Iranian Agriculture News Agency

اجرای 4 پروژه ترسیب کربن در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی استان خراسان‌جنوبی گفت: سربیشه، اول شهرستانی است که پروژه ترسیب کربن اجرا شد و در حال حاضر 4 پروژه ترسیب کربن در استان تا پایان امسال اجرا می‌شود.

اجرای 4 پروژه ترسیب کربن در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی استان خراسان‌جنوبی گفت: سربیشه، اول شهرستانی است که پروژه ترسیب کربن اجرا شد و در حال حاضر 4 پروژه ترسیب کربن در استان تا پایان امسال اجرا می‌شود .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، علیرضا نصرآبادی گفت: گرمایش زمین، کمبود آب از معضلات جهانی زیست‌محیطی است که گریبان‌گیر بشر شده است .

وی ادامه داد: 20 درصد عرصه‌های بیابانی در خراسان‌جنوبی است و 97 شهر درگیر تبعات پدیده بیابانی به شکل مستقیم هستند و مابقی شهرهای کشور نیز به صورت غیرمسقیم درگیر شده‌اند .

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی افزود: با وقوع پدیده بیابان‌زایی درآمد حاصل کشاورزی کاهش پیدا می‌کند و دنبال آن معضل مهاجرت و معضلات مختلفی از قبیل حاشیه‌نشینی اتفاق می‌افتد .

نصرآبادی گفت: با وقوع پدیده بیابان‌زایی اقداماتی برای بیابان‌زدایی باید انجام شود و در سطح بین‌المللی الگوسازی‌هایی انجام شده است .

وی اظهارکرد: در سطح 31 استان کشور 33 اداره منابع‌طبیعی داریم و فقط 6 استان کشور دارای پروژه بین‌المللی هستند و خراسان‌جنوبی نیز 8 پروژه دارد .

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی تاکید کرد: دستگاه‌های استانی و شهرستانی باید در زمینه پروژه ترسیب کربن حساسیت و توجه ویژه‌ای داشته باشند .

نصرآبادی با اشاره به اجرای پروژه ترسیب کربن در نهبندان، گفت: پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در نهبندان به وسعت 150 هزار هکتار در 15 روستا اجرا شده که 2 هزار و 663 نفر و 680 خانوار را تحت‌پوشش قرار داده است .

وی با اشاره به اینکه 4 پروژه جدید ترسیب‌کربن تا پایان امسال در استان اجرا می‌شود، تصریح کرد: این پروژه‌ها در طبس، فردوس، سرایان و بشرویه اجرا می‌شود .

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی ادامه داد: پروژه ترسیب کربن در طبس در وسعت 143 هزار هکتار در 26 روستا اجرا می‌شود و 765 نفر و 2123 خانوار را تحت‌پوشش می‌دهد .

نصرآبادی افزود: این پروژه در فردوس به وسعت 152 هزار هکتار در 8 روستا انجام می‌شود و 2 هزار و 349 نفر 691 خانوار را تحت‌پوشش قرار می‌دهد .

وی اظهارکرد: سرایان نیز در وسعت 230 هزار هکتار و 17 روستا انجام می‌شود و 4113 نفر جمعیت و 1206 خانوار را تحت‌پوشش قرار می‌دهد .

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی گفت: بشرویه نیز در وسعت 224 هزار هکتار در 43 روستا انجام می‌شود و 2389 نفر و 6596 خانوار را تحت‌پوشش قرار می‌دهد .

نصرآبادی اظهارکرد: برای اجرای طرح ترسیب کربن نهبندان یک میلیارد و200 میلیون تومان اعتبار ملی و 500 میلیون تومان اعتبار استانی برای سال اول در نظر گرفته شده است .

وی ادامه داد: در مجموع برای 5 پروژه ترسیب کربن حدود 15 میلیارد تومان برای 5 سال اعتبار ملی پیش‌بینی شده است .

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی افزود: برای شهرستان نهبندان 350 هزار دلار رقم ارزی تعیین شده است .

نصرآبادی گفت: سربیشه اول شهرستانی بود که پروژه ترسیب کربن اجرا شد و در حال حاضر 6 پروژه ترسیب کربن در استان درنظر گرفته شده است .

وی اظهارکرد: توانمندسازی جوانان محلی، ایجاد اشتغال پایدار و درآمد مناسب برای جوانان، افزایش پوشش گیاهی و افزایش اکسیژن از جمله اهداف اجرای پروژه ترسیب کربن است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید