Iranian Agriculture News Agency

گشایش سپرده برای کاسپینی ها



شهروند| ماجرای کاسپینی‌ها دیروز هم اخبار و حواشی زیادی به دنبال داشت، از دستور ویژه رئیس‌جمهوری و درخواست لاریجانی برای پیگیری وضع سپرده‌گذاران گرفته تا آغاز تشکیل سپرده علی‌الحساب برای سپرده‌گذاران. البته مهمترین خبر آغاز افتتاح حساب برای کاسپینی‌ها بود. ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی که این موضوع را رسانه‌ای کرده، توضیح داده است؛ این سپرده‌ها به صورت علی‌الحساب گشوده می‌شود. این یعنی آن‌که اگر سپرده‌گذاری می‌بیند پولی کمتر از سرمایه واقعی‌اش واریز شده، مشکلی پیش نیامده است. چون تسویه‌حساب کامل بعدا انجام می‌شود. البته سیف به یک نکته دیگر هم اشاره کرده و آن این‌که کاسپینی‌ها می‌توانند از حساب‌های خود برداشت کنند. به جز این لاریجانی رئیس مجلس از بانک مرکزی خواسته است که در صورت نیاز به کمک سایر قوا برای حل مشکل سپرده‌گذاران موضوع را مطرح کند. این اقدامات درحالی انجام می‌شود که سیف معتقد است؛ برخی شبکه‌های ماهواره‌ای هم از تجمع سپرده‌گذاران کاسپین سوءاستفاده کرده و اخبار و تحلیل‌های دروغ تحویل مخاطبانشان می‌دهند. او به تحلیل یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای مبنی بر سهامداربودن مدیران بانک مرکزی در کاسپین اشاره کرده و می‌گوید، این مسأله دروغ محض است.
به جز این رئیس بانک مرکزی دیروز در جمع بهارستانی ها اعلام کرد بانک مرکزی تلاش می‌کند تا ٢ یا ٣ ماه آینده مشکل تمام موسسه‌های اعتباری را حل و فصل کند.
آغاز افتتاح حساب برای مشتریان کاسپین
یک هفته بعد از حضور نهاوندیان، علی طیب‌نیا، ولی‌الله سیف در کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس ‌کل بانک مرکزی راهی بهارستان شد تا در جلسه‌ای غیرعلنی از اقدامات صورت‌گرفته برای بازگردان پول مالباختگان موسسه‌های مالی و اعتباری بگوید. نشستی که با اخبار خوشی برای کاسپینی‌ها همراه بود. براساس آنچه متولی نظام بانکی کشور اعلام کرده، افتتاح حساب علی‌الحساب مشتریان کاسپین آغاز شده و واریزی‌های صورت‌گرفته قابل برداشت است. سیف درحالی ‌که از تسویه‌حساب نهایی پس از شناسایی تمامی دارایی‌ها خبر می‌داد، گفت: از روز گذشته به نام صاحبان سپرده‌ها و به میزان مبلغ علی‌الحساب حساب‌هایی در کاسپین افتتاح و در کنار آن یک یادداشتی ارایه می‌شود که این مبلغ علی‌الحساب است و مابقی طلب از طریق تعاونی درحال تسویه به هر میزان دارایی که باشد، به تدریج تأمین و تسویه می‌شود.
همزمان با این اظهارات حسینعلی‌امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری از دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری به وزیر اقتصاد و رئیس ‌کل بانک مرکزی برای حل مشکل موسسات مالی غیرمجاز خبر می‌دهد.
تسویه‌حساب کامل در آینده
رئیس‌ کل بانک مرکزی‌در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اخباری درباره کسر ۱۰‌درصدی پول سپرده‌گذاران کاسپین گفت: همان‌گونه که بارها تأکید شده، این مبلغ که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود، تسویه‌حساب نبوده بلکه علی‌الحساب است و تسویه‌حساب نهایی پس از شناسایی تمامی دارایی‌ها و ارزیابی آنها صورت می‌گیرد که در آن زمان با تمامی سپرده‌گذاران تسویه کرد.
سیف با بیان این‌که رقم پرداختی کنونی به هر طریقی که پرداخت شده، به صورت علی‌الحساب بوده است، افزود: با توجه به این‌که مراجعه کم بوده، از روز گذشته تصمیم گرفته شده که این مبلغ به حساب تمامی سپرده‌گذاران واریز شود، چراکه لیست این افراد وجود دارد.

تکذیب سهامداری مدیران بانک مرکزی در کاسپین
با بالاگرفتن اعتراضات نسبت به وضع سپرده‌گذاران کاسپین بازار شایعات هم حسابی داغ شده و برخی از عضویت و سهامداری مدیر بانک مرکزی در کاسپین خبر می‌دهند. بانک مرکزی آن ادعا را تکذیب کرد و آن را «بازی جدید رسانه‌های بیگانه» خواند و از سپرده‌گذاران خواست در مسیر پیگیری مطالبات خود اجازه ایجاد «اختلاف و انشقاق» را به شبکه‌های ضدانقلاب ندهند.
در همین پیوند، دیروز تارنمای بانک مرکزی در بیانیه‌ای با عنوان «اتهام به مسئولان بانک مرکزی؛ بازی جدید رسانه‌های بیگانه» نوشت: ‎در برنامه جمعه‌شب یک شبکه تلویزیونی خارج‌نشین که هزینه آن را وزارت امور خارجه آمریکا تأمین می‌کند، اتهام‌هایی به مسئولان بانک مرکزی نسبت داده که خلاف واقع است؛ البته از آن شبکه جز اتهام‌زنی و تلاش برای سلب اعتماد جامعه از نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن، انتظاری نیست.
این بیانیه می‌افزاید: ‎یکی از اتهام‌‌های مطرح‌شده در برنامه شبکه ضدانقلاب که این روزها نقش دایه مهربان‌تر از مادر را بازی می‌کند، از زبان میهمان به‌اصطلاح کارشناس اقتصادی، سهامداری مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری بانک مرکزی در موسسه کاسپین و کسب منافع شخصی عنوان شده است.
«در گفته‌های وی، این‌گونه القا شده که این موضوع مانع به ثمر رسیدن تصمیم‌های بانک مرکزی برای احقاق حقوق سپرده‌گذاران است.»
بانک مرکزی تصریح کرد: افزون بر رد و تکذیب این اتهام باید گفت این‌گونه اتهام‌ها دیگر نخ‌نما شده و مستندات قانونی و اسناد ثبتی، سهامداری یا عضویت «عباس کمرئی» در موسسه کاسپین یا شرکت‌های وابسته از گذشته تاکنون را تأیید نمی‌کند.
‎البته این‌گونه اتهام‌ها، گویای آن است که آقایان به‌اصطلاح کارشناس برنامه که خود پرونده‌های مملو از اتهام‌زنی به مقام‌ها و مسئولان را در کارنامه دارند در تلاشند با فرافکنی، به خیال باطل خویش به شهرتی در جامعه دست یابند و در لوای آن پرونده سیاه‌شان را بپوشانند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید