Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

ریزگردها پدیده‌ای رو به گسترش در جهان

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ریزگردها پدیده‌ای رو به گسترش در جهان است و اجلاس تهران به دنبال پرداختن به این معضل فراگیر است.

ریزگردها پدیده‌ای رو به گسترش در جهان

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ریزگردها پدیده‌ای رو به گسترش در جهان است و اجلاس تهران به دنبال پرداختن به این معضل فراگیر است.

به گزارش خبرنگار ایانا، مجید شفیع پور در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی مقابله با پدیده گرد و غبار بیان کرد: این کنفرانس در پی تحقق یکی از تصمیمات آخرین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بوده است. تلاشی که امروز آغاز شده و تا چهاردهم تیرماه ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی ذیل سازمان ملل و کنوانسیون‌های منطقه‌ای در تهران، این حضور را بی‌نظیر توصیف کرد.

به گفته شفیع‌پور این کنفرانس از ویژگی خاصی برخوردار است یکی از مهمترین ویژگی آن نقش رهبری ایران در جامعه جهانی به دلیل ضرورت پرداختن به معضل رو به گسترشی در پنج قاره جهان، به نام پدیده ریزگردها است.

وی ادامه داد: پدیده ریزگردها دراقیانوسیه و استرالیا به عنوان یکی از معضلات محیط زیستی است. در خاور دور بین ژاپن، مغولستان، چین، کره جنوبی، هندوستان، پاکستان غرب آسیا، خاورمیانه، آفریقا، قسمت‌های جنوبی اروپا، یونان، اسپانیا، استرالیا، فرانسه و بریتانیا این معضل وجود دارد. ریزگردها در آمریکای شمالی و قسمت جنوبی آمریکای لاتین نیز گزارش شده است.

مدیر کل امور بین‌الملل سازمان محیط زیست گفت: ریزگردها معضلی فرامرزی است. کانون‌های انتشار ریزگردها لزوما قرار نیست در خود کشورها باشد. به همین دلیل بسیاری از کشورها به دعوت سازمان ملل متحد برای شرکت در نشست تهران پاسخ مثبت دادند. ایران، امروز میزبان 43 کشور بود. این کشورها با اعزام هیات‌هایی درسطوح مختلف اعم از وزیر، قائم مقام وزیر و غیره در نشست تهران شرکت کردند تا در زمینه حفاظت از عرصه‌های زیستی خود با توجه به شرایط اقلیمی کشورهایشان مشارکت کنند.

وی درباره عدم حضور عربستان در این نشست بیان کرد: عربستان نیز مانند سایر کشورها دعوت شده بود اما حضور نیافت. برای 58 کشور که یا کانون ریزگرد در آنها وجود دارد یا به واسطه پایین دست بودن جریان هوا از کانون ریزگردها تاثیر می‌گیرند، دعوتنامه ارسال شد. درصد مشارکت خیلی بالا بود.

شفیع‎‌پور افزود: کشور اکوادر رئیس گروه 77 و چین است. این گروه شامل 134 کشور در حال توسعه است. بنابراین اکوادر نمایندگی این کشورها را هم در اجلاس تهران دارد. کنوانسیون کویت (موسوم به راپمی) که ناظر بر حفظ محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان است، متشکل از هشت کشور حاشیه خلیج فارس به همراه ایران است. وقتی دبیر اجرایی و رئیس کنوانسیون به تهران می‌آید و مواضع خود را مطرح می‌کند، در واقع این مواضع در قالب ظرفیت کنوانسیونی است و نظرات کشورهای عضو این کنوانسیون به صورت غیر مستقیم بوده است.

وی امیدوار است: در انتهای سه روز علاوه بر گزارش اجلاس، دو بیانیه دیگر نیز به مجمع عمومی سازمان ملل ارسال شود.

مدیر کل امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدواریم امروز بیانیه وزرا پذیرفته شود. متعاقب آن سند راهکارهای سیاسی و توصیه‌های فنی و مهندسی که مورد اجماع بهترین نخبگان است، بعد از نشست‌های تخصصی جمع‌آوری شود و به عنوان سند سوم همراه با بیانیه سیاسی و گزارش کنفرانس به مجمع عمومی ملل متحد در نشست اواخر شهریور برای اقدامات و مراحل بعدی ارسال شود.

L-960412-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید