Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خبر صدا و سیما را تکذیب کرد:

هیچ مجوزی برای تکثیر مصنوعی مرجان‌ها صادر نشده است

صدا وسیما از افتتاح مرکز تکثیر پرورش مرجان‌های دریایی توسط بخش خصوصی خبر می‌دهد اما مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مجوز فعالیت برای چنین شرکتی صادر نشده است، صدور مجوز فعالیت توسط سایر نهادها برای چنین مرکزی را نیز تکذیب کرد.

هیچ مجوزی برای تکثیر مصنوعی مرجان‌ها صادر نشده است

صدا وسیما از افتتاح مرکز تکثیر پرورش مرجان‌های دریایی توسط بخش خصوصی خبر می‌دهد اما مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مجوز فعالیت برای چنین شرکتی صادر نشده است، صدور مجوز فعالیت توسط سایر نهادها برای چنین مرکزی را نیز تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، چند روز پیش صدا و سیما، خبر راه‌اندازی مرکز تکثیر مصنوعی مرجان‌های دریایی را منتشر شد. اکبر گندم کار مدیر عامل اولین شرکت دانش بنیان تکثیر آبزیان زیستی با اشاره به افتتاح این سایت پس از 9 سال فعالیت تحقیقاتی، احیای مرجان‌ها را عاملی برای کمک به محیط زیست خلیج فارس معرفی کرد.

به گفته وی این سایت در جزیره فارور و ابوموسی به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شده و تا 2 سال آینده این سایت با پرورش مرجان، پایه‌های لازم برای رهاسازی در خلیج فارس را در اختیار خواهد داشت. گندم کار، صادرات این نوع آبزی به کشورهای همسایه را مهمترین رویکرد پروژه خود معرفی کرد.

این فعال بخش خصوصی پروژه تکثیر مرجان‌ها را اولین پروژه صنعتی اجرا شده در این حوزه توصیف کرده و مدعی شد: شرکت تحت مدیریتش با همکاری سازمان دامپزشکی، جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری موفق به اجرای این پروژه شده است. اما داوود میرشکار مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با ایانا راه‌اندازی چنین مرکزی در کشور را تکذیب کرد.

به گفته وی در استان هرمزگان و سایر مراکز مرتبط با آبزیان خلیج فارس شامل جهاد کشاورزی، دامپزشکی و غیره، پیگیری لازم انجام شده و هیچ یک از این نهادها، مجوزی برای فعالیت مرکز تکثیر مرجان‌های دریایی صادر نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر این خبر صحت داشته باشد، مدیر این شرکت باید مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست دریافت کند.

میرشکار با تاکید بر اینکه تجارت مرجان به طور کلی ممنوع است، این گونه را جزء لیست قرمز سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی (IUCN) و کنوانسیون سایتس (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت) اعلام کرد.

وی افزود: اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی متقاضی پرورش و فروش مرجان‌های دریایی باشند، باید درخواست آنها بررسی شده و راهکارهای ارائه شده توسط آنها به دقت مطالعه شود.

به گفته مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گذشته درخواست‌هایی برای برای تکثیر مرجان به منظور استفاده در آکواریوم‌ها به سازمان محیط زیست ارائه شده بود اما این سازمان با درخواست‌های ارسال شده موافقت نکرده است.

وی به این پرسش که آیا بهتر نیست به جای مخالفت با تکثیر مرجان برای آکواریم که خسارات ناشی از برداشت غیر قانونی از مرجان را کاهش می‌دهد، با راه‌اندازی چنین مراکزی موافقت شود، این گونه پاسخ داد: سازمان حفاظت محیط زیست اگر گزارشی از تخلف برداشت مرجان‌ها دریافت کند، با آن برخورد کرده و معادل تخریبی که به طبیعت تحمیل می‌شود، از متخلف جریمه دریافت می‌شود.

میرشکار افزود: به خاطر نداشتن گارد محیط زیست دریایی، نظارت آنچنانی بر دریاها نداریم. نظارت ما محدود به سواحل و دریافت گزارشات مردمی و سازمان‌های مردم نهاد می‌شود. این مسئله باعث کاهش سطح مرجان‌ها شده است. متاسفانه عدم نظارت در برخی مناطق زمینه تخریب زیستگاه‌های مرجانی را توسط ارگان‌های بهره‌بردار فراهم کرده است و ما شاهد تخریب مرجان‌ها بوده‌ایم.

وی پروژه‌های انتقال مرجان که یک مورد آن در زمان ساخت بندر شهید رجایی انجام شد را دارای موفقیت نسبی اعلام کرد و افزود: این پروژه تا حدود 50 درصد موفق بود اما در حال حاضر پایه‌های جابجا شده و مستقر شده در منطقه، در حال تکثیر هستند. ممکن است این مسئله به واسطه تغییر جریان‌های آب باشد.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پروژه‌های تکثیر مصنوعی مرجان در ایران تاکنون موفقیت آمیز نبوده و نمونه‌های موفق به طرح‌های آزمایشگاهی خلاصه می‌شود.

L-960421-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید