Iranian Agriculture News Agency

در نخستین روز کارگاه آموزشی فدراسیون بین المللی زنبورداری ارگانیک عنوان شد:

تنها 5 درصد عسل تولیدی ایران ارگانیک است/ در زنجیره ارزش تولید و بازار از هم جداشدنی نیست

از مجموع عسل تولیدی کشور، تنها پنج درصد آن ارگانیک است که در مقایسه با میزان تولید این محصول در کشور رقم ناچیزی است.

تنها 5 درصد عسل تولیدی ایران ارگانیک است/ در زنجیره ارزش تولید و بازار از هم جداشدنی نیست

از مجموع عسل تولیدی کشور تنها پنج درصد آن ارگانیک است که در مقایسه با میزان تولید این محصول در کشور رقم ناچیزی است.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در نخستین روز کارگاه آموزشی زنبورداری ارگانیک با تأکید بر اینکه باید شرایط افزایش تولید عسل ارگانیک در کشور فراهم شود، گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف عسل در کشور ما 960 گرم است و با این میزان سرانه جزو کشورهای پرمصرف محسوب می‌شود، باید در تولید سالم این محصول تلاش خود را افزایش دهیم.

حسین صفایی افزود: هرچند فروشگاه‌های عرضه عسل در سطح استان‌ها وجود دارد، اما برای توسعه بیشتر نیاز به نمایشگاه دائمی این محصول در سطح پایتخت و استان‌های بزرگ داریم تا این نمایشگاه‌ها به‌عنوان مرجع در عرضه و بازاریابی عسل عمل کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید استاندارد اجباری برای تولید عسل در کشور ایجاد شود، بیان کرد: با این اقدام تولیدات ضعیف و ناسالم به تدریج از بازار حذف خواهند شد و محصولاتی امکان حضور در بازار را پیدا می‌کنند که از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

صفایی برندسازی را شرط ادامه بقای عسل کشور در بازارهای جهانی دانست و ادامه داد: این امر علاوه بر تسهیل در صادرات عسل، بازار این محصول را نیز توسعه می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه در گذشته به تولید و تجارت به‌عنوان دو موضوع جدا از هم نگاه می‌شد، عنوان کرد: سال‌ها پیش تولیدکننده تنها باید به تولید انبوه می‌پرداخت و بخش بازار مربوط به تجار می‌شد، اما امروزه این نگاه تغییر پیدا کرده و بر ایجاد زنجیره‌های ارزش تأکید می‌شود.

صفایی با تأکید بر اینکه ایران 50 تا 60 سال از مدیریت درست تولید تا بازار محصولات کشاورزی عقب است، یادآور شد: پیوند بخش‌های بازرگانی و تولید سال ها است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است و ما نیز باید این رویکرد را در تولید تا بازار محصولات کشاورزی خود به کار بگیریم.

وی در پایان تأکید کرد: ایجاد زنجیره‌ ارزش در تولید عسل آسان‌تر از سایر محصولات است و می‌توان با راه‌اندازی آن بازار این محصول را به نفع تولیدکننده تغییر داد./

G-960413-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید