Iranian Agriculture News Agency

داستان شکلات، خوراکی محبوب

7 جولای برابر با 16 تیرماه هر سال روز جهانی شکلات است. به همین بهانه در متن زیر نگاهی شده به تاریخچه مکتوب شکلات، شکلات در ایران، مراکز کشت، موزه های شکلاتی و خواص این خوراکی محبوب...

داستان شکلات، خوراکی محبوب


مهم نیست که به چه زبانی حرف می زنید، اهل کجای این کره خاکی هستید، چه نژادی دارید یا چه مذهبی، شما شکلات می خورید. شکلات یکی از فراگیرترین مواد خوراکی در سطح جهان است و به طبع جنگ هم بر سر این ماده غذایی کم نیست، جنگ هایی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند و پایان ناپذیرند، اما خوشبختانه این جنگ های شکلاتی کم تلفات اند و در بدترین حالت با گریه یکی از طرفین دعوا به پایان می رسند.

شکلات یکی از جذاب ترین خوراکی است که انسان موفق به اختراع آن شده است و به همین یک دلیل هم که شده باید از زمین خوب حفاظت کرد تا تنها سیاره شکلاتی عالم به سادگی از بین نرود!

تاریخچه مکتوب شکلات

به نقل از روزنامه گاردین و همینطور با استناد به سایت رسمی شکلات لینت، استفاده انسان از شکلات به هزاران سال پیش بر می گردد. زمانی که اقوام مایا و آزتک در آمریکای جنوبی از دانه های روغنی درخت کاکائو نوشیدنی می ساختند. گمان می رود که سلاطین آزتک و مایا به این ماده خوراکی تلخ علاقه مند بودند. شکلات به عنوان جیره غذایی به سربازان داده می شد و آن ها پس از بازگشت از جنگ از معجزات این ماده غذایی تعریف می کردند. این تبلیغات کمپانی های سازنده را وادار به رقابت بیشتر کرد و تولید شکلات های ارزان تر مخصوص قشر ­­­­­­­­­­­­های پایین تر اجتماع آغاز شد.

در دهه بیست میلادی سرعت فراگیر شدن شکلات به قدری بالا بود که حدود ۴۰ هزار نوع مختلف شکلات تولید شد و شکلات که از نوشیدنی سلاطین آزتک به جیره سربازان جنگ تبدیل شده بود، خوراک روزانه مردم کوچه و بازار شد.

شکلات در ایران

شکلات دیر به ایران راه یافت. نخستین کارخانه شکلات سازی ایران حدود ۶۰ سال پیش توسط دو برادر مهاجر روسی در تبریز راه اندازی شد که تا مدت ها فقط آب نبات و تافی برای بچه‌ها تولید می کرد. اما این شرکت و چند شرکت نوپای دیگر به تدریج دامنه فعالیت خود را گسترش دادند و انواع دیگری از محصولات را تولید کردند.

مراکز کشت

سه مرکز عمده کشت کاکائو در دنیا وجود دارد، آفریقای غربی، آسیای جنوب غربی و آمریکای جنوبی.

موزه های شکلاتی

کوچه مروی تهران: اگر موزه تعریف مشخصی نداشت و می شد کوچه مروی تهران را در رده موزه های دنیا قرار داد، این کوچه پر شکلات در کنار مهم ترین مراکز شکلاتی دنیا قرار می گرفت. موزه اسرار شکلات فرانسه : اطلاعات مفصلی درباره انواع اقسام شکلات ها به بازدید کنندگان داده می شود. این موزه یک سالن تاتر و یک کافه هم دارد و در فروشگاه آن نوشیدنی های شکلاتی و مجسمه‌های تزئینی ساخته شده از شکلات به فروش می رسند. موزه شهر کلن: کشور آلمان هم در ساخت شکلات سابقه ای ۱۵۰ ساله دارد و موزه شهر کلن یکی از بهترین موزه های شکلات در دنیاست. این موزه یک ساختمان سه طبقه است که در کنار رود راین واقع شده و انواع شکلات های قدیمی از جمله شکلات اشتولورک، از معروف ترین شکلات های قرن نوزدهم را دارد. موزه داستان شکلات در بلژیک: در این موزه درباره هر شکلات و تاریخ آن کلی قصه و افسانه گفته می شود. در این موزه، انواع شکلات های بلژیکی موجود است و بعضی از شکلات ها که در طول تاریخ فقط برای خانواده سلطنتی ساخته می شد هم قابل مشاهده است. دنیای شگفت‌انگیز شکلات در کانادا: شاید زمانی که رائول دال کتاب چارلی و کارخانه شکلات سازی را می نوشت، تصور نمی کرد روزی در کانادا موزه ای برپا شود که با تخیلات او این همه منطبق باشد. کسی‌که وارد این موزه در کانادا می شود، گویی به دنیای چارلی پای گذاشته و فصل به فصل در آن کتاب پیش می رود. موزه قصه شکلات در کشور چک: مردم چک از شکلات خور ترین مردم دنیا هستند و این موزه با داشتن مجموعه‌ای کم‌نظیر از کاغذهای بسته‌بندی شکلات و تصاویری از نحوه تولید شکلات ها، خاطره‌ای به یادماندنی در ذهن بازدید کننده به جا می‌گذارد. موزه شکلات کره جنوبی: از جهتی بی شباهت به کوچه مروی نیست. کره ای ها هم مثل فروشندگان کوچه مروی از همه جای جهان شکلات آورده اند و بیننده از تنوع نام ها و بسته بندی ها انگشت به دهان می ماند.

خواص شکلات

تاثیر مثبت مصرف شکلات در کاهش خطر سکته ممکن است به فلاونوید موجود در شکلات مربوط باشد. به نظر می رسد که فلاوونوید به دلیل ویژگی های آنتی اکسیدان، ضد لخته شدن، و ضد التهابی، در برابر بیماری های قلبی عروقی به شکل دفاعی عمل می کند. همچنین فلاونوید موجود در شکلات ممکن است کلسترول بد را در خون کم کند و فشار خون را نیز کاهش دهد. کاکائو در بدن یک ماده شیمیایی به نام نیتریک اکسید تولید می کند. این ماده سبب "آزاد و رها شدن" رگ های خونی می شود و کاری می کند که خون از میان رگ ها راحت تر عبور کند. این امر باعث افت فشار خون می شود. با این حال پژوهشگران می گویند شکلات حاوی حجم زیادی از چربی و شکر هم هست که خوردن آن ها راه ایده آلی برای کاهش فشار خون به شمار نمی رود. نتایج جدید تحقیقات دانشمندان نشان می دهد، کسانی که هر از گاهی شکلات می خورند لاغرترند. در این تحقیق آمده که مهم تر از میزان مصرف شکلات، تعداد دفعاتی است که فرد شکلات می خورد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید