Iranian Agriculture News Agency

دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران امروز در شهرکرد آغاز به کار کرد:

استاندار چهار محال و بختیاری: حیات زاینده رود و کارون قربانی طرح‌های غیر منطقی نشود

دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران، صبح امروز با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد. استاندار چهارمحال و بختیاری در این کنفرانس گفت: با توجه به شرایط بحرانی آب، نباید حیات زاینده رود و کارون را قربانی طرح‌های غیرمنطقی و غیراقتصادی کرد.

استاندار چهار محال و بختیاری: حیات زاینده رود و کارون قربانی طرح‌های غیر منطقی نشود

دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران، صبح امروز با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد. استاندار چهارمحال و بختیاری در این کنفرانس گفت: با توجه به شرایط بحرانی آب، نباید حیات زاینده رود و کارون را قربانی طرح‌های غیرمنطقی و غیراقتصادی کرد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست چهار محال و بختیاری، قاسم سلیمانی دشتکی در کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران در دانشگاه شهرکرد با اشاره به پیامدهای ناشی از خشکسالی در استان، افزود: ممنوعه شدن هشت دشت، افت 30 متری آب های زیرزمینی، کاهش میانگین بارندگی ها از 800 به 400 میلیمتر، خشک شدن مرغزار شهرکرد و بیابانی بخشی از مساحت استان از جمله این پیامدها بوده است .

وی افزود: متناسب با شرایط خشکسالی تلاش شده با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت، بازچرخانی آب در صنایع، توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری در باغات و مزارع، کشت گیاهان دارویی و کشت گیاهان مثمر کم آب، این وضعیت را کنترل کرد .

سلیمانی دشتکی با اشاره به کمبود آب شرب در استان گفت: برخی به غلط می‌گویند که ما آب‌های موجود را در استان مصرف کرده‌ایم، درحالی که این چنین نیست .

وی بیان کرد: این استان دیگر آبی ندارد که بخواهند آن را از استان انتقال دهند و صرف فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی کنند .

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ما تنها با انتقال آب شرب آن هم مبتنی بر ملاحظات زیست محیطی اعتقاد داریم و از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار داریم در این حوزه نظارت دقیقی داشته باشد .

سلیمانی دشتکی با طرح این سوال که آیا زمان آن نرسیده که در اجرای کشت‌های غیرمنطقی و غیراقتصادی تجدید نظر شود، ادامه داد: به نظر می‌رسد نشاط و سلامتی مردم بهتر از کشت های غیرمعقول باشد .

اصلاح الگوی مصرف تدبیری برای احیای تالاب‌ها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اصلاح الگوی مصرف را تدبیری برای احیای تالاب‌ها دانست و گفت: حق‌آبه تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دشت‌ها توسط وزارت نیرو ابلاغ شده است که این یک چرخه هیدرولوژیک تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار نیز در دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران در دانشگاه شهرکرد بیان کرد: البته درخواست‌هایی برای اجرای طرح‌های زیست محیطی در استان‌ها بوده، اما چون مشکلاتی ایجاد کرده است، اجازه اجرا داده نشد .

وی همچنین با تاکید بر تغییر نگرش در مدیریت منابع آب گفت: از آنجا که قیمت آب در کشور مجانی است، مصرف کننده قدر آن را به‌خوبی نمی داند از همین رو ضروری است تا بحث قیمت‌گذاری آب در کشور مطرح شود .

وی افزود: با تاسف باید گفت الگوی مصرف در حوزه آب و انرژی در کشور صحیح نیست و باید با قیمت‌گذاری‌های جدید مبتنی بر واقعیت‌های موجود در حفظ منابع آب بیش از پیش کوشید .

وی با بیان اینکه آب امروزه به یکی از مهمترین مباحث جهان، ملی، منطقه‌ای و محلی تبدیل شده است، عنوان کرد: مساله آب به دنبال تغییرات اقلیمی و تغییر نوع بارش‌ها در بسیاری از نقاط جهان چالش‌هایی ایجاد کرده و همین موضوع مجامع جهانی را به همفکری و هم‌گرایی واداشته تا بتوان این وضعیت را به درستی مدیریت کرد .

ابتکار ادامه داد: براساس یافته‌های پژوهشی محققان، مداخله بشر در طبیعت منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای و وقوع تغییرات اقلیمی شده و چنانچه بشر به روند برداشت‌های بی‌رویه خود از منابع آب و سایر منابع طبیعی ادامه دهد، آینده بشریت به شدت در خطر افتاده و امکان زندگی بر روی کره زمین سخت می‌شود .

معاون رئیس جمهوری با اشاره به پیامدهای ناشی از بحران آب گفت: بحران‌های اقتصادی در پی تعطیلی فعالیت‌های بشر، تنش‌های قومی و منطقه‌ای و بحران‌های اجتماعی و به خطر افتادن امنیت انسان‌ها بخشی از پیامدهای بحران آب است که ضروری است برای مقابله با آن چاره جویی شود .

ابتکار با بیان اینکه نگاه غیراصولی و غیرمنطقی به منابع آب منجر به بحران آفرینی در این حوزه شده است، عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد چرخش نگاه به مسائل آب و محیط زیست بودیم و اقدامات بسیار موثری در این حوزه انجام گرفت .

وی افزود: با توجه به توان و اراده مدیریتی دولت یازدهم و تداوم آن در دولت دوازدهم احیای دریاچه ارومیه و تالاب‌های خشک شده کشور دور از انتظار نیست و محقق خواهد شد .

ابتکار، تصویب قانون حفاظت از تالاب‌های ایران، احیای شورایعالی آب، احیای شورای حفاظت از محیط زیست و اجرای قانون ارزیابی دقیق محیط زیستی را از مهمترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه حفاظت از محیط زیست برشمرد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابتکار با بیان اینکه سازمان محیط زیست مخالف توسعه صنعت و یا گسترش فعالیت‌های کشاورزی نیست، افزود: ما خواهان تحقق توسعه پایدار هستیم و این توسعه جز با نگاه متعادل به همه بخش‌ها و تخصیص درست منابع آب، امکان‌پذیر نخواهد شد .

وی، اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی را یکی از ضروریات دانست و گفت: هنوز در بسیاری از نقاط کشور کشاورزان با روش‌های سنتی به کشت محصولاتی می‌پردازند که نه تنها توجیه اقتصادی ندارد، بلکه منجر به هدررفت بخشی بسیاری از منابع آب می‌شود که باید در این خصوص تحولات بزرگی شکل گیرد .

وی با اشاره به اینکه توسعه باید خود را با محیط زیست انطباق دهد، بیان کرد: در همین راستا نباید در مناطقی که با بحران آب مواجه است، صنعت فولاد ایجاد کرد .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به بحث هدررفت آب در ضایعات بخش کشاورزی و محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: از مزرعه تا سر سفره مردم سالانه 27 میلیارد مترمکعب آب هدر می‌رود که اگر بتوان با روش‌های صحیح بسته‌بندی و حمل و نقل و رعایت الگوی مصرف از سوی مردم باشیم از هدر رفت آب در این حوزه تا حد زیادی جلوگیری می‌شود .

ابتکار، فعالیت‌های دولت یازدهم در حوزه حفاظت از محیط زیست را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: به زودی کارنامه دولت در این بخش منتشر می‌شود .

وی در پایان گفت: حفظ و حراست از محیط زیست از سطح سیاستگزاری تا سطوح پایین تر نیازمند همراهی دولت، مجلس، بخش خصوصی، مردم و سایر نهادهاست تا از این طریق شاهد رشد و توسعه پایدار کشور باشیم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اهمیت احیای تالاب‌ها، گفت: گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است .

وی اصلاح الگوی مصرف را تدبیری برای احیای تالاب‌ها دانست و گفت: حق‌آبه تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دشت‌ها توسط وزارت نیرو ابلاغ شده است که این یک چرخه هیدرولوژیک تشکیل می‌دهد. این چرخه برای تالاب‌ها و زیست‌بوم مهم است و این رویکرد در دولت دوازدهم دنبال می‌شود و باید استمرار داشته باشد .

این مقام مسئول ادامه داد: منابع آبی کشور بسیار محدود است و ضروری است که الگوی مصرف را اصلاح کرده و بهینه مصرف کنیم .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: مدیریت زیست بوم حاکم توجه به آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و تالاب‌ها است .

ابتکار افزود: تقاضای ما از شورایعالی آب نگاه جامع به حوضه آبریز است که همه مسائل در آن دیده شود .

در این کنفرانس از سه کتاب «آتش سوزی» با محوریت بررسی پدیده آتش سوزی در منابع طبیعی، «صفر تا سبز» حاوی 100 نکته برای ساکنان زمین و کتاب «ریزگرد» بررسی پدیده ریزگرد با حضور معاون رییس جمهوری و استاندار چهارمحال و بختیاری رونمایی شد .

دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران به همت انجمن علمی هیدرولوژی ایران و با همکاری دانشگاه تهران، مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، پایگاه استنادی جهان اسلام، استانداری چهارمحال و بختیاری، شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب و سازمان محیط زیست استان روزهای 20 و 21 تیرماه در دانشگاه شهرکرد برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید