Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران امروز در نخستین نشست خبری خود خبر داد:

پرداخت مطالبات گندمکاران به‌روز می‌شود/ 5 میلیون و 158 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد/ رد ادعای انحصار واردات برخی از کالاهای اساسی در شرکت بازرگانی دولتی

ظرف دو هفته دیگر پرداخت مطالبات گندمکاران به‌روز می‌شود و بهای محصولات دریافتی حداکثر تا 48 ساعت به حساب گندمکاران واریز خواهد شد.

پرداخت مطالبات گندمکاران به‌روز می‌شود/ 5 میلیون و 158 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد/ رد ادعای انحصار واردات برخی از کالاهای اساسی در شرکت بازرگانی دولتی

ظرف دو هفته دیگر پرداخت مطالبات گندمکاران به‌روز می‌شود و بهای محصولات دریافتی حداکثر تا 48 ساعت به حساب گندمکاران واریز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران امروز در نخستین نشست خبری خود با اشاره به آمار برداشت گندم، گفت: تا صبح امروز بیش از پنج میلیون و 158 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پنج درصدی داشته است.

یزدان سیف افزود: پیش‌بینی می‌شود کاهش بارش‌ها از مهر تا بهمن‌ماه سال گذشته تا پایان خرید تضمینی گندم امسال 500 هزار تن گندم نسبت به سال زارعی گذشته کمتر خواهد بود.

وی بیان کرد: هرچند با کاهش بارندگی کاهش تولید گندم دیم داشته‌ایم، اما کیفیت گندم تولید سال زراعی جاری از لحاظ گلوتن، پروتئین و هکتولیتر بهبود یافته است.

مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره آخرین آمار خرید تضمینی دانه‌های روغنی نیز عنوان کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران تا پیش از امروز 140 هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری کرده که با افت تولید میزان تحویلی 134 هزارتن بوده است.

سیف با تأکید بر اینکه سعی شده مطالبات گندمکاران در کوتاه‌ترین زمان پرداخت شود، ادامه داد: ارزش گندم مازاد خریداری شده از گندمکاران شش‌هزار و 600 میلیارد تومان است که از این مبلغ سه‌هزار و 400 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی تأکید کرد: کشاورزانی که تا 27 خرداد محصول خود را تحویل مراکز خرید داده‌اند، حداقل 50 درصد پول خود را دریافت کرده‌اند.


پول برای کشت دوم کشاورزان فراهم است

مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر اینکه تأخیر در پرداخت مطالبات پای دلالان را به خرید گندم باز کرده و کشاورزان به دلایل ضعف مالی مجبور به فروش محصول خود به زیر قیمت خرید تضمینی هستند، اظهار کرد: شاید برخی کشاوزران اقدام به فروش محصول خود به دلالان کرده باشند، اما با توجه به معرفی کشاورزان تولیدکننده به مراکز خرید قبل از آغاز فصل برداشت و معرفی کشاورزان جامانده از طریق مراکز شرکت خدمات حمایتی، درصد این تخلفات بسیار کاهش یافته است.

سیف در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایانا مبنی بر اینکه چرا پرداخت مطالبات کشاورزانی که نوبت کشت دوم آن‌ها فرار رسیده را در اولویت قرار نمی‌دهید، خاطرنشان ساخت: اولویت پرداخت‌ها بر اساس زمان تحویل محصول است، به این معنی که هر کشاورزی که زودتر محصول را برداشت و تحویل داده باشد، زودتر بهای محصول خود را دریافت می‌کنند. به این ترتیب پول برای کشت دوم زمین‌های که محصول آن‌ها برداشت شده باشد، فراهم است.

به گفته وی، بیشترین حجم خرید گندم در استان‌های خوزستان با یک میلیون و 350 هزار تن، گلستان یک میلیون و 64 هزار تن، فارس 733 هزار تن، خراسان 291 هزار تن و اردبیل با 283 هزار تن جزو 5 استان بوده است.

سیف درباره میزان پرداخت مطالبات کلزاکاران نیز اضافه کرد: تا امروز کشاورزان کلزاکار 80 درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند، به‌طوری‌که از 370 میلیارد تومان مطالبات آنان تنها 70 میلیارد تومان باقی مانده که در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات شرکت بازرگانی دولتی برای تنظیم بازار، گفت: برخی کالاها از جمله برنج در ماه رمضان با اندکی افزایش قیمت روبه‌رو بود که اجرای طرح ضیافت و توزیع 30 هزار تن از این کالای اساسی، قیمت آن به ثبات نسبی رسید.


افزایش طرفیت سیلوهای ذخیره گندم به 350 هزار تن

مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران از افزایش ظرفیت سیلوهای گندم به 350 هزار تن خبر داد و بیان کرد: این اقدام برای اصلاح وضعیت نگهداری کالاهای استراتژیکی همچون گندم انجام می‌شود که از مجموع این سیلوها در یک تا دو ماه آینده دو سیلوی گندم در استان فارس به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.


واگذاری شرکت‌های بازرگانی دولتی مناطق به بخش خصوصی

سیف با تأکید بر لزوم اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، عنوان کرد: با هدف بالا بردن بهره‌وری در اقتصاد کشور 14 شرکت غله منطقه‌ای به‌مرور به بخش خصوصی و در همین راستا تاکنون دو شرکت در مناطق هفت و 13 واگذار شده است.


تمام کالاهای اساسی از طریق بورس عرضه می‌شود

وی یکی از سیاست‌های شرکت بازرگانی دولتی را عرضه تمام کالاها از طریق بورس کالا عنوان کرد و افزود: برای اجرای این سیاست صدورحواله به کارگروه استانی و زیرنظر استانداران انجام می‌شود به این ترتیب شرکت بازرگانی دولتی دیگر هیچ کالایی را مستقیم نمی‌فروشد.

سیف با رد ادعایی مبنی بر اینکه طبق قانون افزایش بهره‌وری، منع فروش کالاهای اساسی در بورس وجود دارد، تأکید کرد: طبق ماده 36 برنامه ششم فروش تمام کالاها از طریق بورس انجام خواهد شد و بر همین اساس در سال 97 نظام خرید تضیمنی را در بورس مستقر خواهد شد.

وی با رد ادعای انحصار واردات برخی از کالاهای اساسی در شرکت بازرگانی دولتی، ادامه داد: این موضوع خط قرمز شرکت است و به همین دلیل شرکت در مناقصات بین‌المللی ورود پیدا کرده تا معاملات کاملاً شفاف انجام شود ضمن اینکه نظام دو مرحله‌ای به یک مرحله‌ای تبدیل شده است.


مشکلی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد

مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره وضعیت ذخایر استراتژیک کشور ضمن خودداری از ارائه آمار، اظهار کرد: کشور در تأمین به‌موقع و کافی تمام کالاهای اساسی در وضعیت خوبی قرار دارد و ضمن اینکه بخشی از کالاهای استراتژیک‌ مورد نیاز مانند روغن از محل تولید داخلی تأمین می‌شود.


برنج تایلندی در راه ایران

سیف درباره آخرین وضعیت واردات برنج از تایلند، یادآور شد: تایلند و هند دو کشور بزرگ صادرکننده برنج در جهان هستند که از 50 میلیون تجارت برنج در دنیا، 25 درصد در دست تایلند و 25 درصد در اختیار هند است.

وی اضافه کرد: باید انحصار واردات از یک کشور را بشکنیم تا قدرت چانه‌زنی ما بالا برود، برای همین یکی از سیاست‌های شرکت بازرگانی دولت ایران افزایش و تنوع مبادی وارداتی است. طبق همین روال از تایلند برنج وارد کرده‌ایم که هم‌اکنون کشتی آن در راه است.

سیف در پاسخ به انتقاد انجمن واردکنندگان برنج خاطرنشان ساخت: شرکت بازرگانی دولتی رقیب این انجمن در واردات برنج نیست و این شرکت حاضر به مذاکره با بخش خصوصی از جمله انجمن واردکنندگان برنج در مورد روش اجرا و چگونگی تأمین نیاز برنج وارداتی است.

به گفته وی، ممنوعیت فصلی واردات برنج با توجه به منافع تولید کتنندگان در نظر گرفته شده است چرا که نباید توقع داشت که وقتی کشاورز برنج را برداشت می‌کند کشتی حامل برج خارجی کنار اسکله پهلو بگیرد ضمن اینکه این موضوع در کارگروه تنظیم بازار تحت بحث و بررسی بوده اما هنوز به نتیجه مشخص نشده است.


شفاف‌سازی خرید شرکت بازرگانی دولتی از طریق مناقصات بین‌المللی

مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره نحوه خرید خارجی کالاهای اساسی نیز، گفت: از سال 1357 تمام خریدها در قالب شورای خرید که متشکل از نمایندگان چند وزارتخانه بود انجام می‌شد،‌ اما به مرور این کار از طریق مناقصات بین‌المللی انجام شد تا شاهد شفافیت بیشتری در این حوزه صورت گیرد.


افزایش بازرسی‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده از ذخایر کالای اساسی

سیف ضمن تأیید تخلف تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی که وظیفه نگهداری امانی روغن‌های ذخیره استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی را برعهده داشتند، افزود: برای جلوگیری از اینگونه تخلفات شرکت دو سیاست را در پیش خواهد گرفت؛ یکی کنترل کیفیت کالا در داخل انبارهای شرکت و بخش خصوصی با استفاده از فناوری اطلاعات و دیگر اجرای نظام موجودی برداری و کنترل ورود و خروج کالا است.


عذرخواهی از مردم بابت برنج‌های آلوده

وی درباره پرونده برنج‌های آلوده موجود در انبار شرکت بازرگانی دولتی، تأکید کرد: برای خطایی که سال گذشته درباره برنج‌های آلوده پیش آمد، از مردم عذرخواهی می‌کنیم، اما مردم این اطمینان را داشته باشند که اولویت این شرکت تأمین و توزیع غذای سالم برای آن‌ها است و به همین دلیل هیچ برنجی از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی خارج نمی‌شود، مگر آنکه سالم و کیفی باشد، البته اگر هم خطایی رخ داده باید از مردم عذرخواهی کنیم.

سیف در پایان درباره سرنوشت برنج‌های آلوده اظهار کرد: بخشی از برنج‌های آلوده مصرف خوراک دام، مقداری معدوم و مابقی در حال طی مراحل قانونی و تعیین سرنوشت است./

G-960411-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید