Iranian Agriculture News Agency

اصلاح ساختار تشکیلاتی؛ گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان جنگل ها

به منظور انسجام بخشی در ساختار تشکیلاتی و بهبود منابع انسانی متناسب با وظایف حاکمیتی و تصدی گری سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور و همچنین اجرای احکام قانون مدیریت خدمات کشوری و مصوبه شورای عالی اداری گفت و گویی با مهندس خسرو شهبازی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی این سازمان انجام دادیم که مشروح آن به نظر شما خوانندگان گرامی می رسد.

به گزارش ایانا، آقای مهندس شهبازی در حوزه ساختار تشکیلاتی وهرم منابع انسانی چه انتظاراتی ازمعاونت شما متصوراست؟

درهرتشکیلات و سازمانی معمولاً یکسری مطالبات وجود دارد، بخشی از این مطالبات مربوط به منابع انسانی است، یعنی توقعاتی که خود کارکنان دارند نظیر؛ سختی شرایط کار، مشاغل تخصصی، حق کارآیی و سایر مواردی که کمک می کند به نیروهای موجود و بازنشسته. اما یک سری مطالبات هم مربوط به ساختار تشکیلاتی خود سازمان است که باید در جهت اصلاح چارچوب و ساماندهی آن براساس قانون خدمات کشوری گام برداشت.

در تشکیلات جدید سازمانی، اصلاحات درساختارمنابع طبیعی چگونه است و پیش بینی شما چیست؟

براساس قانون خدمات کشوری، سازمان جنگل ها موظف است درساختار تشکیلاتی خود اصلاحاتی را داشته باشد و پیش بینی ما استقرار 4 معاونت شامل؛ برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی،معاونت آبخیزداری، مراتع و بیابان، معاونت حفاظت و اموراراضی و معاونت امور جنگل است. البته پیش نویس نامه اواخر سال گذشته با امضای آقای مهندس اورنگی تهیه و به معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده و آقای صدرالسادات با تغییراتی جدید آن را به معاونت توسعه انسانی ریاست جمهوری قرستاده است.

چنانچه مستحضرهستید بروزهراتفاقی در حوزه منابع انسانی چه از نظرجذب نیرو وچه تامین منابع مالی و سایر پرداختی ها منوط به اصلاح ساختار تشکیلاتی سازمان جنگل هاست، فکر می کنید این اتفاق کی بیفتد؟

ببینید،درماده 29 قانون خدمات کشوری تاکید شده در ساختار تشکیلاتی دستگاه های دولتی باید بازنگری صورت بگیرد و درسازمان جنگل ها هم فرآیند اصلاح و بهبود ساختار تشکیلاتی درمقیاس کوچکتر در حال انجام است. بر اساس قانون خدمات کشوری اگر ما پیشنهاد سه تا معاونت را می داشتیم شاید تا دو هفته آینده این کار انجام می شد، اما سازمان جنگل ها با توجه به گستردگی فعالیت ها پیشنهاد 4 معاونت را داده است که دراین صورت باید به تایید هیات دولت برسد، انتظار داریم با پیگیری های صورت گرفته امسال این کار انجام شود.

اشاره به فرآیند اصلاحات در سازمان جنگل ها داشتید؟

بله، خوب است که یادآور شوم هم اکنون مطالعات طرح های منابع طبیعی درستاد وادارات کل استان ها دردفاترمهندسی وارزیابی متمرکز شده و وظایف نقشه برداری مواد2، 13 و39از دفتر مهندسی به دفاتر ممیزی درستاد واستان ها انتقال یافته است.همچنین با امضای مهندس اورنگی دفتر منابع امور جنگلی که پیش از این تحت لوای معاونت مناطق خشک و نیمه خشک قرار داشت از این معاونت منفک و به مجموعه معاونت مناطق مرطوب و نیمه مرطوب پیوست و گروه گیاهان دارویی نیزاز دفتر منابع امورجنگلی جدا و جزو زیر مجموعه دفتر امور مراتع قرار گرفته است.

آقای مهندس شهبازی، سازمان جنگل ها با توجه به وظایفی که برعهده دارد باید جزو سازمان های حاکمیتی کشور محسوب شود اما ظاهراً در چانه زنی ها و یا لابی های صورت گرفته این مهم نتوانسته به منصه ظهور برسد، نظرتان در این باره چیست؟

ببینید، پیشنهاد ما دربحث حاکمیتی بودن فعالیت های سازمان جنگل ها 85 درصد بوده اما آنچه وزارتخانه از ما پذیرفته 74درصد حاکمیتی بوده و 26درصد تصدی گری. البته این کاردرحال پیگیری است چون اگردرصد حاکمیتی فعالیت های سازمان ارتقاء پیدا کند، حالت عادی اش این خواهد بود که به ازای خروج و یا بازنشستگی یک نفر نیرو، یک نفرجایگزین خواهیم داشت اما در صورت تصدی گری به ازای خروج 3نفر یک نفرجذب خواهد شد و آنچه الان متاسفانه دارد اتفاق می افتد حالت تصدی گری آن است.

با این شرایط درسال جاری چه تعداد نیرو جذب منابع طبیعی خواهند شد؟

در بخش جذب نیرو امسال 1515 نفر در سطح کشور وارد منابع طبیعی می شوند که این افراد میزان تحصیلاتشان کارشناس و بالاتر خواهد بود. این افراد قطعاً از طریق آزمونی که اعلام خواهد شد جذب می شوند. پیش بینی شده حدود 18درصد این نیروها دارای رشته های حقوقی، کامپیوتر و حسابداری باشند و 82درصد مابقی باید دارای تحصیلات منابع طبیعی باشند. در حال حاضر مجوز جذب نیرو را در ستاد سازمان به ما ندادند و برای استان ها پیش بینی ما این است در آینده برای ارتقای سطح علمی نیروهایی که جذب می شوند کارشناس به بالا باشند.

چه تعداد نیرو در ستاد سازمان حضور دارند؟

مجموعه نیروی ستاد سازمان 754 نفر هستند که 680 نفر رسمی، پیمانی و قرارداد مشخص و 74 نفر قرارداد معین. از این میزان یک درصد دکترا، 27درصد فوق لیسانس، 39درصد لیسانس، 8درصد فوق دیپلم،10درصد دیپلم و 8 درصد زیر دیپلم هستند.

آقای مهندس،کمی ورود کنیم به حوزه دریافتی کارکنان منابع طبیعی و موضوع سختی شرایط کار و فوق العاده ویژه که با توجه به سختی کاردرعرصه های منابع طبیعی محلی ازاعراب ندارد و یا اگر دارد هیچ سنخیتی با وظایف شان ندارد، سازمان چه اقدامی دراین باره انجام می دهد؟

سختی شرایط کار را ما به جد پیگیرهستیم، امیدواریم که درست بشود، برنامه واشل دادیم . به عنوان نمونه اعلام کنم؛ برای کارشناس جنگلی که قبلاً 45 درصد سختی شرایط کار شامل حالش می شد اکنون ما پیشنهاد 75درصد را دادیم. 45 درصد کاردان را 80درصد اعلام کردیم و به ترتیب25درصد گروه ارتباطات مناطق بیابانی را 65 درصد،25درصد کارشناس مرتع را 70درصد،25درصد کارشناس اطفای حریق را 65درصد، و الی آخر اعلام کردیم و این حق قانونی است. درموضوع فوق العاده ویژه کارکنان براساس بند 10 ماده168، 25 درصد مشاغل سازمان نظیر ریسک پذیری و حساسیت های شغلی را شامل می شود که دردستورات کار ما قرار دارد.

سازمان توانسته در موضوع تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قراردادی همگام با بخشنامه هیات دولت حرکت کند؟

ما در سطح سازمان چیزی حدود 115نفر نیروی شرکتی داشتیم، همه کسانی که شرایطش را داشتندتبدیل وضعیت پیدا کردند و به قرارداد مشخص تبدیل شدند. سوابق کاری کارکنان شرکتی، پرداخت حداقل یک سال بیمه و رضایت مندی کارفرما از جمله شرایطی بود که می بایست کارکنان شرکتی آن را دارا می بودند.

صحبت خاصی اگر مانده ؟

از شما سپاسگزارم اما یک بار دیگر خوب است یادآور شوم درباره مطالبات کارکنان، کارگروهی را در سطح سازمان تشکیل دادیم، دنبال مطالبات قانونی آنان هستیم و دریافتی ها را با سایر دستگاهها می سنجیم و قطعاً آنچه که کارمنداستحقاق آن را دارد انشااله به آن برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید