Iranian Agriculture News Agency

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

افزایش ارزش افزوده زعفران برای ایران از 500 میلیون دلار به 8 میلیارد دلار در صورت ایجاد چرخه فرآوری/ برآورد تولید 4.5 میلیون تن مرکبات در سال جاری

از 2.6 میلیون هکتار باغ‌های کشور، 600 هزار هکتار به آبیاری تحت فشار مجهز شده که باید یک میلیون هکتار از کل سطح باغ‌های بازسازی و مابقی به آبیاری تحت فشار تجهیز شود.

افزایش ارزش افزوده زعفران برای ایران از 500 میلیون دلار به 8 میلیارد دلار در صورت ایجاد چرخه فرآوری/ برآورد تولید 4.5 میلیون تن مرکبات در سال جاری

از 2.6 میلیون هکتار باغ‌های کشور، 600 هزار هکتار به آبیاری تحت فشار مجهز شده که باید یک میلیون هکتار از کل سطح باغ‌های بازسازی و مابقی به آبیاری تحت فشار تجهیز شود.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه کیفیت و قیمت مناسب، لازمه رقابت در بازار جهانی است، گفت: محصولات باغبانی به‌طور عمده صادراتی هستند؛ بنابراین رشد صادرات محصولات کشاورزی و تداوم حضور در بازار جهانی مستلزم توسعه مکانیزاسیون در بخش تولید و استفاده از ماشین‌آلات است، این در حالی است که جای خالی ماشین‌آلات کشاورزی در تمامی بخش‌ها به‌ویژه بخش باغبانی احساس می‌شود.

محمدعلی طهماسبی افزود: با توجه به سطح زیر کشت 97 هزار هکتاری زعفران، در تولید این محصول توجه جدی به مکانیزاسیون نشده بود و بیشتر کشاورزان جهت برقراری معیشت، زعفران کشت می‌کردند، اما با افزایش سطح زیر کشت و بزرگ شدن قطعات به مکانیزاسیون روی آوردند و از ماشین پیازکار زعفران که توسط مرکز تحقیقات خراسان معرفی شده، استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: محصولات کشاورزی با قرار گرفتن در چرخه فرآوری، ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کنند؛ به‌عنوان مثال زعفران در نهایت هر کیلوگرم پنج تا شش میلیون تومان از کشاورز خریداری شده و با سود ناچیز در بازار خارجی به فروش می‌رسد، اما در صورت فرآوری این محصول، ارزش افزوده آن برای کشور از 500 میلیون دلار به حدود هشت میلیارد دلار در سال می‌رسد.

طهماسبی با بیان اینکه طی سال گذشته 22 میلیون تن محصولات گلخانه‌ای و باغی در کشور تولید شد، ادامه داد: مرکبات در سال جاری بیش از نیاز کشور تولید خواهد شد و تولید بیش از 4.5 میلیون تن مرکبات برآورد می‌شود.

وی عنوان کرد: 600 هزار هکتار از دو میلیون و 600 هزارهکتار باغ‌های کشور به آبیاری تحت فشار مجهز شده که باید یک میلیون هکتار از کل سطح باغ‌ها بازسازی و مابقی نیز به آبیاری تحت فشار تجهیز شود.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: مالکان اراضی و قطعات کوچک کشاورزی باید جهت کاهش مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی‌رویه منابع آبی در طرح تجمیع مشارکت کنند، در این طرح با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و متقاضیان از 85 درصد یارانه و بخشودگی بهره‌مند می‌شوند.

طهماسبی با اشاره به اینکه اراضی شیبدار در معرض فرسایش آبی، بادی و خاکی قرار دارد، تأکید کرد: اراضی شیبدار یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و طبق بررسی محققان اراضی شیبدار در مناطق پرباران با متوسط بارندگی 350 تا 400 میلی متر تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده که 500 هزار هکتار از این اراضی زیر کشت گونه‌های مثمر برود، همچنین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم طرحی برای جلوگیری از تخریب اراضی و غنی‌سازی مراتع تهیه کرده که طبق آن، پنج میلیون هکتار از اراضی کشور را از طریق ماده (3) برای کشت 16 گونه مثمر و گیاهان دارویی واگذار می‌کند و تمامی این طرح‌ها با مشارکت جوامع محلی صورت می‌گیرد.

طهماسبی در پایان با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 30 هزارهکتار از اراضی شیبدار زیر کشت آب سبز (کشت دیم) قرار گرفت، اظهار کرد: از این میزان کشت 16 هزار هکتار به استان فارس اختصاص دارد و سال جاری قرار است 60 هزار هکتار از اراضی شیبدار زیر کشت برود./

H-960417-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید