Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به ایانا مطرح کرد:

توسعه سیستم‌های بسته پرورش دام سبک به موازات ارتقای ژنتیکی دام‌ها

وزارت جهاد کشاورزی با سیاست‌گذاری در راستای بهبود ژنتیکی دام سبک، به سمت توسعه سیستم‌های پرورشی بسته حرکت می‌کند.

توسعه سیستم‌های بسته پرورش دام سبک به موازات ارتقای ژنتیکی دام‌ها

وزارت جهاد کشاورزی با سیاست‌گذاری در راستای بهبود ژنتیکی دام سبک، به سمت توسعه سیستم‌های پرورشی بسته حرکت می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: اگر قرار باشد دام‌های سبک در سیستم‌های نیمه‌بسته یا کاملاً بسته نگهداری شوند، باید ابتدا روی ژنتیک آنها کار کرد.

حسن رکنی با اشاره به اینکه هر تغییری نیازمند این است که از ابزارهای مربوط به آن استفاده کرد، افزود: تاکنون دام کوچک که بیشتر در مراتع پرورش می‌یابد، بازدهی پایینی داشته و در مقابل برای دامدار هزینه علوفه آن از اهمیت زیادی برخوردار نیست. به عنوان مثال، نگهداری بز شیری که 750 گرم در روز شیر تولید می‌کند، با استفاده از علوفه مرتعی، می‌تواند همچنان در اختیار دامدار باقی بماند، اما این روش به هیچ عنوان در سیستم‌های بسته، صرفه اقتصادی ندارد.

وی عنوان کرد: همین دام، وقتی بتواند بیش از چهار کیلوگرم شیر تولید کند، توجیهی قابل قبول برای نگهداری آن خواهد بود؛ بنابراین استفاده از سیستم‌های نیمه صنعتی یا صنعتی، مستلزم بهبود ژنتیکی دام‌هاست. درست مانند اتفاقی که درباره دام سنگین افتاد و اکنون تولید این گروه از دام‌ها با پیشرفته‌ترین کشورها قابل مقایسه است. ضمن اینکه لبنیات حاصل از همین دام‌های سنگین به بیش از 40 کشور دنیا صادر می‌شود. این اتفاق در مورد تأمین گوشت هم مصداق دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی معتقد است: ارتقای ژنتیکی دام سبک، میزان تولید و بهره‌وری را افزایش داده و تولید شیر و گوشت آن را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌‌دهد. به عبارتی وقتی از یک دام در مدت مشابه تعداد بیشتری بره، بزغاله یا شیر به دست آید، بدون شک برای دامدار مزیت اقتصادی خواهد داشت.

رکنی ادامه داد: اکنون یک واحد توسط بنیاد، به‌عنوان الگو در جنوب کرمان شروع به فعالیت کرده که خوشبختانه بازتاب مطلوبی هم داشته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در صدد هستیم تا بتوانیم در آینده فراوانی ژن‌های دام‌های پربازده را توسعه داده و شرایط اقتصادی دامداران را بهبود بخشیم تا سرمایه‌گذاران جدید برای ورود به این صنعت، ترغیب شوند.

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران به ایانا گفته بود: "اگرچه پرورش دام سبک در سیستم‌های بسته، قادر است میزان بیشتری گوشت قرمز به بازار بفرستد، اما از آن طرف، قیمت‌ها به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. زیرا در چنین شرایطی، تعلیف به صورت دستی صورت گرفته و نیاز به نیروی انسانی و بنابراین هزینه‌های جانبی بیشتر است. طبیعی است که تولیدکننده هم به سمت تولید محصولی می‌رود که برایش سودآور باشد."/

V-960413-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید