Iranian Agriculture News Agency

جدول عملکرد سازمان دامپزشکی در کنترل بیماری‌های مشترک؛

تلفات ناشی از بیماری‌های مشترک، با جنگ جهانی رقابت می‌کند

در صورت کنترل نشدن بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، باید در انتظار فاجه‌ای انسانی بود.

تلفات ناشی از بیماری‌های مشترک، با جنگ جهانی رقابت می‌کند

در صورت کنترل نشدن بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، باید در انتظار فاجه‌ای انسانی بود.

به گزارش خبرنگار ایانا، سازمان دامپزشکی کشور به‌عنوان یک سازمان حاکمیتی و با هدف تأمین بهداشت دام و به تبع آن ارتقای بهداشت عمومی، نقش اساسی در حفظ سلامت جامعه انسانی و تامین اقتصاد ملی ایفا می‌کند و در راستای وظایف حاکمیتی و الزامات ملی وظیفه خطیر کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان را عهده‌دار است.

از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، دو بیماری تب مالت انسانی (بروسلوز) و سل گاوی در ابعاد بهداشتی و اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. از بعد بهداشتی با انتقال بیماری از دام مبتلا به انسان، علاوه بر تحمل رنج فراوان و دردهای ناشی از بیماری و در مواردی مرگ انسان مبتلا، بار سنگین هزینه‌های درمان به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود.

در بعد اقتصادی، سل گاوی با کاهش تولید شیر و ظرفیت تولید مثل و کاهش ارزش گوشت لاشه و بروسلوز با ایجاد سقط جنین، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی موجب کاهش شدید ارزش اقتصادی دام‌های مبتلا و حذف آنها از جمعیت دامی می‌شود. اهمیت دو بیماری فوق در آن است که تقریباً تمامی جمعیت انسانی کشور روزانه با دام و فراورده‌های دامی (گوشت و شیر) در تماس بوده و چنانچه مخزن بیماری که دام است تحت کنترل قرار نگیرد و دام سالم نباشد، این چرخه ادامه داشته و هر سال خسارات قابل توجهی به بهداشت و اقتصاد ملی وارد می‌شود.

به‌دلیل اهمیت این دو بیماری، در سال 1346 هیات وزیران آیین‌نامه ریشه‌کنی سل گاوی و بروسلوز دامی را تصویب و عملیات اجرایی در مبارزه با این بیماری‌ها را ساماندهی کرد.

علاوه بر این دو بیماری، سایر بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان از جمله هاری، مشمشه، سیاه زخم، کیست هیداتیک، لپتوسپیروز، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، جنون گاوی، تب دره ریفت، آنفلوانزای پرندگان و... که کنترل آنها در حیطه وظایف این سازمان دامپزشکی است، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نباید نادیده گرفته شوند.

همچنین در سایه مراقبت سرویس‌های دامپزشکی و پزشکی است که شاهد رخداد بسیاری از این بیماری‌ها نبوده و یا طغیان‌های ناشی از برخی از آنها سریعاً سرکوب می‌شود و امکان پاندمیک (جهانی) شدن آنها فراهم نخواهد شد. اگر غیر از این بود برخی از این بیماری‌ها می‌توانستند چنان تلفات فاجعه باری ایجاد کنند که قابل مقایسه با یک جنگ جهانی تمام عیار باشد.

سازمان دامپزشکی کشور در راستای رسالت تامین بهداشت عمومی و فرآورده‌های خام دامی، برنامه مبارزه علیه بیماری‌های مشترک را در دستور کار خود قرار داده که حجم عملیات انجام شده در سال 1395 به‌عنوان مستند اقدامات انجام شده در جدول زیر آمده است. لازم به ذکر است که تمام عملیات مبارزه با بیماری‌های مشترک به‌صورت رایگان به اجرا گذاشته می‌شود.


عملیات مبارزه با بیماری‌های مشترک در سال 1395

از فعالیت‌های بسیار مهم در سال 1395 اجرای برنامه مطالعه مقطعی بروسلوز در واحدهای اپیدمیولوژیک روستایی و عشایری بوده است. هرچند که برنامه پایش بروسلوز به صورت روتین در واحدهای دامداری صنعتی به اجرا گذاشته می‌شود ولی خلاء انجام این کار مهم در جمعیت دامی روستایی و عشایری بسیار چشمگیر بود که در سال 1395 در بیش از 1990 واحد روستائی و عشایری به اجرا گذاشته شد.

در این برنامه به منظور بررسی و پایش بروسلوز در جمعیت دامی حساس کشور، 199 هزار و 600 نمونه سرم از گوسفند و بز و 86 هزار و 800 نمونه از گاو و گوساله اخذ شد که پایش اولیه آن در سطح استان انجام و نتایج نهایی کشوری در حال انجام است. همچنین در کنار برداشت نمونه‌های خون برای پایش بروسلوز از 1130 ‌قلاده سگ نگهبان و گله نیز به منظور ارزیابی تیتر واکسن هاری نمونه برداری شده که نتایج آن هم پس از تجزیه و تحلیل اعلام خواهد شد.

نوع عملیات

نوع دام

حجم عملکرد (نوبت سر)

مایه‌کوبی گاو و گوساله

گاو و گوساله

2501656

مایه‌کوبی بره و بزغاله

بره و بزغاله

11136708

واکسن عمومی شاربن گوسفند

گوسفند و بز

28059857

واکسن عمومی شاربن

گاو و گوساله

1499162

واکسن هاری

سگ

404643

تست سل

گاو و گوساله

1321165

خونگیری بروسلوز

گاو و گوساله

954938

تست مشمشه سرمی و پوستی

تک سمی

33247

سم‌پاشی جهت مبارزه با کنه‌های ناقل بیماری تب کریمه کنگو

گاو و گوساله و گوسفند و بز

جایگاه دام 9464730 مترمربع

بدن دام 2757004 رأس

منبع: سازمان دامپزشکی کشور

V-960414-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید