Iranian Agriculture News Agency

در چهارمین همایش نانوفناوری در بخش کشاورزی عنوان شد:

گردش مالی محصولات نانو از رشد خوبی برخوردار است/ نانوفناوری در تمام حوزه‌های بخش کشاورزی می‌تواند ایفای نقش کند/ تعیین اولویت‌های کاری در نانوفناوری الزامی است

مدیر کارگروه توسعه سرمایه های انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: تعیین اولویت های کاری در نانو فناوری امری الزامی است و باید اولویت هایی مانند: آب و محیط زیست، سلامت، انرژی و سایر موضوعات اساسی کشور را به عنوان موارد اساسی و جدی مدنظر قرار دهیم.

گردش مالی محصولات نانو از رشد خوبی برخوردار است/ نانوفناوری در تمام حوزه‌های بخش کشاورزی می‌تواند ایفای نقش کند/ تعیین اولویت‌های کاری در نانوفناوری الزامی است

مدیر کارگروه توسعه سرمایه های انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: امروز در مرحله توسعه صنعتی و تولید محصولات نانو با هدف تجاری سازی در بازارهای بین المللی هستیم.

به گزارش ایانا از سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، در چهارمین همایش نانو فناوری در بخش کشاورزی با شعار "چشم اندازها و افق های نوین" مدیر کارگروه توسعه سرمایه های انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تقدیر از همکاری های وزارت جهاد کشاورزی با این کارگروه، به ارائه گزارشی با عنوان "وضعیت فناوری نانو در ایران" پرداخت و بیان داشت: فعالیت این کارگروه با تدوین سند 10 ساله راهبری توسعه فناوری نانو و توسعه نیروی انسانی و تکمیل زیرساخت و تجهیزات آغاز شد؛ اما امروز در مرحله توسعه صنعتی و تولید محصولات نانو با هدف تجاری سازی در بازارهای بین المللی هستیم.

دکتر سید مهدی رضایت با موفق ارزیابی کردن فعالیت ها در سال های اخیر ابراز امیدواری کرد در تجاری سازی دستاوردهای علمی نیز توفیقات زیادی حاصل شود.

وی با اشاره به وسعت فعالیت ها در نانو فناوری و محدودیت امکانات بیان داشت: تعیین اولویت های کاری در نانو فناوری امری الزامی است و باید اولویت هایی مانند: آب و محیط زیست، سلامت، انرژی و سایر موضوعات اساسی کشور را به عنوان موارد اساسی و جدی مدنظر قرار دهیم.

مدیر کارگروه توسعه سرمایه های انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به گستره وسیع حوزه کشاورزی یادآور شد: نانو فناوری در تمام حوزه های بخش کشاورزی می تواند ایفای نقش کند و در تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم تأثیرگذار باشد.

رضایت با اشاره به زمینه اطلاع رسانی در کشور از جمله همکاری مشترک با آموزش و پرورش و معرفی نانو فناوری به دانش آموزان همچنین 66 دانشگاه که مدرک کارشناسی ارشد رشته های نانو را ارائه می دهند، خاطرنشان ساخت: اعتقاد ما این است که باید با ذینفان ارتباط برقرار کنیم. همچنین همکاری ما با کمیته فناوری نانو در وزارت جهاد کشاورزی می تواند حرکت و پیشرفت این علم را سرعت بخشد.

به گفته وی گردش مالی محصولات نانو از رشد خوبی برخوردار است و در مقایسه با سال 92 که نزدیک به 790 میلیارد ریال بود، در سال 94 به سه هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

وی در پایان با اشاره به دیدگاه های مختلف جهاد کشاورزی در بحث فناوری نانو به دو موضوع بهبود محصولات کشاورزی و حوزه های صنعتی کشاورزی نیز پرداخت .

دبیر اجرایی این همایش نیز با تشریح گزارشی با عنوان "چشم اندازهای فناوری نانو در بخش کشاورزی" به بیان فرصت ها و چالش های بخش کشاورزی پرداخت و خاطرنشان ساخت: با رشد خوبی که در حوزه فناوری نانو وجود دارد، بارقه های امید در این موضوع دیده می شود و پیشرفت امیدبخشی را در فعالیت های کشاورزی شاهد هستیم.

دکتر سرافرازی افزود: امروز شاهدیم که با وجود کاهش سطح زیر کشت محصولات مانند گندم، تولید به همان میزان باقی مانده است که این امر نشان دهنده کاربرد فناوری های نوین در تولید محصولات است.

وی با بیان اینکه کشور در حدود 20 محصول باغی و زراعی رتبه اول تا دهم جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: این امر فرصت های خوبی را در اختیار ما قرار می دهد و نگاه ویژه دولت را می طلبد تا با حفظ رشد محصولات، پایداری آن را تثبیت نماییم.

وی در پایان کاربرد فناوری نانو را کمکی به رفع معضلات و چالش های عمده در کشور دانست .

گفتنی است چهارمین همایش نانو فناوری در بخش کشاورزی با شعار "چشم اندازها و افق های نوین" دیروز با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، محققان، دانشمندان و صاحب نظران نانو فناوری، رئیس کمیته نانو فناوری وزارت جهاد کشاورزی، معاونان سازمان، مدیر کارگروه توسعه سرمایه های انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محققان و نمایندگان ستاد ویژه توسعه فناوری در سالن گردهمایی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج آغاز به کار کرد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید