Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های آلی و زیستی کشاورزی کشور به ایانا خبر داد:

پتانسیل تأمین 35 درصد نیاز کشور با کودهای زیستی/ نبود استاندارد و قانون از مشکلات تولیدکنندگان کودهای زیستی

محدودیت اعتبارات، نبود استاندارد و معیار مشخص، نداشتن متولی و قانون کود در کشور را ازجمله مشکلات بخش کودهای زیستی آلی و ارگانیک است.

پتانسیل تأمین 35 درصد نیاز کشور با کودهای زیستی/ نبود استاندارد و قانون از مشکلات تولیدکنندگان کودهای زیستی

محدودیت اعتبارات، نبود استاندارد و معیار مشخص، نداشتن متولی و قانون کود در کشور را ازجمله مشکلات بخش کودهای زیستی آلی و ارگانیک است.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های آلی و زیستی کشاورزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب گفت: دولت یازدهم از سه سال پیش برنامه‌هایی را شروع کرد که طی آن شورای راهبردی کود با عضویت انجمن کودهای زیستی و آلی ایجاد شد و اقداماتی را برای اجرایی کردن آن آغاز کرد.

سیامک علیزاده افزود: معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از سال 93 با همکاری مؤسسه تحقیقات آب و خاک و انجمن کودهای زیستی و آلی، روابط و معیارهایی را برای استانداردسازی تمامی کودهای آلی و زیستی تعریف و در همان سال با دستور وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ کرد که با سروسامان دادن به وضعیت بازار کود، محصولات تقلبی به مرور حذف شدند.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از ارکان تولید غذای سالم در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: هم‌اکنون شرکت‌های دانش‌بنیانی با محصولات ثبت‌شده در زمینه کودهای زیستی و با سابقه طولانی در کشور وجود دارند که صادرکننده این محصولات هستند، اما به‌دلیل نبود فرهنگ‌سازی مصرف، بازار خوبی ندارند.


کودهای زیستی جدید، جایگزین مناسب کودهای شیمیایی

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های آلی و زیستی کشاورزی کشور ادامه داد: محصولاتی با پایه آلی زیستی، جهت جایگزینی کودهای فسفات و سوپرفسفات شیمیایی در کشور ثبت شده و با وجود اینکه تولید سوپرفسفات در کشور وجود ندارد، این محصولات جایگزین مناسبی هستند، همچنین براساس گزارش مؤسسه تحقیقات خاک و آب، محصول جدید کود زیستی (میکروبیوفسفاته) جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی فسفاته است.

علیزاده با بیان اینکه پتانسیل خوبی برای صادرات کودهای آلی و زیستی وجود دارد، اظهار کرد: ارزآوری این محصولات برای کشور بین سه تا چهار میلیون دلار در سال تخمین زده می‌شود، اما صادرات این محصولات از سال 92 به‌دلیل مشکلات نقل و انتقال پول و تحریم‌ها متوقف شده است.

وی با بیان اینکه با حمایت از کودهای زیستی، آلی و ارگانیک علاوه بر تأمین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ارزآوری برای کشور، در شرکت‌های دانش‌بنیان برای متخصصان اشتغال ایجاد می‌شود، خاطرنشان ساخت: در ابتدای دولت یازدهم ذخایر محدود کود، دولت را ناگزیر به تأمین منابع مالی و واردات کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان کرد، اما در سال‌های بعد یارانه اختصاص‌یافته به کودهای شیمیایی کاهش یافت و یارانه فقط به انواع کودهای فسفات تریبل، اوره و کودهای پتاسه اختصاص یافته است.


تأمین 35 درصد از نیاز کشور با کودهای زیستی

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های آلی و زیستی کشاورزی کشور بیان کرد: کل نیاز کودی کشور سالانه بین چهار تا 4.5 میلیون تن برآورد می‌شود که نصف آن مربوط به کودهای ازته و اوره است و نیاز بخش کشاورزی به کود شیمیایی فسفاته سالانه بین 600 تا 700 هزار تن است که از این میزان مشروط به توان دولتی بین 200 تا 400 هزار تن تأمین می‌شود، این در حالی است که با استفاده از کودهای آلی و زیستی موجود، 35 درصد از نیاز کود کشور تأمین می‌شود.

علیزاده با اشاره به اینکه هند و چین از تولیدکننده‌های عمده کودهای زیستی در جهان هستند، یادآور شد: کودهای زیستی به‌صورت توسعه‌یافته در کشورهای اروپای غربی، امریکای شمالی، کانادا، استرالیا، روسیه و مصر در حال تولید است.

وی تأکید کرد: تعدادی از سموم زیستی، بیولوژیک و حشره‌کش‌های زیستی تولید شرکت‌های ایرانی در ارمنستان ثبت شده که بازاریابی این محصولات برای کشورهای آسیای میانه و عضو پیمان اوراسیا در حال انجام است.

علیزاده در پایان اضافه کرد: ستاد توسعه زیست فناوری کشور در حال اجرای طرحی است که هنوز نهایی نشده، اما طبق آن تولید محصولات زیست فناوری تا افق 1404 در سه سناریو هدف‌گذاری شده، که محصولات زیست‌فناوری باید در سناریوی نخست یک درصد، در سناریوی دوم سه درصد و در سناریوی سوم 10 درصد از بازار جهانی را تصاحب کنند./

H-960419-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید