Iranian Agriculture News Agency

در جلسه شورای عشایری مطرح شد:

شناسایی پتانسیل‌های موجود در مراتع لار برای اجرای طرح‌های چندمنظوره

پتانسیل‌های موجود در مراتع لار برای اجرای طرح‌‎های چند منظوره شناسایی شد.

شناسایی پتانسیل‌های موجود در مراتع لار برای اجرای طرح‌های چندمنظوره

پتانسیل‌های موجود در مراتع لار برای اجرای طرح‌‎های چند منظوره شناسایی شد.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران علی کیان در ارتباط با مصوبات این جلسه از تصویب تهیه طرح مطالعاتی مدیریت پایدار مراتع حوزه لار با تاکید بر شناسایی پتانسیل‌ها و استعدادهای بالقوه و بهره‌برداری چند منظوره (تلفیقی) از این مراتع خبرداد و گفت: از آنجایی‌که مراتع لار از غنی‌ترین ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری و با اقلیمی ویژه به حساب می‌آید، دارای پتانسیل‌های بالقوه‌ای است که با شناسایی این پتانسیل‌ها، بستر مناسبی برای بهره‌برداری اصولی و بهینه از اراضی مرتعی با مشارکت عشایر دامدار فراهم خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران افزود: براساس سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با تهیه طرح‌های مرتعداری چندمنظوره پتانسیل‌های دیگر مراتع به غیر از تعلیف دام همچون پرورش زنبور عسل، بهره‌برداری از گیاهان دارویی، صنعتی، اکوتوریسم و ... که باعث رونق تولید و اشتغال شده و برای دامداران و مرتعداران درآمدزا است، شناسایی خواهد شد که با اجرای این طرح‌ها از فشار چرای دام بر این مراتع نیز کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: در تعدادی از سامان‌های عرفی منطقه لار با در نظر گرفتن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های موجود در مناطق محیط زیستی، تعدادی از این طرح‌ها در دست تهیه است که در آینده نزدیک به مرحله اجرا درخواهد آمد.

کیان یادآور شد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری در منطقه لار با هدف استفاده بهینه از نزولات جوی و آب‌های سطحی موجود و تقویت سفره‌های آب زیر زمینی و جلوگیری از فرسایش خاک از دیگر مصوبات مهم نهمین جلسه شورای عشایری استان تهران به‌شمار می‌آید.

اعضای شورای عشایری استان تهران متشکل از مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط، به‌منظور بررسی مسائل، مشکلات و مطالبات عشایر مراتع حوزه لار با سفر و بازدید از این منطقه در نهمین جلسه شورای عشایری استان تهران که به ریاست سید حسین هاشمی استاندار تهران تشکیل شد، شرکت کردند. در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر، برای رفع مشکلات پیش‌رو و تسهیل در امر خدمات رسانی به عشایر منطقه، تصمیماتی گرفته شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید