Iranian Agriculture News Agency

سرمایه‌گذاری بی‌سابقه 5200 میلیارد تومانی نتیجه داد:

افزایش 35 درصدی تولیدات کشاورزی ایران، مدیون توسعه مکانیزاسیون/ رشد 91 درصد تراکتورهای نیمه‌سنگین در عرصه کشاورزی کشور

افزایش 30 تا 35 درصدی تولید محصولات کشاورزی مدیون مکانیزاسیون کشور است، همچنین منابع اعتباری پنج‌هزار و 200 میلیارد تومانی که در بخش مکانیزاسیون کشاورزی هزینه شده، بی‌سابقه است.

افزایش 35 درصدی تولیدات کشاورزی ایران، مدیون توسعه مکانیزاسیون/ رشد 91 درصد تراکتورهای نیمه‌سنگین در عرصه کشاورزی کشور

افزایش 30 تا 35 درصدی تولید محصولات کشاورزی مدیون مکانیزاسیون کشور است، همچنین منابع اعتباری پنج‌هزار و 200 میلیارد تومانی که در بخش مکانیزاسیون کشاورزی هزینه شده، بی‌سابقه است.

به گزارش خبرنگار ایانا، کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور امروز در همایش فنی - تخصصی و برنامه‌ریزی مکانیزاسیون کشاورزی کشور که با حضور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، رؤسای ادارات امور فناوری‌های مکانیزه سراسر کشور، صنعت‌گران و عرضه‌کنندگان ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی در کرج برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: هرچقدر مشارکت با بخش خصوصی بیشتر باشد، برنامه‌ها در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی بهتر پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید 30 تا 35 درصدی انواع محصولات کشاورزی به‌دلیل رشد و توسعه مکانیزاسیون در این بخش است، بیان کرد: در گذشته در حوزه مکانیزاسیون زراعت و باغبانی فعالیت‌هایی داشتیم که هم‌اکنون حوزه زراعت از این لحاظ وضعیت مناسبی دارد، اما صنعت‌گران و سازندگان و سراغ مکانیزاسیون در بخش‌های دیگر نرفتند و نگران مکانیزاسیون در سایر مجموعه‌ها هستیم؛ این در حالی است که توسعه مکانیزاسیون در حوزه‌های گیاهان دارویی، جنگل‌ها، مراتع، منابع طبیعی و گلخانه‌ها مورد تأکید وزیر جهاد کشاورزی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با اشاره به اینکه به‌دنبال مکانیزاسیون پایدار هستیم، افزود: تمایلی به استفاده از 400 لیتر محلول سم در هکتار و به هم زدن خاک را نداریم.

عباسی با بیان اینکه باید به‌دنبال ساخت ماشین‌آلاتی با رشد شاخص، مدیریت و افزایش بهره‌وری آب باشیم، عنوان کرد: ظرفیت کمباین‌ها باید افزایش یابد تا علاوه بر افزایش سرعت کار و عملکرد، مصرف آب کاهش یابد.

وی با اظهار تأسف از اینکه تولیدکننده‌ای برای ساخت مکانیزاسیون امور دام نداریم، یادآور شد: سرمایه‌گذاری پنج‌هزار و 200 میلیارد تومانی که در بخش مکانیزاسیون کشاورزی، هزینه شده، بی‌سابقه است، اما روند پرداخت تسهیلات در سال جاری مناسب نیست؛ به همین جهت طی نامه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی برای مناسب شدن روند پرداخت تسهیلات مکاتبه کردم.

عباسی تأکید کرد: نحوه نگرش دستورالعمل بانک‌های کشور باید به‌گونه‌ای باشد که با شرایط روستاییان و کشاورزان هم‌خوانی داشته باشد، به‌طوری که دستورالعمل بانک‌های کشاورزی با شرایط روستاییان و کشاورزان سازگاری داشته باشد.


ورود 91 درصد تراکتورهای نیمه‌سنگین به عرصه کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور درباره موجودی ماشین‌های کشاورزی اظهار کرد: 49 هزار و 738 دستگاه تراکتور زراعی با رشد 15 درصدی، 26 هزار تراکتور نیمه‌سنگین با رشد 91 درصدی، یک‌هزار و 900 کمباین متوسط و نیمه‌سنگین و یک‌هزار و 100 دستگاه کمباین و تراکتور سنگین در سه سال و نیم گذشته وارد عرصه کشاورزی کشور شده است که رشد 91 درصدی تراکتورهای نیمه‌سنگین نشان‌دهنده برنامه داشتن مرکز مکانیزاسیون و بالا بودن تقاضا و جذابیت برای تراکتورهای نیمه‌سنگین است.

وی با بیان اینکه در روند متعارف اگر یکی از 13 موجودی مورد نیاز تأمین شود، بعد از 13 سال موجودی ماشین‌آلات به‌روز خواهد شد، خاطرنشان ساخت: تأمین موجودی ماشین‌آلات کشاورزی در دولت یازدهم فراتر از روند ذکرشده است؛ به‌طوری که سهم ماشین‌های فرسوده را در فرایند تولید کاهش دادیم. همچنین موجودی خاک‌ورزهای حفاظتی 280 درصد و سم‌پاش‌های بوم‌دار تراکتوری 35 درصد افزایش یافته است.

عباسی اضافه کرد: 12 هزار سم‌پاش بوم‌دار تراکتوری، یک‌هزار و 859 سم‌پاش توربینی زراعی، هفت‌هزار لولر و 10 هزار دستگاه بذرکار طی سه سال و نیم گذشته وارد عرصه کشاورزی شده است.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها به‌دنبال افزایش ضریب مکانیزاسیون بودیم، گفت: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را بعد از مدت‌ها به 1.54 اسب بخار در هکتار رساندیم و طی برنامه ششم قرار است این میزان را به 2.1 اسب بخار در هکتار برسانیم.

عباسی با بیان اینکه افزایش 100 هزار هکتاری سطح نشاءکاری برنج در کشور به‌دلیل توسعه مکانیزاسیون در این بخش است، افزود: در حوزه نشاءکاری برنج بیش از دوهزار و 380 دستگاه نشاءکار برنج وارد عرصه شده که رشد 57 درصدی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: از ابتدای کشت و کار برنج تا ابتدای سال 92، یک‌هزار و 100 دستگاه کمباین برنج وارد عرصه شده بود که در حوزه کمباین برنج، پنج هزار و 636 دستگاه کمباین برنج طی سه سال و نیم گذشته وارد عرصه شده است.


نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی 10 سال زمان نیاز دارد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با اشاره به اینکه برای نوسازی تمام ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی که 50 درصد آن فرسوده است، 10 سال زمان نیاز داریم، ادامه داد: ترکیب توانی تراکتور در کشور اصلاح شده و بیشتر به سمت تراکتورهای سبک و نیمه‌سنگین سوق یافته است؛ به‌طوری که هم‌اکنون 87.2 درصد تراکتور متوسط در کشور داریم.

عباسی با اشاره به اینکه 36 عرضه‌کننده ماشین‌آلات و تراکتورهای باغی و شالیزار در کشور 119 مدل از انواع تراکتورها و ادوات کشاورزی را تولید می‌کنند، عنوان کرد: در حوزه دنباله‌بند‌ها 114 تولیدکننده و 95 مدل ماشین کشت داریم.

وی با اشاره به اینکه رشد مکانیزاسیون، ضایعات محصولات کشاورزی را به 5.74 درصد ضایعات رسانده است، یادآور شد: طی برنامه ششم به‌دنبال کاهش ضایعات محصولات کشاورزی تا چهار درصد هستیم که با تأمین به‌موقع کمباین‌ها تحقق می‌یابد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور تأکید کرد: در قانون بودجه امسال کمک بلاعوض برای بخش مکانیزاسیون دیده نشده است که تا حد امکان برای به نتیجه رسیدن آن پیگیری خواهم کرد، اما در غیر این صورت امکان پرداخت تسهیلات صفر درصد برای این بخش و تکنولوژی‌های نوین آن وجود دارد.

عباسی با بیان اینکه کمباین‌ها و تراکتورهای با عمر بالای 13 سال پلاک و شناسنامه‌دار می‌شوند، خاطرنشان ساخت: نظارت در استان‌ها در حوزه استانداردسازی ماشین‌های کشاورزی باید پررنگ‌تر شود.

وی در پایان اظهار کرد: در سال‌های 90 و 91، 100 مورد بررسی و گزارش آزمون در حوزه تجهیزات آبیاری به 747 مورد در دولت یازدهم رسیده است. همچنین بررسی و گزارش آزمون در حوزه ماشین‌ها و ادوات کشاورزی از 17 مورد در سال 90 و 91 به 120 مورد در دولت یازدهم رسیده است./

H-960419-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید