Iranian Agriculture News Agency

نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با ایانا مطرح کردند:

کمیسیون کشاورزی مجلس، آماده رسیدگی به یارانه کودهای زیستی/ ارائه طرح دوفوریتی برای حمایت ویژه از تولیدکنندگان کودهای زیستی در قانون برنامه ششم

یارانه کودهای زیستی نیازمند تعامل بیشتر انجمن کودهای زیستی، آلی و ارگانیک با نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس است تا با حمایت قانونگذاران خانه ملت قانونی شدن آن با فوریت پیگیری شود.

کمیسیون کشاورزی مجلس، آماده رسیدگی به یارانه کودهای زیستی/ ارائه طرح دوفوریتی برای حمایت ویژه از تولیدکنندگان کودهای زیستی در قانون برنامه ششم

یارانه کودهای زیستی نیازمند تعامل بیشتر انجمن کودهای زیستی، آلی و ارگانیک با نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس است تا با حمایت قانونگذاران خانه ملت قانونی شدن آن با فوریت پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های آلی و زیستی کشاورزی کشور، جلسات زیادی با نمایندگان مجلس داشته، اما قانون اعطای یارانه کودهای زیستی، آلی و ارگانیک در دقیقه 90 از قانون برنامه ششم توسعه حذف می‌شود. دلایل حذف یا نبود اثری از رد پای یارانه کودهای زیستی، آلی و ارگانیک در قانون برنامه ششم توسعه را از دو عضو قانون‌گذار کمیسیون کشاورزی خانه ملت پیگیر شدیم که گویا متوجه حذف آن نشده‌اند.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب گفت: انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه باید نبود ماده حمایتی کودهای زیستی و ارگانیک را در قانون برنامه ششم توسعه پیگیری می‌کردند، اما مصرف کودهای شیمیایی در لایحه حفاظت خاک قانون‌مند شده و باید حفاظت‌شده باشد.

نظر افضلی با اشاره به اینکه کودهای زیستی، ارگانیک و آلی از اهمیت زیادی در بخش کشاورزی برخوردار هستند، بیان کرد: با توجه به تجمع نیترات پتاسیم و باقیمانده کودها و سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی، عقل سلیم، منطق جهانی واستراتژی، حرکت به سمت تولید و استفاده از محصولات ارگانیک است.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود یارانه‌ای بودن بخشی از کودهای شیمیایی و تفاوت قیمت آن با کودهای زیستی و ارگانیک، آیا بهتر نیست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اضافه کردن ماده یا بندی درباره تخصیص یارانه به کودهای زیستی و ارگانیک در قانون برنامه ششم توسعه، از کشاورزان حمایت کند، افزود: انجمن مربوطه باید جلسه‌ای با کمیسیون کشاورزی مجلس در این خصوص داشته باشد تا با ارائه درخواست، بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

افضلی عنوان کرد: هرچقدر ارتباط تشکل‌ها و انجمن‌ها با کمیسیون بیشتر باشد و خوراک فکری و کاری بیشتری فراهم کنند، کمیسیون می‌تواند بر اساس تفکر آن‌ها راحت‌تر و بهتر حرکت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در برنامه ششم توسعه، تخصیص و جایگزینی 35 درصد یارانه حمایتی کودهای شیمیایی به کودهای زیستی و ارگانیک که در برنامه پنجم قید شده بود، لحاظ نشده است، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه دولت کلیات را ارائه کرده، اما جزئیاتی در قانون برنامه ششم ذکر نشده که در صورت تمایل می‌تواند لایحه‌ای در این باره ارائه دهد.


تبلیغات و فرهنگ‌سازی لازمه پایداری تولیدات ارگانیک

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تولید محصول ارگانیک تغذیه گیاه هم باید زیستی و ارگانیک باشد، تأکید کرد: قیمت محصولات ارگانیک نسبت به سایر محصولات تولیدی چند برابر گران‌تر خواهد بود، اما تولید محصولات ارگانیک هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد؛ بنابراین اعطای یارانه حمایتی به تولیدکنندگان، تبلیغات و فرهنگ‌سازی جهت توسعه و افزایش تولیدات پایدار ارگانیک در بخش کشاورزی ضروری است.

افضلی یادآور شد: برای توسعه و ترویج استفاده از محصولات ارگانیک لازم است، برای استفاده از نهاده‌ها و تولید محصولات ارگانیک استانداردی تعریف شود تا تولیدکنندگان بتوانند محصولاتشان را به برند تبدیل کنند که ارگانیک بودن آن مشخص باشد.

وی با بیان اینکه پتانسیل تولید و صادرات کودهای ارگانیک در کشور وجود دارد، اظهار کرد: این پتانسیل‌ها نباید مورد غفلت واقع شوند، به‌عنوان مثال یک واحد تولیدی ورمی کمپوست در خراسان جنوبی فعال شده که با هدف صادرات به افغانستان، کود تولید می‌کند و به دنبال توسعه و دریافت تسهیلات است.


جیب خالی تولیدکنندگان ارگانیک در انتظار اخذ عوارض چربی‌های اشباع

نماینده مردم فارس و شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی رویکرد مثبتی به بخش تولید محصولات ارگانیک دارد، گفت: برای حمایت از این بخش عوارضی را برای بخش‌های مختلف نظیر چربی‌های اشباع وضع کردیم که این عوارض به تولید محصولات ارگانیک اختصاص می‌یابد.

علی اکبری با اشاره به اینکه یکی از نقاط قوت برنامه ششم توسعه، وجود بخش‌های توازن منطقه‌ای، کشاورزی، محیط زیست و آب است، بیان کرد: با جلسات متعدد و مشورت با دستگاه‌های اجرایی، سعی در اعمال موارد مورد نیاز مطرح‌شده در کمیسیون کشاورزی مجلس و در مواد مختلف قانون برنامه داشتیم که در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس رأی آورد.

وی ادامه داد: برای محصولات ارگانیک مشوق‌های صادراتی در قانون پیش‌بینی شده که اجرای مصوبه آن موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

اکبری با اشاره به اینکه بیشتر هزینه‌های هوشمند کردن چاه‌های کشاورزی را بر عهده دولت گذاشتیم، اضافه کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید، افزایش راندمان و اعطای مستقیم نهاده و یارانه به کشاورزان درحد توان هر کاری را انجام می‌دهد و اگر در قانون برنامه ششم توسعه بخش ارگانیک مورد غفلت واقع شده باشد، برای حل این موضوع باید طرحی وارد کمیسیون و با فوریت بررسی شود، این در حالی است که دستگاه مربوطه تاکنون درخواستی در این خصوص به کمیسیون کشاورزی منعکس نکرده است./

H-960419-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید