Iranian Agriculture News Agency

بر اساس تحقیقات انجام شده

شهرهای گرم خبرهای بدی برای زنبورها دارند/ زنبورهای کارگر بیشترین تحمل را در برابر گرمای حداکثر ۵۰ تا ۵۱ درجه سانتی گراد دارند

یک مطالعه جدید در دانشگاه کارولینای شمالی دریافته است که گونه های معمولی زنبورهای وحشی با افزایش دمای شهرها کاهش می یابند.

شهرهای گرم خبرهای بدی برای زنبورها دارند/ زنبورهای کارگر بیشترین تحمل را در برابر گرمای حداکثر ۵۰ تا ۵۱ درجه سانتی گراد دارند

یک مطالعه جدید در دانشگاه کارولینای شمالی دریافته است که گونه های معمولی زنبورهای وحشی با افزایش دمای شهرها کاهش می یابند.

به گزارش ایانا از ساینس دیلی، استیو فرانک استادیار حشره شناسی در دانشگاه کارولینای شمالی و یکی از نویسندگان مقاله ای که به توصیف این کار می پردازد می گوید: "ما ۱۵ گونه از شناخته شده ترین زنبورها را در جنوب شرقی شهرها بررسی کردیم - از طریق پژوهش میدانی و آزمایشگاهی- و دریافتیم که افزایش دما در جزیره های حرارتی شهرها، تقریبا بر تمام آن ها تاثیری منفی می گذارد."

السا یونگستد پژوهشیار در دانشگاه کارولینای شمالی و یکی از نویسندگان ارشد این مقاله می گوید: "چیزی که هیجان انگیز است این است که ما می توانستیم یک آزمایش نسبتا آسان در آزمایشگاه روی زنبورها به صورت جدا جدا انجام دهیم تا پیش بینی کنیم که چه میزان از کل جمعیت در دمای بالای محیط های شهری نابود می شوند. این ابزاری است که ما می توانیم برای گونه های دیگر زنبورها در آینده از آن استفاده کنیم و به ما بینشی در مورد این می بخشد که چگونه گرم شدن شهرها اکوسیستم ها را تحت تاثیر قرار می دهد."

در بخش آزمایشگاهی، پژوهشگران حداکثر حرارت را برای تمام ۱۵ گونه زنبور ایجاد کردند. در این کار زنبورها را در تیوب هایی قرار می دادند و به تدریج دما را افزایش می دادند تا همه زنبورها ناتوان شوند. گونه ای که بیشترین تحمل را در دمای بالا داشت زنبورهای کارگر Xylocopa virginica و ceratina steruna با تحمل حداکثر ۵۰ تا ۵۱ درجه سانتی گراد بودند. گونه هایی که کمترین تحمل را در دمای بالا دارند از جمله زنبور عسل سبز ( (agapostemon virescens و زنبور عسل درشت ( (bombus bimaculatus هستند که هرکدام نهایتا تا زیر ۴۵ درجه سانتی گراد را تحمل می کنند. هیچ ارزشی ندارد اگر حداکثر دمای بحرانی ( (CTmax دمایی باشد که حشره در آن ناتوان شود، اما برعکس همان حشره در دمای پایین، تحت تاثیر قرار می گیرد و ممکن است زیستگاه خود را ترک کند یا تولید خود را کاهش دهد.

یونگستد می گوید: "بعد از اندازه گیری ارزش حداکثر دمای بحرانی، ما هنوز نمی دانیم آیا آن شکلی که زنبورها به صورت انفرادی در آزمایشگاه به حرارت پاسخ می دهند با آن شکلی که جمعیت زنبورها به دمای بالا در زیستگاه های درهم و برهم دنیای واقعی پاسخ می دهند هم خوانی دارد یا خیر؟"

برای پاسخ دادن به این سوال، پژوهشگران در طول دوسال نمونه های زنبورهای آزمایشی را ۱۱ مرتبه در ۱۸ نقطه شهری در کارولینای شمالی آزمایش کردند.

پژوهشگران دریافتند که پاسخ ۱۵ گونه زنبور مطالعه شده در آزمایشگاه با گونه هایی که در منطق شهری وجود دارند مطابقت دارد. به عبارت دیگر، هرچه میزان دمای حرارتی بحرانی کمتر باشد، تعداد آن ها با گرم شدن مناطق شهری بیشتر کاهش می یابد.

یونگستد می گوید: "این مسئله قطعا به جزیره های حرارتی در شهرها مربوط است، اما این مسئله هم چنین ممکن است بتواند به ما در فهم تاثیرات بالقوه تغییرات آب و هوایی جهانی بر گونه های زنبور ها کمک کند. اگر گونه هایی که دمای حرارتی بحرانی کمتری دارند نسبت به گرمای شهرها حساس تر باشند ممکن است نسبت به گرما در سایر مناطق نیز حساس باشند."

مقاله "محدودیت های فیزیولوژیکی حرارتی، پاسخ های متفاوت زنبورها به اثرات جزایر حرارتی پیش بینی می کند" در مجله انجمن سلطنتی به نام آثار زیست شناسی (‌ biology letters ) منتشر شده است. ایپریل همبلین از دانشجویان پیشین تحصیلات تکمیلی در دانشگاه کارولینای شمالی یکی از نویسندگان این مقاله است. این کار با حمایت از جانب موسسه ملی غذا و کشاورزی ایالات متحده آمریکا ( USDA ) انجام شده است.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید