Iranian Agriculture News Agency

ترویج کشاورزی ارگانیک تحت سیستم تضمین مشارکتی

کشاورزی ارگانیک جنبش آنی را به‌وجود آورده است/ با دریافت گواهینامه کشاورزان باید روش‌های کشاورزی ارگانیک را بپذیرند

شورای توسعه میوه و سبزیجات کرالاماس1(VFPCK) برای ترویج کشاورزی ارگانیک تحت سیستم تضمین مشارکتی2(PGS) در هند تلاش می کند تا سیستم صدور گواهینامه کشاورزی ارگانیک را از وزارت کشاورزی و رفاه کشاورزان تمرکززدایی کند و با گروهی 10 نفره از کشاورزان محلی که بیش از یک سال است در این پروژه ثبت نام کرده اند، آن را در منطقه به حرکت درآورد.

کشاورزی ارگانیک جنبش آنی را به‌وجود آورده است/ با دریافت گواهینامه کشاورزان باید روش‌های کشاورزی ارگانیک را بپذیرند

شورای توسعه میوه و سبزیجات کرالاماس 1 (VFPCK) برای ترویج کشاورزی ارگانیک تحت سیستم تضمین مشارکتی 2 (PGS) در هند تلاش می کند تا سیستم صدور گواهینامه کشاورزی ارگانیک را از وزارت کشاورزی و رفاه کشاورزان تمرکززدایی کند و با گروهی 10 نفره از کشاورزان محلی که بیش از یک سال است در این پروژه ثبت نام کرده اند، آن را در منطقه به حرکت درآورد.

به گزارش ایانا از وبسایت "د هیندو"، هر گروه شامل 5 تا 7 نفر است، زیرا آن ها بر تشکیل گروه های بزرگ تر تمرکز نمی کنند. کشاورزانی که در کشاورزی ارگانیک مشارکت دارند برای عضویت در این گروه ها در نظر گرفته می شوند.

انتظار می رود که سیستم تضمین مشارکتی در صدور گواهینامه تولید محصولات ارگانیک به افزایش کشاورزی ارگانیک کمک کند و اطمینانی برای خرید این محصولات با برچسب ارگانیک باشد.

سیستم متداول صدور گواهینامه محصولات ارگانیک بیش از حد دست و پاگیر است و برای کشاورزانی که سرمایه کمی دارند، بسیار گران و پرهزینه است.

قیمت بهتر در تولید

"ما در دسترس بودن ورودی ها برای گروه های کشاورز و قیمت مناسب برای تولیدات شان را از طریق بازاریابی به کمک خرید و فروش انحصاری موارد ارگانیک و همچنین بازارهای فروش VFPCK تضمین می کنیم."

یکی از مقامات مسئول می گوید: "این طرح فرآیندی مداوم است و احتمالاً در میان گروه های بیشتری از کشاورزان منطقه به تدریج شکل می گیرد."

او اضافه می کند که با دریافت گواهینامه تحت این طرح، کشاورزان باید با مجموعه ای از پارامترها موافقت کنند و روش های کشاورزی ارگانیک را بپذیرند . گرچه کشاورزان این گروه ها در حال حاضر به کشاورزی ارگانیک مشغولند، اما باید بعضی موارد را اصلاح کنند تا اطمینان کامل تضمین شود.

گواهینامه

با وجود این که برای هر یک از گروه های کشاورز وسعتی حدود 25 هکتار برای کشاورزی ارگانیک ایده آل بوده، حدود 100 هکتار از زمین های منطقه گواهینامه ارگانیک تحت PGS را دریافت کرده اند. این طرح برای کشاورزانی که مالک زمین های خودشان اند سودمند است، در حالی که در منطقه اِرناکولام (Ernakulam) حدود 90 درصد از کشاورزانی که به تولید تجاری سبزیجات می پردازند زمین های شان را اجاره می دهند.

مرکز ملی کشاورزی ارگانیک 3 متولی نگهداری اطلاعت است، سیاست ها و دستورالعمل ها را تعریف می کند و کار نظارت را از طریق کنترل مزارع و آزمایش باقی مانده محصولات بر عهده دارد.

شوارهای منطقه ای

شوراهای منطقه ای و سازمان های تسهیل کننده در ظرفیت سازی، آموزش، انتشار دانش و فنّاوری، و بارگذاری اطلاعات بر روی وب سایت PGS به گروه ها کمک می کنند.

حس مالکیت مشترک از طریق مشارکت ذی نفعان در فرآیند توسعه و اجرای عملیات و همچنین ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سایر سهامداران، از برجسته ترین ویژگی های سیستم تضمین مشارکتی است.

پانوشت:

1. Vegetable and Fruit Promotion Council Keralam's

2. Participatory Guarantee System

3. National Centre of Organic Farming

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید