Iranian Agriculture News Agency

ایجاد واحد اندازه گیری سراسری برای اندازه گیری قدرت تابش خورشید

پیشرفت فناوری انرژی خورشیدی به ابزارهای اندازه گیری دقیق وابسته است. برای اطمینان از دقت و هماهنگی آن ها در بعد جهانی، کارشناسان در جلسات منظم بین المللی به این موضوع می پردازند. آن ها دقیقا نمی دانند هر سلول خورشیدی چه اندازه انرژی تولید می کند، زیرا نور خورشید بسته به اوقات مختلف روز و همچنین در مناطق جغرافیایی متغیر است. این پژوهشگران برای ایجاد یک سامانه هماهنگ اندازه گیری و مرجع مشترک آن ها در یک نشست بین المللی در سیسیل گرد هم آمده اند.

ویم زایمان، پژوهشگر اندازه گیری واحدهای انرژی خورشیدی می گوید: «کشورهای مختلف و موسسات پژوهشی ابزارهای اندازه گیری مختلفی دارند. همه در اینجا جمع شده اند و طی این یک هفته، همه را مقایسه می کنیم. هدف ما رسیدن به یک واحد هماهنگ اندازه گیری است که با استاندارد جهانی و سامانه متریک (اداره بین المللی اوزان و مقیاس ها) تفاوت دارد.»

این سامانه اندازه گیری سراسری شامل سلول های مرجع کوچک با کیفیت بسیار بالا است. کارشناسان با روشی موسوم به «میان سنجی» معدل شدت تابش خورشید در اوقات مختلف روز و در مناطق مختلف را محاسبه می کنند.

روبرتو گالانئو، کارشناس هواشناسی در این زمینه می افزاید: «ما باید تفاوتهای کوچک را نادیده بگیریم. ضمن اینکه همه اندازه گیری ها در شرایط معمولی و بر اساس معیار بین المللی شناخته شده و معتبر انجام می شود.»

این واحدهای مرجع برای صنعت روبه روشد تولید انرژی خورشیدی اهمیت زیادی دارد. در این صنعت چندین میلیاردی اشتباهی کوچک در سنجش، تاثیر زیادی در موفقیت و یا شکست شرکت ها دارد.

فرانچسکو الئو، پژوهشگر و استاد با اشاره به تاثیر این شیوه می گوید: «با روش میانسنجی می توانیم شیوه سنجش طیف انرژی را بهبود بدهیم. این نکته برای اندازه گیری های واقعی در فضای آزاد و همچنین محاسبه تولید انرژی در واحدهای برقی خورشیدی بسیار مهم است.»

برای کمک به تولید انرژی با هزینه کمتر، تاسیسات آزمایشی خورشیدی وابسته به مرکز پژوهش اتحادیه اروپا، یک کارگاه آزمایشی برای تابش اشعه خورشید را بازسازی کرده است. شرکت های تولید کننده می توانند صفحه های خورشیدی را در محیط علمی قابل اتکا آزمایش و تنظیم کنند. دایان رمبزگ، محقق بازدهی انرژی می گوید: «این سلول های مرجع را در ابزارهایمان به اینجا آورده ایم و می توانیم آنها را با استانداردهای دیگر هماهنگ کنیم. نکته مهم این است که همیشه می توانیم آن ها را در فضای آزاد و زیر تابش خورشید آزمایش کرده و دوباره تنظیم کنیم. به عنوان نمونه پس از یک سال استفاده می شود آن ها را دوباره تنظیم کرد.»

هدف این کارشناسان تضمین زنجیره سنجش از یک سلول پایه خورشیدی، انتقال به ابزار ثانویه و در نهایت محصول نهایی است تا به مردم اطمینان بدهند که موقع سرمایه گذاری در این انرژی همه جوانب آن با دقت علمی در نظر گرفته شده است و آن ها می توانند خانه هایشان را با آرامش برای خود و فرزندانشان اداره کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید