Iranian Agriculture News Agency

عشایر همدان 9 درصد از مراتع استان را در اختیار دارند/ مشکل عشایر کمبود مرتع است

مدیر کل امور عشایری استان همدان با بیان اینکه عشایر استان 9 درصد از مراتع استان را در اختیار دارند‏، گفت: کمبود مرتع یکی از مشکلات عمده عشایر استان است.

عشایر همدان 9 درصد از مراتع استان را در اختیار دارند/ مشکل عشایر کمبود مرتع است

مدیرکل امور عشایری استان همدان با بیان اینکه عشایر استان 9 درصد از مراتع استان را در اختیار دارند‏، گفت: کمبود مرتع یکی از مشکلات عمده عشایر استان است .

به گزارش ایانا از همدان، حسین محمدی با اشاره به اینکه آبرسانی به عشایر به صورت سیار و با دو تانکر آب در حال انجام است‏‏، اظهار کرد: علاوه بر آبرسانی به صورت سیار آبرسانی به صورت لوله‌کشی از چشمه‌ها نیز در حال انجام است .

وی کمبود آب و مراتع را عمده مشکلات عشایر استان عنوان کرد و افزود: تاکنون اعتباری برای عشایر ییلاقی اختصاص پیدا نکرده و به محض اختصاص اعتبار توزیع خواهد شد .

مدیرکل امور عشایری استان همدان با بیان اینکه اعتبار قشلاقی به طور کامل توزیع شده است‏، ادامه داد: طبق آمار 2 هزار و 189 خانوار عشایر در استان وجود دارد اما آمار واقعی بیش از 3 هزار خانوار است .

وی با اشاره به اینکه 950 هزار هکتار از مراتع استان در اختیار عشایر وجود دارد‏، یادآور شد: این آمار 9 درصد از مراتع کل استان را شامل می‌شود .

محمدی با بیان اینکه عشایر در 72 نقطه از مراتع استان مستقر هستند، تصریح کرد: عدم برخورداری از اعتبار کافی، پایین بودن شاخص توسعه انسانی‏، بالابودن نرخ بی‌سوادی، عدم حمایت قانونی حقوق عشایر در مراتع‏ از عمده مشکلات عشایر است .

وی با اشاره به اینکه از بین رفتن نظام بهره‌برداری ‏‏"ایلی و سنتی‏" باعث بهره‌برداری غیر اصولی از مراتع شده است ، گفت: کمبود مراتع نسبت به تعداد دام‏، از بین رفتن ایل‌راه‌ها، یکسان نبودن خدمات‌رسانی به عشایر‏ از دیگر مشکلات عشایر استان است .

مدیرکل امور عشایری استان همدان از حل شدن مشکلات بهداشتی عشایر خبر داد و افزود: مشکلات بهداشتی و درمانی عشایر با انعقاد تفاهم‌نامه بین امور عشایری استان و مرکز بهداشت رفع خواهد شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید