Iranian Agriculture News Agency

درخواست چند تن از وزرای انگلیس برای مقابله با معضل بطری‌های پلاستیکی

احزاب مخالف دولت، فشارهای خود برای اجرای راهکارهای تازه به منظور تقویت بازیافت و جلوگیری از دورریز بطری‌های پلاستیکی در خیابان‌ها و سواحل این کشور را تشدید کردند.

درخواست چند تن از وزرای انگلیس برای مقابله با معضل بطری‌های پلاستیکی

احزاب مخالف دولت، فشارهای خود برای اجرای راهکارهای تازه به منظور تقویت بازیافت و جلوگیری از دورریز بطری‌های پلاستیکی در خیابان‌ها و سواحل این کشور را تشدید کردند.

به گزارش ایانا از گاردین ، دولت انگلیس تحت فشار فزاینده‌ای است که یک برنامه تازه برای بطری‌های پلاستیکی ارائه کند تا مانع از ریخته شدن حجم عظیم این زباله‌ها در این کشور شود؛ گفته می‌شود در هر ثانیه 400 بطری در انگلستان به فروش می‌رسد.

احزاب مخالف از وزرا خواسته‌اند طرحی برای دریافت پول اضافه از مصرف‌کنندگان و برگشت آن در هنگام تحویل بطری‌های خالی ارائه کنند که به عقیده متخصصان می‌تواند تعداد بطری‌های پلاستیکی که در خیابان‌ها و مناطق دریایی انگلیس دور ریخته می‌شود را به طور چشمگیری کاهش دهد. برنامه‌های مشابهی در چندین کشور با موفقیت انجام شده است.

این ایده از حمایت شرکت نوشابه سازی مشهور کوکاکولا برخوردار است و در میان هشدارهای کارشناسان مبنی بر اینکه مصرف افسارگسیخته پلاستیک در سراسر جهان به اندازه تغییرات اقلیمی دنیا را تهدید می‌کند مطرح شده است.

سو هیمن وزیر در سایه محیط زیست از حزب کارگر از دولت خواست که سریعا دست به کار شود. او می‌گوید: " برنامه برگشت پول از حمایت گسترده عمومی برخوردار است و ما را در مسیر اطمینان از اینکه تا حد ممکن زباله‌های خود را بازیافت می‌کنیم، بسیار به پیش خواهد برد " .

کیت پارمینتر، سخنگوی مسائل زیست محیطی حزب لیبرال دموکرات می‌گوید خواست عمومی برای تدوین برنامه برگشت پول فزونی گرفته است. او اضافه می‌کند: " اوایل امسال کوکاکولا به پارلمان اسکاتلند اعلام کرد که از یک برنامه دقیق مبتنی بر برگشت پول حمایت می‌کند. اکنون که صنعت، از این طرح پشتیبانی می‌کند وقت آن است که دولت بریتانیا تمام تلاش خود را صرف تدوین چنین برنامه‌ای کند " .

گاردین هفته گذشته آمار جدیدی به دست آورد که نشان می‌دهد در هر دقیقه یک میلیون بطری در سراسر جهان فروخته می‌شود و این میزان تا سال 2021 تا 20 درصد افزایش می‌یابد.

انسان‌ها در هر ثانیه تقریبا 20 هزار بطری پلاستیکی تولید می‌کنند

نمودار تولید جهانی بطری‌های پلاستیکی در جهان، واحد میلیارد

بر اساس گزارش منتشر نشده‌ای که در پارلمان انگلیس تهیه شده اگر مقامات، برنامه‌های برگشت پول که در کشورهایی مانند آلمان و استرالیا نیز انجام می‌شود را اجرا کنند، می‌توان در هر هفته از دور ریز بیش از 4 میلیون بطری پلاستیکی در خیابان‌ها و محیط‌های دریایی جلوگیری کرد.

در دوره منتهی به انتخابات عمومی ماه گذشته، در شعارهای حزب محافظه کار از چنین برنامه‌ای سخن به میان نیامد اما چنان‌که یکی از سخنگویان وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی می‌گوید در قالب استراتژی وسیع‌تر مربوط به زباله‌ها که در ماه آوریل آغاز شده، به چنین طرحی توجه شده است.

این سخنگو می‌گوید: " ما در بازیافت زباله‌های پلاستیکی پیشرفت بسیار زیادی داشته‌ایم؛ یعنی از میزان 13 هزار تن در سال 2000 به رقم 330 هزار تن در سال 2015 رسیده‌ایم. ما در حال بررسی راهکارهای عملی بهتری برای مدیریت بدترین انواع زباله‌ها از جمله بطری‌های پلاستیکی هستیم " .

اما کارولین لوکاس نماینده پارلمان از برایتون پاویلیون و یکی از رهبران حزب سبز معتقد است که وزیران دولت باید اقدامات بیشتری انجام دهند.

وی می‌گوید: " دولت تحت فشار فزاینده‌ای است تا در مورد بحران بطری‌های پلاستیکی دست به اقدام بزند. با چنین اکثریت ضعیفی در مجلس عوام و با توجه به مطالبه عمومی و حمایت پویش‌های مردمی علیه زباله‌های پلاستیکی، احتمال زیادی وجود دارد که وزیران کابینه، برنامه دریافت پول اضافه از بطری‌های پلاستیکی را تصویب کنند " .

وی اضافه می‌کند: " برای دولتی که از اعاده حیثیت خود ناامید است، برداشتن چنین گام ساده‌ای تنها یک اقدام درست نیست بلکه به منافع آنها نیز کمک می‌کند " .

در اسکاتلند حمایت‌ها از برنامه برگشت پول در حال افزایش است. هفته گذشته حزب ملی اسکاتلند مطالعه دقیقی در مورد چگونگی عملی شدن چنین برنامه‌ای در مورد بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های کنسرو را آغاز کرد.

رزانا کانینگهام وزیر محیط زیست اسکاتلند می‌گوید: " وقتی برنامه برگشت پول مطرح می‌شود، دولت اسکاتلند باید چند مساله را مد نظر داشته باشد و تنها در صورتی می‌تواند به این مسائل بپردازد که لزوم طراحی یک سیستم عملی را درک کند " .

میزان بازیافت بطری‌های پلاستیکی در بریتانیا 59 درصد است که در مقایسه با کشورهایی همچون آلمان، نروژ و سوئد که با اجرای طرح‌های برگشت پول به 90 درصد بازیافت دست یافته‌اند، رقم پایینی به شمار می‌رود.

کوکا کولا در بسیاری کشورهای اروپایی یک برنامه بازیافت طراحی کرده و اکنون پس از تشدید فشارهای فعالان زیست محیطی، حمایت خود را از این برنامه‌ها در انگلستان نیز اعلام کرده است. این شرکت پیش از آنکه تحقیقات درباره بطری‌های پلاستیکی پس از انحلال پارلمان رها شود، در گزارشی به کمیته بازرسی زیست محیطی اعلام کرده بود: " ما معتقدیم که به یک رویکرد تازه نیازمندیم. ما با توجه به تجربیات خود در کشورهای دیگر معتقدیم که برنامه پس دادن بطری‌های نوشابه می‌تواند به افزایش بازیافت و کاهش دورریز این زباله‌ها کمک کند " .

بر اساس تحقیق بنیاد الن مک آرتور، هر ساله بین 5 تا 13 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌های جهان و از این مسیر، وارد معده پرندگان دریایی، ماهی‌ها و دیگر ارگانیزم‌های دریایی می‌شود؛ پیش بینی می‌شود تا سال 2050 وزن پلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها به بیش از وزن ماهی‌ها برسد.

فعالان کمپین علیه زباله‌های پلاستیکی می‌گویند پلاستیک در حال آلوده کردن همه سیستم‌های طبیعی و تعداد فزاینده‌ای از ارگانیزم‌های روی زمین است؛ پیش از این، بخشی از این آلودگی وارد زنجیره غذایی انسان هم شده است.

ترجمه: محسن حدادی

L-960419-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید