Iranian Agriculture News Agency

کشورهایی که بیشترین اقدامات را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی انجام می‌دهند

بر اساس شاخص تغییرات اقلیمی 2016، این کشورها بهترین تدابیر را برای مقابله با تغییرات اقلیمی انجام داده اند.

کشورهایی که بیشترین اقدامات را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی انجام می‌دهند

بر اساس شاخص تغییرات اقلیمی 2016، این کشورها بهترین تدابیر را برای مقابله با تغییرات اقلیمی انجام داده اند.

به گزارش ایانا از ورلداطلس ، شاخص عملکرد در مقابله با تغییرات اقلیمی، معیاری بین‌المللی است که سیاست‌های اقلیمی جهانی را شفاف می‌سازد. در این شاخص از معیارهای استاندارد شده‌ای برای تشخیص اقدامات حفاظتی اقلیمی 58 کشورجهان که بیشترین نقش را در تولید 90 درصد از گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن دارند، استفاده شده است. بیشتر این شاخص یعنی در حدود 80 درصد آن، شامل سطوح قابل اندازه‌گیری انتشار گازهای گلخانه‌ای است در حالی که 20 درصد دیگر این شاخص ناظر به سیاست‌های ملی اقلیمی است. در اینجا نگاه دقیق‌تری به چگونگی امتیازات کشورهایی که اقدامات موثرتری را انجام داده‌اند، می‌اندازیم. ذکر این نکته مهم است که هیچ یک از این 58 کشور، نتوانسته‌اند نمره "بسیار خوب" که قاعدتا متعلق به سه کشور اول جهان است را کسب کنند که بر این اساس، رتبه بندی کشورها از شماره چهار شروع شده است.

15- رومانی

رومانی در این رتبه‌بندی به عنوان کشوری شناخته شده که رویکرد میانه‌ای به جلوگیری از تغییرات اقلیمی دارد. بر اساس این شاخص، رومانی امتیاز 60.39 گرفته که بیشتر این میزان مربوط به سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور است. رتبه این کشور طی سال‌های اخیر از 18 به 15 رسیده که نشانگر پیشرفت است؛ هر چند برخی متخصصان معتقدند که این امر ناشی از نزول دیگر کشورهاست. با این حال، رومانی در نتیجه جنگل‌زدایی، یکی از پایین‌ترین سطوح انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد و از نظر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر، رتبه 19 را دارد.

14- مجارستان

مجارستان در این شاخص با نمره 60.76 جایگاه هفدهم را دارد. این کشور، مثل رومانی نسبت به تغییرات اقلیمی رویکردی میانه دارد. بهترین شاخص‌های آن مربوط به میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای است. دولت مجارستان معتقد است که اقتصاد این کشور تولید کننده مقادیر زیاد کربن نیست که در مقایسه با دیگر کشورها درست است. اما این تصور، کشور را از دستیابی به عملکرد بالا در جلوگیری از تغییرات اقلیمی باز می‌دارد. یکی از ضعیف‌ترین حوزه‌های عملکرد این کشور در بخش ساختمان‌های مسکونی است. در حال حاضر 60 درصد از برق این کشور، از انرژی هسته‌ای تامین می‌شود که یک تکنولوژی کم کربن است. مجارستان امیدوار است این درصد افزایش یابد.

13- لاتویا

لاتویا در این فهرست با نمره 61.38 شماره 16 است . عملکرد آن در مقابله با تغییرات اقلیمی "خوب" ارزیابی شده که این امر لاتویا را به تنها کشور حوزه بالتیک با ارزیابی مثبت تبدیل کرده است. در واقع، لاتویا کمترین میزان انتشار گاز ناشی از جنگل‌زدایی در جهان را دارد. از نظر مصرف انرژی تجدیدپذیر، این کشور در رتبه هشتم است.

12. مالت

مالت با نمره 61.82، رتبه 15 را در این شاخص دارد. از بین شاخص‌های مختلف ارزیابی شده، بهترین عملکرد این کشور در سطح نسبتا پایین انتشار گازهای گلخانه‌ای آن است. در چند سال اخیر، دولت این کشور تلاش‌های بسیاری برای مقابله با تعییرات اقلیمی کرده است. در واقع، مالت نخستین کشوری بود که این موضوع را در نشست عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد. مالت همچنین نسبت به کشورهای قبلی، میزان بالاتری از مصرف انرژی‌های تجدید پذیر دارد و یکی از هفت کشور عضو اتحادیه اروپاست که نیروگاه‌های با سوخت زغالی را تعطیل کرده است.

11- سوئیس

سوئیس با امتیاز 62.09، جایگاه 14 را در این شاخص به دست آورده است. این رتبه در واقع نشان دهنده این است که این کشور از تلاش‌های خود برای مقابله با تغییرات اقلیمی کاسته است زیرا در سال 2014 این کشور در جایگاه دهم قرار داشت.

10- لوکزامبورگ

شماره 13 در این لیست کشور لوکزامبورگ با نمره 62.47 است. مهمترین عامل امتیازآور، پیشرفت این کشور در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سیاست‌های ملی اقلیمی بوده است. این کشور دقیق‌ترین اهداف را برای کاهش انتشار دی اکسید کربن، نسبت به دیگر اعضای سازمان ملل برای خود تعریف کرده و خود را موظف به کاهش 20 درصدی انتشار این گاز تا سال 2020 می‌داند. سوئیس برای نیل به این هدف، در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده و قصد دارد مزرعه‌های بادی خود را دو برابر کند. میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور در سال 2016 نسبت به سال قبل، 4 درصد کاهش داشته است.

9- ایرلند

ایرلند با نمره 62.65، جایگاه دوازدهم را دارد.نقطه قوت این کشور، در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است که احتمالا حاصل تصمیم این کشور به برآوردن اهداف توافق آب و هوایی پاریس است. این کشور مصمم است تا سال 2030، در مقایسه با سال 1990، میزان 40 درصد از گازهای گلخانه‌ای خود را کم کند. طی چند سال اخیر، انتشار گازهای گلخانه ای در ایرلند رو به افزایش بوده و تصور نمی‌شود که هدف کاهش 20 درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال 2020 که اتحادیه اروپا تعیین کرده را برآورده کند. این کشور علاوه بر استفاده از تکنولوژی‌های تولید کننده کربن کم و فناوری‌هایی که برای ذخیره کربن طراحی شده، همچنین قصد دارد به کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان، در امر مقابله با تغییرات اقلیمی کمک کند.

8- ایتالیا

کشور ایتالیا هشتمین کشور فعال جهان در مقابله با تغییرات اقلیمی است. این کشور نمره 62.98 گرفته که بیشتر این امتیاز، حاصل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده است. در سال‌های اخیر این کشور، دستخوش چندین فاجعه طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی، از جمله سیل، رانش زمین و بیابان زایی شده است. در مقابل، ایتالیا خود را به ارتقای تدابیر و اقدامات زیست محیطی، متعهد می‌داند. مثلا در پایان سال 2015، وزارت محیط زیست ایتالیا توافقی را با وزرای منطقه کارائیب امضا کرد که قول می‌داد برای دستیابی به روش‌های پیشرفته مقابله با تغییرات اقلیمی، با این کشورها همکاری کند. در اقدامی دیگر برای مقابله با تخریب محیط زیست، این کشور میزبان کنفرانسی با هدف همرسانی بهترین اقدامات فنی در حوزه‌هایی مانند زیرساخت‌ها و مدیریت زیست بوم‌ها بود.

7- مراکش

مراکش با امتیاز 63.76، جایگاه دهم را در مبارزه با تغییرات اقلیمی به دست آورد. این کشور بهترین رتبه را از نظر سیاست‌های ملی آب و هوایی در جهان دارد. مراکش هنوز نیازهای خود به انرژی را از سوخت‌های فسیلی تامین می‌کند اما دولت اعلام کرده به توسعه زیر ساخت‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی آبی، بادی و خورشیدی، پایبند است.

6- قبرس

قبرس با امتیاز 65.12 جایگاه نهم را در مبارزه با تغییرات اقلیمی دارد. این کشور جایگاه بالایی در جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای دارد. در پی خشکسالی اخیر که ناشی از تغییرات اقلیمی بوده، دولت این کشور انگیزه بیشتری برای کاهش گازهای گلخانه ای پیدا کرده است. قبرس از سال 2008 به‌طور متوسط سالانه 3 درصد از گازهای گلخانه‌ای خود کاسته است.

5- فرانسه

فرانسه با امتیاز 65.97، هشتمین کشور در این فهرست است. این کشور که در سال 2015، میزبان توافقنامه آب و هوایی پاریس بوده ، جایگاه مهمی در مبارزه جهانی علیه تغییرات اقلیمی به دست آورده است. در خلال این نشست بین‌المللی، رییس جمهور فرانسه بر تعهد این کشور برای فراتر رفتن از اهداف این توافقنامه تاکید کرد. دولت این کشور، در حال همکاری با دولت هند است تا نخستین اتحادیه بین‌المللی انرژی خورشیدی را با هدف مهیا ساختن زیرساخت‌های لازم برای استفاده از انرژی خورشیدی در برخی از فقیرترین کشورهای جهان تشکیل دهد.

4- بلژیک

بلژیک با امتیاز 68.73، جایگاه هفتم جهانی را دارد. این جایگاه به خاطر سیاست‌های حامی محیط زیست این کشور است. دولت بلژیک بر وعده خود نسبت به تحقق هدف کاهش 20 درصدی انتشار کربن تا سال 2020 که اتحادیه اروپا تعیین کرده، متعهد است. بلژیک در راستای تحقق این هدف، آخرین نیروگاه زغالی خود را در سال 2016 تعطیل کرد.

3- سوئد

سوئد با امتیاز 59.91، جایگاه ششم را در جهان دارد و به خاطر اقدامات و سیاست‌های حامی محیط زیست خود مشهور است. در واقع، سوئد نخستین کشور جهان بود در سال 1976 سازمان حفاظت از محیط زیست را تاسیس کرد. نمونه‌هایی از تعهد این کشور به سلامت محیط زیست و جلوگیری از تغییرات اقلیمی عبارتند از برنامه موفقیت‌آمیز بازیافت و این حقیقت که بیش از نیمی از انرژی این کشور از منابع تجدید شونده تامین می‌شود. دولت این کشور در جهت به صفر رساندن انتشار کربن تا سال 2050 که فراتر از هدف اتحادیه اروپا یعنی کاهش 80 درصدی تا آن سال است، تلاش می‌کند.

2- بریتانیا

سال گذشته، بریتانیا با امتیاز 70.13 پنجمین کشور جهان در مبارزه با تغییرات اقلیمی بوده است. مهمترین عوامل کسب این جایگاه، سیاست‌های ملی اقلیمی و کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای است. بریتانیا برای دستیابی به هدف 20 درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای تا سال 2020، از سال 2016 با قطع متناوب استفاده از زغال سنگ در تولید انرژی خود، استفاده از این سوخت فسیلی را کاهش داده است. در آوریل 2017 این کشور توانست برای نخستین بار پس از انقلاب صنعتی به مدت 24 ساعت انرژی مورد نیاز خود را بدون استفاده از زغال سنگ تولید کند. دیگر برنامه‌های فعلی بریتانیا شامل بستن آخرین نیروگاه زغالی تا سال 2025 است. با وجود این پیشرفت‌ها، متخصصان معتقدند که این کشور هنوز باید بر روی کربن زدایی از صنعت حمل و نقل و ساختمان سازی خود کار کند.

1-دانمارک

در سال 2016، دانمارک رتبه چهارم را در مقابله با تغییرات اقلیمی کسب کرد که بهترین رتبه در سطح جهان است. این کشور امتیاز 71.19 را به دست آورده که گرچه نمره بالایی است اما نسبت به نمره قبلی این کشور، کاهش داشته است. این کاهش امتیاز، ناشی از تصمیمات سیاسی اخیر برای تغییر قوانین حامی محیط زیست در این کشور است. یکی از این موارد، تصمیم دولت این کشور برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت بزرگراهی به جای قطار برقی است.

ترجمه: محسن حدادی

L-960414-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید