Iranian Agriculture News Agency

در مسابقه مقابله با فقر، حفظ محیط زیست و چالش آب و هوا

سازمان غیردولتی هند، برنده جایزه سازمان ملل متحد برای مدل کشاورزی پایدار شد

سازمان غیردولتی هند Swayam Shikshan Prayog، تنها مؤسسه هندی است که موفق به دریافت جایزه برای مدل کشاورزی زیست محیطی پایدار و مبارزه با اثرات نامطلوب خشکسالی از سازمان ملل شده است.

سازمان غیردولتی هند، برنده جایزه سازمان ملل متحد برای مدل کشاورزی پایدار شد

سازمان غیر دولتی هند Swayam Shikshan Prayog ، تنها مؤسسه هندی است که موفق به دریافت جایزه برای مدل کشاورزی زیست محیطی پایدار و مبارزه با اثرات نامطلوب خشکسالی از سازمان ملل شده است.

به گزارش ایانا از وبسایت د هیندو، این درحالی است که 15 پروژه از سازمان ها در سراسر آفریقا، آسیا و امریکا لاتین برای راه حل های نوآورانه برای مقابله با فقر، حفظ محیط زیست و چالش آب و هوا به عنوان برنده انتخاب شدند. در این رویداد 800 نامزد از 120 کشور شرکت داشتند. همچنین برای نخستین بار طرح هایی از پاکستان و قزاقستان پذیرفته شد.


این جایزه در زمانی داده شد که در منطقه خشک Marathwada ، کشاورزان دررویارویی با خشکسالی ناتوان شده بودند. در این میان سازمان ( Swayam Shikshan Prayog ) به طور فعال برای توانمندسازی زنان در منطقه مرکزی روستایی هند طی دو دهه گذشته با ابتکارات ترویج جامعه محور ، اقداماتی انجام داده است.

به طوری که این ابتکار، براساس رهبری زنان به سمت سازگاری با آب و هوا و مدل کشاورزی اگرواکولوژِی برای احیای زمین و خاک بوده است.

پرما گوپالان، مدیر اجرایی
SSP ، گفت: "این پروژه به توانمند سازی بیش از 20 هزار زن کشاورز [بدون زمین یا دارای کمتر از 4 جریب زمین] و خانواده های آن ها در منطقه Marathwada کمک کرده، به طوری که آن ها توانستند تصمیم گیری آگاهانه ای در مورد کشاورزی و محیط زیست بگیرند."

گوپالان گفت: "مناطق ماهاراشترا و سایر نقاط هند با تهدید آب وهوایی روبه رو هستند و درآمد کشاورزان حاشیه ای با مشکل مواجه است، چراکه سهمیه بندی آب، استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی و آفت کش ها به زمین، سلامت و محیط زیست آن ها آسیب وارد کرده است. بنابراین، برای آگاهی زنان کشاورز، ما به ابتکار عمل [که SSP است] با تمرکز بر تشویق زنان برای پذیرش یک مدل کشاورزی دست زدیم که بتوانند از طریق کشاورزی و به طور همزمان به افزایش حفظ تنوع زیستی و تامین امنیت غذایی دست یابند."

این مدل از افراد برای استفاده از کود زیستی، حفظ و تبادل بذرهای محلی وبومی و تغییر در الگوهای کشاورزی و حرکت از سیستم تک محصولی به سیستم کشت محصولات متعدد، به منظور کاهش وابستگی به تغییرات آب و هوا حمایت می کند.

گوپالان افزود: "این روش بر مدیریت کارآمد آب از طریق استفاده از کشت هیدروپونیک، آبیاری قطره ای، آبپاش و استخر مزرعه تاکید دارد، که به بهبود سطح آب های زیرزمینی و حاصلخیزی خاک منجر می شود . بنابراین، در زمان خشکسالی، کشاورزان حاشیه ای، به خصوص زنان، می توانند تصمیمات آگاهانه ای در مورد کشت انواع محصولات زراعی علاوه بر امنیت درآمد، بگیرند."

وی گفت: " اقدامات پروژه در زمینه آموزش و توانمند سازی زنان کشاورز در Marathwada با پرداختن به نابرابری های اجتماعی آن ها، همراه بوده است."

گفتنی است ، 15 برنده در این رویداد هرکدام 10 هزار دلار دریافت خواهند کرد و این شانس را دارند تا در نشست یک هفته ای در زمان برگزاری هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در نیویورک شرکت کنند.

همچنین این سازمان SSP در اکتبر سال گذشته توانست جایزه آب و هوایی ( UN climate award ) سازمان ملل را از آن خود کند. این جایزه به دلیل ایجاد شبکه توزیع روستایی برای 1100 زن کارآفرین روستایی و تسهیل دسترسی به انرژی پاک، آب و خدمات بهداشتی در شماری از جوامع روستایی، به SSP اهدا شد.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید