Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات چغندرقند اعلام کرد:

کنترل مؤثر علف‌های هرز چغندرقند با روش تلفیقی و کاهش مصرف سموم

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات چغندرقند گفت: استفاده از انرژی‌های کمکی، کودها و آفت‌کش‌ها از اهمیت بسزایی برخودار بوده‌اند و آسیب‌های شدید و در بعضی موارد جبران‌ناپذیری را به همراه داشته‌اند. بنابراین، بازنگری و اصلاح این روند الزامی است.

کنترل مؤثر علف‌های هرز چغندرقند با روش تلفیقی و کاهش مصرف سموم

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات چغندرقند گفت: استفاده از انرژی های کمکی، کودها و آفت کش ها از اهمیت بسزایی برخودار بوده اند و آسیب های شدید و در بعضی موارد جبران ناپذیری را به همراه داشته اند. بنابراین، بازنگری و اصلاح این روند الزامی است.

به گزارش ایانا از مؤسسه تحقیقات چغندرقند، در ادامه ارائه سخنرانی های علمی و فنی محققان و اعضای هیأت علمی این مؤسسه، رئیس بخش تحقیقات چغندرقند استان لرستان (بروجرد)، سخنرانی خود را با عنوان "کنترل مؤثر علف های هرز چغندرقند با روش تلفیقی و کاهش مصرف سموم" در سالن کنفرانس این مؤسسه ارائه کرد.

مهندس مهرداد رهنمائیان در بخشی از سخنرانی خود بیان داشت: کشاورزی عمده ترین فعالیت های بشر برای امرار معاش و زندگی است و تماماً با طبیعت و عوامل آن ارتباط دارد. بنابراین، شناخت عوامل و اجزای طبیعت و قوانین حاکم بر آنها لازمه زندگی انسان ها، به خصوص کشاورزان و متخصصان کشاورزی است.

وی افزود: پس از انقلاب صنعتی و انقلاب سبز و با توجه به افزایش روزافزون جمعیت، نیاز به تولید غذا و دیگر نیازمندی های بشر فشار فزاینده ای را بر اکوسیستم های طبیعی و کشاورزی وارد کرده است. در این روند استفاده از انرژی های کمکی، کودها و آفت کش ها از اهمیت بسزایی برخودار بوده اند و آسیب های شدید و در بعضی موارد جبران ناپذیری را به همراه داشته اند. بنابراین، بازنگری و اصلاح این روند الزامی است.

رئیس بخش تحقیقات چغندرقند استان لرستان یادآور شد: در این خصوص یکی از مباحثی که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، کاهش مصرف سموم در کشاورزی است. استفاده از سموم علف‌کش در زراعت های فشرده امروزه امری بدیهی است و در زراعت چغندرقند (با استفاده از بذور منوژرم ( می توان زراعتی با مکانیزه کامل را اجرا کرد.

رهنمائیان با بیان اینکه کنترل شیمیایی علف های هرز به دو روش قبل از کاشت و جوانه زدن Preplanting & Preemergence و شیوه پس از کاشت و بعد از جوانه زدن بذور چغندرقند Postemergence & postplanting علف های هرز امکان پذیر است، خاطرنشان ساخت: در شرایط کشت بهاره چغندرقند روش دوم متداول‌تر است. در این روش از مخلوط شش لیتر بتانال به همراه پنج کیلوگرم پیرامین استفاده می شد و در حال حاضر استفاده از مخلوط شش لیتر بتانال پروگرس به همراه 40 گرم سافاری متداول است.

وی گفت: در آزمایش هایی که در چند سال گذشته از سوی بخش تحقیقات چغندرقند لرستان صورت گرفته است، استفاده از مخلوط دو لیتر بتانال پروگرس به همراه 10 گرم سافاری در نخستین مراحل جوانه زنی چغندرقند و علف های هرز به همراه کلتیواسیون نتایج بسیار خوبی داشته است، به صورتی که دیگر وجین علف های هرز توسط کارگر ضرورتی ندارد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید