Iranian Agriculture News Agency

در پیام رئیس سازمان نظام دامپزشکی به روحانی، مطرح شد:

مطالبات حوزه دامپزشکی از دولت

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور کشور، پیشنهادات و مطالبات حوزه دامپزشکی از دولت محترم را بیان کرد.

مطالبات حوزه دامپزشکی از دولت

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور کشور، پیشنهادات و مطالبات حوزه دامپزشکی از دولت محترم را بیان کرد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام دامپزشکی متن این نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر روحانی

رئیس جمهور محترم و محبوب دولت جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام،

جوامع انسانی حقیقت دستیابی به آسایش و آرامش اجتماعی و اقتصادی را در نعمت تندرستی و امنیت یافته‌اند و این مسئله به گواه اندیشمندان، مهم‌ترین دغدغه بشر در طول تاریخ بوده است. با درک صحیح از این حقیقت که محوریت توسعه پایدار بر پایه انسان سالم قرار دارد، برخورداری از سلامت و رفاه و امنیت غذایی، به عنوان ویژگی جامعه ایرانی در افق چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، تکلیفی مهم و تاریخ‌ ساز را بر عهده نظام سلامت کشور گذاشته است. از آنجا که سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا در پرتو عزم ملی خانواده بزرگ دامپزشکی و در راستای تحقق قوانین سلامت‌نگر دولت تدبیر و امید، خود را موظف به انجام تکالیف برنامه‌‍ریزی شده و سیاست‌های پیش‌بینی شده در حوزه سلامت و اقتصاد ملی و پاسخگو بودن در قبال آن می‌داند، با توجه به تمرکز حضرتعالی بر موضوع انتخاب کابینه دوازدهم و دوران تازه مدیریتی در کشور، پیشنهادات و مطالبات بخش دامپزشکی از دولت محترم را به شرح زیر به استحضار می‌رساند:

* یک : نقش دامپزشکان و آثار حضور شانه‌به‌شانه دامپزشکی دولتی و خصوصی در ارائه خدمات بهداشتی-درمانی و سلامت محور از طریق کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام‌ دامی و پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی و حفظ بهداشت عمومی جامعه کاملاً مشهود و انکارناپذیر است، اما اکنون متأسفانه حاکمیت یک فضای انحصاری در تخصیص اعتبارات برای بخش سلامت عملاً موجب کاهش بهره‌وری و آسیب رسیدن به ساختار اهداف کلان و یکپارچه نقشه سلامت کشور گردیده است. بروز بیماری‌های نوپدید و بازپدید مانند تب کریمه-کنگو و آنفلوآنزای پرندگان که جوامع انسانی و دامی را مشترکاً مورد تهدید قرار می‌دهد، پیامد تلخ به فراموشی سپرده شدن جایگاه دامپزشکی و دامپزشکانی است که قابل دفاع‌ترین عملکرد را در صیانت از اقتصاد و امنیت ملی داشته‌اند. خانواده بزرگ دامپزشکی از دولت دوازدهم انتظار دارد با تعیین سهم برنامه‌های بهداشت دام در نظام سلامت کشور و تخصیص اعتبارات لازم، به تثبیت فضای همکاری‌های بین بخشی و عدالت در ارایه خدمات سلامت محور عنایت ویژه داشته باشد.

* دو : دامپزشکی ایران با عنایت به تجارب ارزشمند 90 ساله و پاسخگو بودن به نهادهای ملی و بین‌المللی حق دارد، به عنوان سازمانی توانمند و دارای امکانات و اختیارات مکفی رسالت تاریخی خود را به طور شایسته و بایسته به‌منصه ظهور برساند. این انتظاری به‌جا از سوی فرهیختگان دامپزشکی کشور می‌باشد که امروزه حضور و نقش بی‌بدیل آنها در تمامی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و لشکری و کشوری بر کسی پوشیده نیست.

* سه : عدم امنیت شغلی و نامطلوب بودن محیط کسب و کار در بخش غیردولتی، نرخ بالای بیکاری در گروه تحصیلی دامپزشکی و پذیرش بی‌رویه دانشجو و بالتبع افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان نگرانی‌هـای بسیار جدی را در مـورد آینده حرفه دامپزشکی به وجود آورده است. بدون تردید حل معضل بیکاری که مسئولیت آواربرداری آن بردوش دولت دوازدهم افتاده است نیازمند کاستن از تصدی‌گری‌های دولتی و گردن نهادن به قوانینی همچون قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، قانون بهبود مستمر کسب وکار و سایر قوانین مترقی و آئین نامه‌هایی است که سال‌هاست با مقاومت و عدم اجرا یا به حاشیه رانده شدن آنها توسط دستگاه‌های اجرایی دولتی مواجه شده‌اند. در نهایت تأسف باید گفت این مقاومت‌ها و سنگ اندازی‌های خواسته یا ناخواسته‌ی دستگاه‌های اجرایی دولتی باعث شده است تشکل‌های صنفی و غیردولتی نتوانند آنطور که باید و شاید باری را از بار سنگین مشکلات دولت بردارند و به همین دلیل آینده دامپزشکی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری عظیم ملی برای تربیت دانش‌آموختگان آن با ابهام جدی مواجه شده است. آنچه امروز نیاز داریم بررسی شفاف عملکرد دستگاه‌های دولتی و اجرایی مرتبط درخصوص اجرای قوانین و آئین‌نامه‌های مربوط به واگذاری ‌امور به بخش خصوصی دامپزشکی و تأمین کرامت و معیشت پرسنل بالنده و توانمند دامپزشکی و ایجاد فضای مساعد و امن کاری برای دانش‌آموختگان دامپزشکی می‌باشد.

* چهار : توزیع جغرافیایی متوازن و منطقه‌ای و مناسب خدمات بهداشتی-درمانی دامپزشکی و فراهم شدن امکان دسترسی عادلانه جوامع روستایی و عشایری به خدمات دامپزشکی مستلزم توسعه و توانمند‌سازی بخش غیردولتی دامپزشکی می‌باشد. سازمان نظام دامپزشکی آمادگی دارد با کمک و حمایت‌های دولت محترم و دفتر مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اجرای طرح‌های عظیم ملی همچون "بیمه درمان دام " و "استقرار شبکه خدمات ترویج و مشاوره بهداشت دام" در مناطق روستایی و عشایری کشور را که اشتغال‌زایی، کاهش هزینه‌های درمان دام روستایی و تقویت انگیزه و صرفه اقتصادی پرورش دام و ماندگاری در روستاها را به دنبال دارد، بر عهده گیرد. بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌بالای بخش خصوصی دامپزشکی در مناطق محروم و دور از دسترس، آسان‌ترین و بهترین راهکار برای تحقق استراتژی تقدم پیشگیری بر درمان خواهد بود.

* پنج : توسعه مراکز بهداشتی-درمانی دامپزشکی بخش غیردولتی در قالب یک طرح آینده‌نگر می‌تواند رمز دستیابی به اهداف توسعه پایدار و هزاره سوم با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و آسیب‌پذیر باشد. توسعه فضای کار در قلمرو دامپزشکی در مناطق محروم نیازمند حمایت‌های فنی- اعتباری و اعطای تسهیلات و مشوق‌های لازم می‌باشد که در حال حاضر فاقد سازوکار لازم و مرجع مشخص برای رسیدگی نزد دستگاه‌های اجرایی مربوطه است.

* شش : محـدوده وسیع جغرافیای عوامل بیماری‌زا و زیان‌آور و تنوع وظایف قانونی دامپزشکی در آب، هـوا و دریا (دام و طیور و آبزیان) و حضور دائمی عوامل خطر آفرین ناشی از سرایت عوامل بیماری‌زا در شرایط کنترل و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و بیماری‌های نوپدید و باز پدید و فشارهای روحی- روانی و استرس‌ها و شرایط غیر متعارف محیطی ناشی از مواجـهه با طیف وسیعی از جمعیت دامـی (اهلی و وحشی) جهت مبارزه با بیماری‌هـا موجب می‌گردد حرفه دامپزشکی در فهرست مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد. اکنون اما در شرایطی که دامپزشکی بخش غیردولتی بـی‌اعتنا به آسیب‌ها و مخاطرات شغلی خود، خدمت و ایثار را در معنای واقعی خود به‌منصه ظهور رسانده است، از دولت محترم انتظار می‌رود شرایطی را فراهم کند که رشته‌های شغلی مرتبط با حرفه دامپزشکی نیز درفهرست گروه‌های شغلی سخت و زیان آور از سوی سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

در خاتمه و در شرایطی که علیرغم تمام تلاش‌های نوع بشر، جهان به سرعت به سمت پیچیده‌تر شدن بیماری‌ها پیش می‌رود و سایه سنگین بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و حیوان همچنان دنیای بشریت را تهدید می‌کند و هرگونه بی مهری و بی توجهی به مطالبات دامپزشکی نتایج جبران ناپذیری را برای کشور رقم خواهد زد، رجاء واثق دارد که بلند نظری حضرتعالی و دولت محترم در رفع موانع یاد شده یاری‌رسان صاحبان حرفه بسیار سخت و پر از صعوبت و خطر و در عین حال بسیار مهم دامپزشکی برای ارائه خدمات بهداشتی سریع‌تر، با کیفیت‌تر و ارزان‌تر در تمام مناطق شهری و روستایی و محروم بوده و از این مسیر خانواده بزرگ دامپزشکی می‌تواند بهتر از گذشته دین خود را به نظام سلامت، اقتصاد سلامت محور و نهایتاً توسعه کشور در افق چشم انداز 1404 ادا نماید.

دکتر محمدرضا صفری

رئیس سازمان


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید