Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کار کارگاه مشورتی مقابله با پدیده گردوغبار در منطقه اکو

تهران به‌طور همزمان میزبان دو نشست در زمینه گرد و غبار بود

تهران از اواسط هفته گذشته میزبان دو نشست در زمینه مقابله با اثرات گرد و غبار بود. علاوه بر کنفرانس مقابله با پدیده گرد و غبار، کارگاه مشورتی مقابله ریزگردها در منطقه اکو نیز روز چهارشنبه، کار خود را آغاز کرد.

تهران به‌طور همزمان میزبان دو نشست در زمینه گرد و غبار بود

تهران از اواسط هفته گذشته میزبان دو نشست در زمینه مقابله با اثرات گرد و غبار بود. علاوه بر کنفرانس مقابله با پدیده گرد و غبار، کارگاه مشورتی مقابله ریزگردها در منطقه اکو نیز روز چهارشنبه، کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، "کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها" روز دوشنبه در تهران آغاز به کار کرد و چهارشنبه 14 تیرماه به کار خود پایان داد. در حالی که کارشناسان ایرانی به همراه 43 کشور جهان در روز پایانی کنفرانس تهران در حال تلاش برای تدوین و صدور یک بیانیه فنی این کنفرانس بودند، ک ارگاه مشورتی "پروژه منطقه‌ای مقابله با بیابان‌زایی و ریزگردها" با حضور کارشناسانی از افغانستان، جمهوری آذربایجان، ایران، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه، یونسکو، و اسکاپ در دبیرخانه سازمان اکو در تهران آغاز به کار کرد. همزمانی این دو برنامه سبب شد که کارشناسان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان مجموعه‌ای که فعالیت‌های اجرایی گسترده‌ای در زمینه ریزگردها داشتند، در نشست اکو حضور نیابد.

به دلیل تشدید پدیده ریزگرد در منطقه و اثرات مخرب و منفی گرد و غبار بر فعالیت‌های اقتصادی نظیر حمل و نقل، کشاورزی، صنعت داروسازی و غیره، اعضای اکو به عنوان یک مجموعه اقتصادی منطقه‌ای نیز به این مسئله توجه کرده‌ و برای آن کارگاه مشورتی برگزار کردند. بر اساس گزارش مهر، کارگاه مشورتی اکو درباره گرد و غبار امروز نیز ادامه یافت. در نشست دیروز، جلال الدین علوی سبزواری معاون دبیرکل اکو ضمن خوش‌آمد به شرکت کنندگان به فعالیت‌های منطقه‌ای اکو در خصوص ارتقا سطح زندگی مردم و نیز توسعه اقتصادی کشورها اشاره کرد و ابعاد چشم‌انداز ۲۰۲۵ آن سازمان را تشریح کرد.

فؤاد فرزالیبایف مدیر بخش انرژی و محیط زیست اکو نیز در سخنانی کوتاه به ابعاد برنامه‌های زیست‌محیطی از جمله مبارزه با بیابان‌زایی اکو پرداخت و بر اهمیت مشارکت کشورهای عضو در اجرای "پروژه منطقه‌ای مقابله با بیابان زایی و ریزگردها" تاکید کرد.

در ادامه اصغر محمدی فاضل، رئیس انستیتو علوم و فناوری محیط زیست اکو ( ECO-IEST )، طی سخنانی به وضعیت بیابان‌زایی در منطقه اکو و تمهیدات مربوط به پروژه فوق پرداخت. وی همچنین به نقش انستیتو علوم و فناوری محیط زیست اکو در پیشبرد اهداف زیست‌محیطی آن سازمان اشاره کرده و گزارشی از روند تدوین پیش نویس سند پروژه مذکور اراِیه داد.

در ادامه این نشست کارشناسان کشورهای شرکت کننده به ارائه گزارش‌هایی در خصوص وضعیت بیابان‌زایی در کشورهای خود پرداختند و چالش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اقلیمی که موجب کند شدن یا تسریع آن می‌شود را برشمردند.

در این جلسه پیتر هانام مشاور بین‌المللی انستیتو علوم و فناوری محیط زیست اکو نیز ضمن تبیین ابعاد فنی پروژه به پرسش‌های شرکت کنندگان در مورد پیش نویس سند تهیه شده، پاسخ داد.

L-960415-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید