این آهن است که آهن رباها را قادر می‌سازد پس از اتمام کار پاکسازی، میکروبات‌ها را همراه با باکتری‌های مرده به دام افتاده جمع‌آوری کند، زیرا شما در واقع نمی‌خواهید آبی را بنوشید یا در آن شنا کنید که پر از میکروبات‌ها است .

محققان می‌گویند هر چه بات بیشتری اضافه کنید، احتمال تمیزی آب بالاتر خواهد رفت گرچه میزان 80 درصد تمیزی آب هم چشمگیر است .

663 میلیون نفر در سراسر جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و این بات‌ها می‌تواند گزینه امیدبخشی برای جاهایی باشد که با کمبود برق مواجهند و مشکلات مالی وجود دارد، هر چند که هنوز نمی‌دانیم چقدر زمان برای عملی شدن این روش در عالم واقع لازم است .

علاوه بر این در حوزه مینی روبات‌های تصفیه کننده آب رقابت شدیدی وجود دارد، پیش از این رباتی را دیده‌ایم که می‌تواند برق مورد نیاز خود را تامین و آلودگی آب را در حین گردش بر روی سطح آب تصفیه کند .

سال گذشته یک تیم بین‌المللی از محققان، نانوبات‌هایی بر پایه گرافن ساختند که می‌تواند سرب را به سرعت و به نحو موثری از فاضلاب‌ها تصفیه کند. البته اگر ما اندکی با سیاره خود مهربان‌تر باشیم نیازی به این همه اختراع نیست .

پژوهشگران دست اندرکار ساخت این بات جدید وعده داده‌اند که به تلاش خود برای تکمیل کردن این اختراع ادامه خواهند داد. آنها می‌گویند این بات "با محیط زیست سازگار است و در حین کار و پس از آن هیچ‌گونه پسماند شیمیایی تولید نمی‌کند". این دانشمندان اضافه می‌کنند: "ترکیب سیستم‌های فعال و نانومواد برای ساخت موتورهایی در ابعاد میکرو و نانو، می‌تواند برای کاربرد در حوزه پزشکی، انرژی و محیط زیست افق‌های تازه‌ای را باز کند".

ترجمه: محسن حدادی

L-960411-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید