Iranian Agriculture News Agency

بانک جهانی گزارش می‌دهد

افزایش چشم‌گیر اشتهای چینی‌ها به گوشت/ چین، مقصدی برای صادرات گوشت مغولستان

مفهوم مزرعه تا سفره می تواند برای محصولی مانند گوشت پیچیده باشد؛ چراکه گوشت تازه از مزرعه همان منطقه می تواند تولید شده و هم می تواند از 10 هزار کیلومتر دورتر و با طی مسافتی طولانی از نقطه ای در آن سوی مرزها در سفره مصرف کنندگان قرار گیرد.

افزایش چشم‌گیر اشتهای چینی‌ها به گوشت/ چین، مقصدی برای صادرات گوشت مغولستان

مفهوم مزرعه تا سفره می تواند برای محصولی مانند گوشت پیچیده باشد؛ چراکه گوشت تازه از مزرعه همان منطقه می تواند تولید شده و هم می تواند از ده هزار کیلومتر دورتر و با طی مسافتی طولانی از نقطه ای در آن سوی مرزها در سفره مصرف کنندگان قرار گیرد.

به گزارش ایانا از وبسایت بانک جهانی امروزه با وجود پیشرفت در زنجیره حمل و نقل و تدارکات، مسافتی که گوشت می تواند طی کند ممکن است از چند روز تا چند هفته به درازا بکشد تا به مقصد نهایی برسد، این درحالی است که برخی کشورها با درآمد کم و متوسط ​، صادرات گوشت را به عنوان کسب و کاری بزرگ می بینند.


یکی از این کشورها، مغولستان است، به طوری که این کشور دارای تاریخ غنی در حوزه گله داری، و دام است و نزدیکی این کشور از نظر جغرافیایی به بازارهای عمده، پتانسیل مناسبی را برای توسعه زنجیره ارزش صادرات گوشت قرمز مغولستان فراهم کرده است. امروزه، بخش دام امرار معاش تقریبا 150 هزار خانوار را تامین می کند.

این در حالی است که بسیاری از این خانواده ها در میان فقیرترین مناطق، از اثرات ناشی از فقر آسیب دیده اند. اما ورود به زنجیره ارزش جهانی گوشت قرمز می تواند فرصت های جدیدی برای رشد اقتصادی و ایجاد شغل، کاهش فقر، به ویژه در مناطق روستایی را به همراه داشته باشد
.

رشد جهانی طبقه متوسط اقتصادهای نوظهور و تقاضا برای بخش های محصولات جدید در پاسخ به روند رژیم غذایی مصرف کنندگان به سمت منابع جدید عرضه پیش رفته است. این به معنای باز شدن دسترسی به بازارها و فرصت های جدید برای تجارت، است؛ اما در کنار آن، مسایل مربوط به ایمنی مواد غذایی، و مقررات کارآمد و موثرتری نیاز است تا پتانسیل بالقوه صادرکنندگان برای رسیدن به سطح بالاتر رقابت افزایش یابد.

در این میان، اشتها برای گوشت در بازار چین رو به افزایش است به طوری که مصرف گوشت در مجموع در چین طی بیش از 30 سال گذشته چهار برابر شده و در حالی که گوشت خوک انتخاب نخست مصرف کنندگان است، در حال حاضر چین سالانه بیش از سه میلیارد دلار امریکا، گوشت گاو و گوسفند وارد می کند.

400

نمودار میزان واردات گوشت چین را نشان می دهد

منبع: پایگاه آماری تجارت بین المللی سازمان ملل متحد و محاسبات مرکز تجارت جهانی با توجه به اداره کل آمار گمرک چین از ژانویه 2015.

صادرات گوشت مغولستان، با وجود حجم کم، اما همواره جزو اهداف این کشور محسوب شده است. با این حال، تولیدکنندگان مغولستان، باور دارند که مقیاس صادرات گوشت به چین به منظور جوابگویی تقاضای چینی ها به سرعت در حال رشد است. این درحالی است که توافق همکاری میان مقامات مغولی و چینی نقطه عطفی برای دسترسی به بازار چین برای گوشت مغولستان در ماه اوت سال 2016 بود، اما پس از چند ماه با شیوع نوعی بیماری در مناطق غربی کشور باعث شد تا چین واردات گوشت خام را از این همسایه شمالی اش ممنوع کند.

در این میان ناتوانی مغولستان برای متقاعد کردن شرکای تجاری اش درباره ایمنی محصولات اش، منجر به توقف صادرات شد.

با این حال، تجزیه و تحلیل اخیر بانک جهانی درباره زنجیره ارزش نشان می دهد، چگونه تولید کنندگان مغولی توانستند بر چالش های مربوط به سلامت دام برای ورود به زنجیره ارزش جهانی که همراه با رقابت شدید است، غلبه کنند. به طوری که این کشور به شناسایی بازارهای دیگر در زنجیره ارزش جهانی که می تواند فرصت هایی را برای افزایش صادرات مغولستان فراهم کند، اقدام کرده که این بازارها شامل کشورها در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی هستند.

همچنین گزارش آینده، با عنوان رقابت در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش تجارت کشاورزی است که یک لیستی از اولویت بندی اقدامات طی 18 ماه آینده که می تواند به پتانسیل بخش گوشت قرمز مغولستان کمک کند ارایه می دهد؛ این مساله به معرفی قوانینی که در حال حاضر در پارلمان مغولستان معلق مانده و طراحی مجدد ساختارهای انگیزشی و اولویت بندی اجرای برنامه ها در راستای حمایت از زنجیره تولید با بهترین فرصت های رقابتی در بازارهای بین المللی نیاز دارد.

در این میان، خبر خوبی که وجود دارد، شرکت های چینی، در زمینه توسعه بخش دام مغولی که در زنجیره تامین مصرف کنندگان شان نقش دارد، مشتاق هستند. با وجود برخی ممنوعیت ها، برخی شرکت های چینی، با تولیدکنندگان مغولی در زمینه بهبود ظرفیت و انطباق با استانداردها برای رسیدن به مجوز لازم برای صادرات به چین همکاری می کنند. در عین حال دانش، مهارت ها و سرمایه گذاری در مشارکت زنجیره ارزش جهانی می تواند به بهبود رقابت بخش گوشت قرمز مغولستان کمک کند.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید