Iranian Agriculture News Agency

حجتی امروز در پاسخ به پرسش نماینده دشتی و تنگلستان:

570 طرح تکمیلی بعد از تولید در قالب تعاونی تهیه کرده‌ایم/ امسال 1000 میلیارد تومان به تعاونی‌های تولیدی بخش کشاورزی اختصاص داده شد

وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم توجه به بخش تعاونی در حوزه کشاورزی را از اولویت های وزارتخانه متبوعش دانست.

570 طرح تکمیلی بعد از تولید در قالب تعاونی تهیه کرده‌ایم/ امسال 1000 میلیارد تومان به تعاونی‌های تولیدی بخش کشاورزی اختصاص داده شد

وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم توجه به بخش تعاونی در حوزه کشاورزی را از اولویت های وزارتخانه متبوعش دانست.

به گزارش ایانا از خانه ملت، محمود حجتی در نشست علنی امروز (یکشنبه 18 تیر) مجلس شورای اسلامی در جریان پرسش سید کمال الدین شهریاری از خود درخصوص اینکه چرا سازمان تعاون روستایی براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه به وظایف قانونی خود در جهت حمایت از کشاورزان عمل نمی کند؟، گفت: در بخش کشاورزی موضوع زنجیره تولید از مزرعه تا سفره را در دستور کار قرار دادیم که باید در این بخش کشاورزان به صورت حقیقی یا حقوقی حضور داشته باشند تا بتوانند بدون کم ترین دغدغه محصولات خود را عرضه کنند.

وی با بیان اینکه یکی از سازوکارهای مهم عرضه محصولات کشاورزی، تعاونی های روستایی هستند، گفت: در حال حاضر حجم محصولات کشاورزی 120 میلیون تن در سال است که در این زمینه ایجاد تعاونی های توانمند در دستورکار قرار داشته و دارد.

وزارتخانه جهاد کشاورزی خرید تضمینی محصولات را داروی شفابخش نمی داند

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این ارتباط ، تامین نهاده های دامی، کود، بذر و سم را تعاونی ها برعهده دارند، افزود: وزارتخانه جهاد کشاورزی خرید تضمینی محصولات را داروی شفابخش نمی داند، بلکه آن را زمانی که به سازوکار مشخصی دست یابیم، در حکم مُسَکن می دانیم.

حجتی خاطرنشان کرد: دیروز؛ کشاورزی معیشتی داشتیم و کمتر برای تولیدکننده دغدغه بازار وجود داشت، اما باید نگاه تقاضا محور به دوره گذار از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی و تولیدی بپردازیم و در بدو شروع اقدام به شناسایی بازار و محل عرضه محصول کنیم.

ایجاد تعاونی های توانمند که هم بازار را می شناسند و هم قدرت اقتصادی داشته باشند در دستور کار است

وی با بیان اینکه براساس همین نگاه در دستورکار وزارتخانه این فرآیند را تعریف کرده ایم که در ارتباط با خدمات پیش از تولید، تولید و مهم تر از آن بعد از تولید،در ارتباط با دسته بندی صنایع تبدیلی، صنایع غذایی و بازار فروش از ظرفیت تعاونی ها استفاده کنیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: ایجاد تعاونی های توانمند که هم بازار را می شناسند و هم قدرت اقتصادی داشته باشند و هم بتوانند مشکلات مربوط به عملیات بعد از تولید را انجام دهد،در دستورکار قرار گرفته است و ما در استفاده از تعاونی ها تا آنجاکه امکان داشته و توانسته ایم اقدام کرده ایم.

حجتی با اشاره به اینکه در زمینه تولید مرغ امروز حدود 45 درصد از تولید مرغ کشور را وارد زنجیره تولید کرده ایم، گفت: این زنجیره شامل تامین نهاده ها، تولید مرغ مادر، جوجه یک روزه، مرغ گوشتی و عرضه و بسته بندی می شود که باید در تمامی شاخه های تولیدی بخش کشاورزی این کار صورت گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسائلی که نماینده پرسش کننده عنوان کرد، موضوعی نیست که با اراده انجام آن بلافاصله انجام شود، بلکه این موارد، اسباب، لوازم و فرآیند اجرایی خود را می طلبد که قطعا دکتر شهریاری نیز همین نظر را دارند.

روسیه یکی از کشورهای هدف ما برای صادرات سبزی و صیفی است

حجتی با بیان اینکه نماینده پرسش کننده به موضوع استانداردسازی در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرده است، افزود: نظر ما این است که حتما باید به استانداردها توجه کنیم و یکی از کشورهای هدف ما برای صادرات سبزی و صیفی جات کشور روسیه است که با توجه به شرایط اقلیمی و مزیت هایی که ما در این ارتباط داریم، می توانیم محصولات خود را با کم ترین هزینه و صرف انرژی کمتری تولید کنیم که این قطعا مورد نظر وزارتخانه بوده است، اما نکته اینجاست که ما باید بتوانیم با این کشورها توافق کرده و محصولات خود را با آن ها مبادله کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از دو سال مذاکره توانسته ایم نزدیک به 10 واحد تولیدی لبنیات را به صورت موردی با روس ها احداث کنیم و با خط تولیدی مشخص محصولاتی که صادر می کنیم، مورد تایید آن ها باشد که در زمینه صادرات مرغ نیز همین وضعیت را داشتیم و نهایتا توانسته ایم بعد از مذاکرات طولانی با آن ها توافق کنیم.

وزیرجهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: در زمینه زنجیره پس از تولید، امسال بیش از 1000 میلیارد تومان به تعاونی های تولیدی بخش کشاورزی اختصاص دادیم و این خود تولیدکنندگان هستند که این تعاونی ها را تشکیل می دهند،بنابراین باید تقویت شده و بنیه مالی بیابند،به همین دلیل تخصیص اعتبارات را در اولویت قرار داده ایم،به طوری که در سال گذشته نیز درخصوص تعاونی های تولید، توزیع و مصرف در حدود 5هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده شده است و این روند رو به افزایش است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید