Iranian Agriculture News Agency

دیدگاه متخصصان بین‌المللی تغذیه درباره نوشابه‌های رژیمی/ نوشابه رژیمی بخوریم یا نخوریم!؟

بررسی های پرشماری طی سال های اخیر در مورد ارتباط بین نوشابه های رژیمی با افزایش وزن، مشکلات قلبی و دیگر مسائل مربوط به تندرستی گزارش شده است. به تازگی سر تیتر اخبار خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیونی، زنگ خطر افزایش احتمال سکته و زوال عقلی بین مصرف کنندگان نوشابه های رژیمی را به صدا درآورده است.

دیدگاه متخصصان بین‌المللی تغذیه درباره نوشابه‌های رژیمی/ نوشابه رژیمی بخوریم یا نخوریم!؟


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)- پرویز امانیان:

بررسی های پرشماری طی سال های اخیر در مورد ارتباط بین نوشابه های رژیمی با افزایش وزن، مشکلات قلبی و دیگر مسائل مربوط به تندرستی گزارش شده است. به تازگی سر تیتر اخبار خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیونی، زنگ خطر افزایش احتمال سکته و زوال عقلی بین مصرف کنندگان نوشابه های رژیمی را به صدا درآورده است .

البته قبل از اینکه بخواهیم درباره افزایش مشکلات سلامتی ناشی از مصرف نوشابه های رژیمی بیشتر بدانیم، باید به پرسش های زیادی پاسخ بدهیم .

دکتر «ماتیو پیس» پژوهشگر دانشگاه بوستون و همکاران وی به مدت 10 سال اطلاعات تندرستی 3000 آمریکایی بالغ با سن بالای 45 سال را برای شمارش افرادی که یک سکته داشتند، بررسی کردند. آن ها همین کار را برای 1500 آمریکایی دارای سن بیش از 60 سال برای تعیین پیشرفت زوال عقلی انجام دادند .

پژوهشگران بعد از محاسبه انواع مسائل موثر بر سلامتی شامل سن، فعالیت بدنی و اندازه کمر دریافتند که نوشابه های رژیمی شانس ابتلا به سکته و زوال مغزی را در مقایسه با آن ها که نوشابه رژیمی مصرف نکرده بودند، سه برابر کرده است .

ترسناک است؟ نه لزوما، دکتر «پیس» در این زمینه گفت: فقط 81 نفر یا 5 درصد از مردم در این مطالعه مبتلا به زوال عقلی شده بودند و 97 نفر یا 3 درصد سکته کردند. وی افزود: فکر نمی کنم مردم باید احساس خطر کنند .

« پیس» که نتایج مطالعات خود را در نشریه «استروک» منتشر کرد، توضیحی درباره این ارتباط نداد. اینکه آیا نوشابه های رژیمی سبب مشکلات تندرستی مانند سکته یا زوال مغزی می شود؟ آیا افرادی که شانس بالایی برای ابتلا به این مشکلات دارند و نوشابه رژیمی را انتخاب می کنند، احتمالا در تلاش برای کاهش مصرف شکر یا کالری موجود در رژیم های غذایی هستند؟ او توضیحی نداد .

نیاز به آزمایش های بیشتر

یک بررسی در سال 2014 نشان داد که افراد چاق یا دارای اضافه وزن که نوشابه رژیمی مصرف کرده بودند، بین 90 تا 200 کالری بیشتر از آن ها که نوشابه های معمولی نوشیدند، مصرف کرده بودند .

همچنین در سال 2014 بازبینی بررسی های مختلف که در «بریتیش ژورنال نوتریشن» منتشر شد، فاش کرد افرادی که نوشابه رژیمی مصرف کرده بودند، خطر دیابت نوع دوم را تا 13 درصد ( به ازای هر 12 اونس مصرف در روز ) افزایش داده بودند .

دکتر «دیوید لودویک» استاد علوم تغذیه معتقد است، بررسی های این چنینی نگرانی نسبت به نوشابه های رژیمی را افزایش می دهد، اما دلیلی برای نگرانی ما وجود ندارد و ما به آزمایش های کلینیکی بیشتری نیاز داریم .

لودویک، هدایت یک آزمایش را در سال 2012 بر عهده گرفت و به طور تصادفی 224 نوجوان چاق یا دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد. یک گروه به رفتار عادی مصرف نوشابه های معمولی ادامه داد و گروه دیگر برای مصرف نوشابه های رژیمی برگزیده شد. بعد از یک سال، افراد گروه مصرف کننده نوشابه های رژیمی در مقایسه با گروه مقابل، کمی از وزن شان کاسته شد. البته تا دو سال بعد از شروع این بررسی، دو گروه وضعیت مشابهی داشتند .

لودویک گفت: آزمایش های کلینیکی نشان می دهد که اگر از مصرف نوشابه معمولی به رژیمی تغییر مسیر بدهید، ممکن است برای وزن شما بهتر باشد، اما هنوز هیچ آزمایش کلینیکی به اندازه کافی برای پاسخ به اینکه نوشابه های رژیمی بر شانس ابتلا به دیابت تاثیر می گذارد یا اینکه این نوشابه ها به اندازه نوشیدنی های غیرشیرین سالم باشد، انجام نشده است .

تحریک برای مصرف بیشتر کالری

همچنین دکتر «کریستوفر گاردنر» مدیر بررسی های تغذیه ای در مرکز پیشگیری استنفورد گفت: یک امکان برای ارتباط بین نوشابه رژیمی و افزایش وزن و خطر دیابت این است که شیرین کننده موجود در نوشابه های رژیمی شما را برای کارهای جبرانی فریب بدهد و بیشتر از حد نرمال کالری مصرف کنید .

به گفته وی، این مقوله روانی است. اگر یک نوشابه رژیمی بدون کالری به جای یک نوشابه معمولی انتخاب کنید، ممکن است با یک خوراک دیگر در اواخر روز به خودتان پاداش بدهید و این کار با وجود دوری از مصرف نوشابه های معمولی، کالری بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد .

شیمی مغز شاید یک نقش بازی کند. شیرین کننده ها در نوشابه های رژیمی ممکن است مغز شما را آماده انتظار افزایش کالری کند. وقتی کالری در راه نباشد، می تواند اشتها را تحریک کند و منجر به دریافت بیشتر غذا شود. گاردنر گفت: نوشابه های رژیمی به کاهش وزن کمک می کند، به شرط اینکه دست به اعمال جبرانی نزنید .

در عین حال لودویک معتقد است، نوشابه های دارای شیرین کننده مصنوعی روی جوانه های چشایی تاثیر بگذارد و بنابراین تمایل به مصرف غذاهای سالم را کاهش بدهد. به عنوان نمونه، میوه جذابیت کمتری پیدا کند، چون شیرینی کمتری نسبت به نوشابه دارد یا شاید سبزیجات را دیگر دوست نداشته باشید .

البته هم لودویک و هم گاردنر اذعان دارند که این موارد فقط فرضیه است. لودویک گفت: من به بیماران توصیه می کنم که به گذار به سمت نوشیدنی های غیر شیرین ادامه بدهند. ما می دانیم که نوشابه های رژیمی از نظر تاثیر بر وزن بدن بهتر از نوشابه های شیرین است، اما نمی دانیم که اگر بهتر است، آیا واقعا خوب است .

انجمن نوشیدنی آمریکا اعلام کرده که سازمان غذا و دارو این کشور و دیگر سازمان ها، سالم بودن شیرین کننده های مصنوعی را مطرح کرده اند. «پلانلز» سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم درمانی گفت : شواهد علمی نشان داده است که نوشیدنی های حاوی این شیرین کننده ها می تواند ابزار مناسبی برای برنامه کنترل وزن باشد .

پلانلز در این زمینه گفت: اگر شما روزانه پنج یا شش قوطی نوشابه رژیمی مصرف می کنید، ابتدا به دو نوشابه و بعد به یکی کاهش بدهید. فقط مطمئن شوید که به اندازه کافی آب نوشیده اید .

منبع : WebMed


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید