Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

برگزاری کنفرانس تهران، سازمان ملل را در زمینه گرد و غبار فعال‌تر کرد

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با برگزاری کنفرانس بین‌المللی پدیده گرد و غبار در تهران، سازمان ملل و مجموعه‌های تخصصی این سازمان در زمینه مقابله با طوفان‌های ریزگرد بیش از گذشته فعال می‌شوند.

برگزاری کنفرانس تهران، سازمان ملل را در زمینه گرد و غبار فعال‌تر کرد

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با برگزاری کنفرانس بین‌المللی پدیده گرد و غبار در تهران، سازمان ملل و مجموعه‌های تخصصی این سازمان در زمینه مقابله با طوفان‌های ریزگرد بیش از گذشته فعال می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایانا، خداکرم جلالی در جریان بازدید از کانون‌های بیابان‌زدایی شهرستان آران و بیدگل بیان کرد: با توجه به اینکه معضل ریزگردها در حال تبدیل شدن به یک پدیده جهانی است، حاصل کنفرانس تهران به هماهنگی لازم برای اقدامات کشورها به‌منظور کنترل ریزگردها منجر شود.

وی افزود: با برگزاری کنفرانس تهران تلاش می‌کنیم کشورها مکلف شوند تا در رابطه با این پدیده اقدامات عملی مناسب انجام دهند.

رئیس سازمان جنگل‌ها عنوان کرد: برای کنترل پدیده ریزگرد در ایران، باید کشورهای سوریه، عراق، عربستان، ترکمنستان، افغانستان و سایر کشورهایی که منشا ریزگردهای خارجی ما هستند، در زمینه مقابله با گرد و غبار فعال شوند. البته ایران نیز منشا ریزگرد برای کشور افغانستان است که باید نسبت به کنترل این پدیده اقدام کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم بعد از کنفرانس تهران هماهنگی بیشتری از طریق سازمان ملل انجام شود.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 80 درصد ریزگردهای ایران از خارج مرزها منشا می‌گیرد، تلاش‌های انجام شده توسط دولت را عامل تصویب قطعنامه در سازمان ملل و شکل‌گیری کنفرانس تهران اعلام کرد.

وی گفت: ایران 160 میلیون هکتار وسعت دارد که 14.3 میلیون هکتار از این مساحت را جنگل، 85 میلیون هکتار مرتع و حدود 20 میلیون هکتار را بیابان تشکیل می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: مناطق بیابانی ایران تحت تاثیر فرسایش بادی است و حدود 2.3 میلیون هکتار از این عرصه‌ها تحت پوشش عملیات بیابان‌زدایی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تمام اقدامات بیابان‌زدایی با مشارکت مردم انجام شده و این عملیات منجر به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه شده است.

جلالی تاکید کرد: در پروژه‌های بیابان‌زدایی ایران به سه محور اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به عنوان محورهای توسعته پایدار به صورت توام توجه شده است.

به گفته وی، میزان بارندگی در ایران 250 میلیمتر بوده که یک سوم میانگین جهانی است و تبخیر در ایران 2100 میلیمتر است که تقریبا سه برابر میانگین جهانی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها وسعت تاغ‌کاری‌های شهرستان آران و بیدگل را 120 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: این گونه مقاوم به خشکی بوده و در شرایطی که منطقه کمتر از 90 میلیمتر بارش دارد، در مقابل شرایط سخت مقاومت می‌کند.

وی اضافه کرد: مقابله با بیابان‌زایی در آران و بیدگل مهاجرت را معکوس کرده و پوشش گیاهی ایجاد شده، سطح سفره‌های آب زیرزمینی را بهبود بخشیده است. به نحوی که مردم می‌توانند کشاورزی کنند.

جلالی در پاسخ به پرسش یکی از میهمانان خارجی درباره اینکه از درختان تاغ منطقه به جز استفاده در تثبیت شن چه استفاده دیگری خواهد شد، عنوان کرد: درخت تاغ می‌توانند برای تعلیف دام‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد، اما در منطقه ریگ بالا (محل بازدید) از درختان تاغ صرفا برای تثبیت شن استفاده می‌شود و با اعمال قرق، اجازه چرای دام به مردم محلی داده نمی‌شود./

L-960413-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید