Iranian Agriculture News Agency

عواقب دوش گرفتن زیاد

مراقب باشید در حمام کردن و دوش گرفتن زیاده روی نکنید افراط در این امر می تواند عوارض زیادی برای سلامتی پوست تان در بر داشته باشد

به گزارش بهداشت نیوز، مراقب باشید در حمام کردن و دوش گرفتن زیاده روی نکنید افراط در این امر می تواند عوارض زیادی برای سلامتی پوست تان در بر داشته باشد. شستن بدن اندازه ای دارد در صورت زیاده روی ممکن است تعادل اکوسیستم بدن و میکروبیوم آن بر هم بخورد و باکتری های مفیدش را از دست بدهد.

سال‌های زیادی است که می‌دانیم اگر چند روز حمام نرویم، مشکلات مختلفی برای بدن‌مان به‌وجود می‌آید. با این‌حال، شواهدی دیگری نشان می‌دهند که زیاده‌روی در دوش گرفتن و حمام کردن واقعا می‌تواند مضرات بیشتری نسبت به فوایدش داشته باشد. بعضی از محققان معتقدند که زیاده‌روی در دوش گرفتن می‌تواند به میکروبیوم انسان آسیب برساند. این میکروبیوم، مجموعه‌ای از باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌های دیگر هستند که در داخل و روی بدن ما زندگی می‌کنند.

محققان مرکز علوم ژنتیکی دانشگاه یوتا تاکید می‌کنند که «اختلال در اکوسیستم میکروبی ما می‌تواند باعث ابتلا به بیماری شود». یکی از مطالعات اخیر Science Advances هم نشان می‌دهد که زیاده‌روی در شستن بدن می‌تواند به میکروارگانیسم‌های حیاتی و ضروری برای بدن، آسیب برساند.

دکتر جیمز هابلین، یکی از پزشکانی که مطالعات مختلفی در این زمینه انجام داده است، می‌گوید: «زیاده‌روی در دوش گرفتن، اکوسیستم بدن را نابود می‌کند. عناصر موجود در میکروبیوم سریع تکثیر می‌شوند، اما زیاده‌روی در دوش گرفتن درنهایت تعادل میکروبیوم را از بین می‌برد و انواعی از میکروب‌ها را به‌وجود می‌آورد که بوی بدی تولید می‌کنند».

محققانی که زیاده‌روی در دوش گرفتن را مضر می‌دانند، معتقدند که کاهش دفعات دوش گرفتن یا حمام کردن بعد از مدتی اکوسیستم بدن را به حالت پایدار می‌رساند و بوی بد بدن را از بین می‌برد. علاوه بر این، آنان تصور می‌کنند که پوست بدن هم با این کار نرم‌تر و صاف‌تر خواهد شد و باکتری‌های مفید در بدن افزایش می‌یابند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید