Iranian Agriculture News Agency

شاخص قیمت فائو باز هم افزایش یافت/ افزایش نرخ لبنیات و غلات؛ کاهش قیمت شکر و روغن نباتی

تازه ترین گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از شاخص قیمت کل مواد غذایی، گویای رشد این شاخص برای دومین ماه پیاپی است. یافته های این گزارش نشان دهنده آن هستند که عمده این رشد به علت افزایش در قیمت لبنیات و غلات بوده است.

شاخص قیمت فائو باز هم افزایش یافت/ افزایش نرخ لبنیات و غلات؛ کاهش قیمت شکر و روغن نباتی


تازه ترین گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از شاخص قیمت کل مواد غذایی، گویای رشد این شاخص برای دومین ماه پیاپی است. یافته های این گزارش نشان دهنده آن هستند که عمده این رشد به علت افزایش در قیمت لبنیات و غلات بوده است.

به گزارش ایانا از کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی، شاخص قیمت فائو در ماه جولای سال جاری با افزایش 5/2 واحد (4/1 درصد) نسبت به ماه می و 11 واحد نسبت به ماه مشابه سال قبل، به طور متوسط 2/175 واحد بوده است. این دومین ماهی است که این شاخص به طور پیاپی افزایش پیدا می‌کند. عمده این افزایش در نتیجه افزایش قیمت لبنیات و غلات بوده است. قیمت گوشت ثابت بوده، در حالی که قیمت شکر و روغن نباتی کاهش داشته است.

شاخص قیمت غلات فائو

شاخص قیمت غلات فائو در ماه جولای با 2/6 واحد (2/4 درصد) افزایش نسبت به ماه گذشته، به طور میانگین 3/154 واحد بوده است. قیمت گندم نسبت به دیگر غلات رشد بیشتری داشته که این امر منعکس کننده قیمت بالای گندم های با پروتئین بالا در نتیجه تضعیف وضعیت محصولات در ایالات متحده است. این در حالی است که علت عمده افزایش قیمت جهانی برنج، تقاضای بالا برای واردات این محصول بوده است. بالعکس، برداشت بالای ذرت در آمریکای جنوبی، از رشد قیمت این کالا جلوگیری کرده است.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو

این شاخص با 5/6 واحد (9/3 درصد) کاهش نسبت به ماه می، به طور میانگین 1/162 واحد بوده است. قیمت‌های روغن در این ماه باگشتی کوتاه مدت داشته‌اند. این کاهش در شاخص عمدتا به علت کاهش در قیمت روغن پالم و روغن سویا بوده است. قیمت جهانی روغن پالم هفت درصد کاهش یافته (هفت ماه روند نزولی داشته) که به علت چشم انداز مثبت تولید در منطقه آسیای جنوب شرقی است. قیمت روغن سویا به دنبال افزایش برداشت محصول در آمریکای جنوبی و تقویت ذخایر جهانی این کالا، کاهش یافته است. قیمت روغن کلزا و آفتابگردان نیز کاهش داشته‌اند، که این کاهش به افت بیشتر شاخص قیمت روغن نباتی کمک کرده است.

شاخص قیمت لبنیات فائو

شاخص قیمت لبنیات فائو با 9/15 واحد (3/8) درصد افزایش نسبت به ماه گذشته، به طور میانگین 9/2 واحد بوده است. گرچه این افزایش، شاخص را به نقاط اوج خود در سه سال گذشته نزدیک کرده است، با این وجود همچنان 24 درصد از نقطه اوج خود در فوریه سال 2014 پایین‌تر است. قیمت کلیه اقلام لبنی که در این شاخص وجود دارند افزایش داشته، ولی قیمت کره در این بین بیشتر رشد کرده است؛ به طوری که 2/51 واحد (1/14 درصد) از ماه می افزایش داشته است. ذخایر محدود صادراتی محصولات لبنی در کلیه کشورهای عمده تولیدکننده لبنیات سبب رشد قابل توجه قیمت کره، پنیر و شیرخشک شده است.

شاخص قیمت گوشت فائو

این شاخص در ماه جولای نسبت به ماه می 2/3 واحد (8/1 درصد) رشد داشته و مقدار متوسط آن به 2/175 واحد رسیده است. این ششمین ماه متوالی است که شاخص قیمت گوشت چنین افزایش ملایمی را تجربه می‌کند. ذخایر محدود صادراتی منطقه اقیانوسیه، به همراه تمایل زیاد برای خرید، تقویت قیمت گوشت گاو و گوسفند در ماه جولای را به دنبال داشته است. این درحالی است که تقاضا برای واردات نیز در این رشد قیمت بی‌تاثیر نبوده است. بالعکس، افزایش نگرانی‌ها از شیوع انفلانزای مرغی در اروپا، آسیا و آفریقا، بر قیمت گوشت مرغ موثر بوده است.

شاخص قیمت شکر فائو

این شاخص با 31 واحد (4/13 درصد) کاهش نسبت به ماه گذشته، به طور میانگین 3/197 واحد بوده است. قیمت‌های جهانی شکر، از ماه فوریه به طور پیوسته کاهشی بوده که نشان دهنده ذخایر بزرگ صادراتی به خصوص در کشور برزیل است. تقاضای ضعیف واردات سبب فشار در جهت نزولی شدن این شاخص شده است؛ واردکننده عمده این کالا، چین، به دنبالا تعرفه‌های بالای وارداتی، خرید خود را کاهش داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید