Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری:

در دهستان‌ها ناحیه صنعتی ایجاد می‌شود/ وام بدون وثیقه به کسی نمی‌دهیم

سید ابوالفضل رضوی، که در نشست بررسی چشم انداز توسعه روستایی در ملایر سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: دولت به صنایع تبدیلی، صنایع دستی، گردشگری و فرآوری، باور بسیاری دارد و با برنامه ریزی انجام شده در هر دهستان یک ناحیه صنعتی با همکاری وزارت صنعت و معدن ایجاد می کند.

در دهستان‌ها ناحیه صنعتی ایجاد می‌شود/ وام بدون وثیقه به کسی نمی‌دهیم
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری گفت: مهمترین مشکل کنونی روستاها این است که روستا از سالمندان تشکیل شده و جوانان به محض تحصیل و پیدا نکردن کار مناسب، روستا را ترک می کنند.

به گزارش خبرآنلاین از ملایر ؛ سید ابوالفضل رضوی، که در نشست بررسی چشم انداز توسعه روستایی در ملایر سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: دولت به صنایع تبدیلی، صنایع دستی، گردشگری و فرآوری، باور بسیاری دارد و با برنامه ریزی انجام شده در هر دهستان یک ناحیه صنعتی با همکاری وزارت صنعت و معدن ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت توجه به روستاییان را توجه به رشد ملی کشور، توجه به اشتغال، تولید، فرهنگ و سیاست می داند و این وظیفه همه مسئولان است.

رضوی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید، روستاییان و عشایر را 2 قشر تولید کننده، کم ادعا، پربازده و کم مصرف که بیشترین حق را نسبت به کشور دارند، می داند.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید مهمترین مشکل پیش روی خود و مردم را اشتغال و یا بیکاری جوانان می داند گفت: دولت برای فعال کردن اقتصاد و افزایش درآمد مردم عزم جدی دارد.

وی با بیان اینکه روستاییان کمتر مورد حمایت قرار گرفته اند، خدمت به آنان را وظیفه اساسی مسئولان دانست و ادامه داد: مهمترین مشکل کنونی روستاها این است که چرا روستا از سالمندان تشکیل شده و جوانان به محض تحصیل و پیدا نکردن کار مناسب، روستا را ترک می کنند.

رضوی خاطرنشان کرد: مطمئن باشید دولت تدبیر و امید همت خود را بر آن گذاشته که نرخ رشد اقتصادی کمتر از هشت نباشد و نرخ بیکاری را به تک رقمی برساند که این امر تنها با مشارکت مردم امکان پذیر است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مردمی کردن اقتصاد یادآور شد: در این زمینه همه طرح های ما برای مردمی کردن اقتصاد و دخالت دادن مردم در امر اقتصاد است و همه فرمانداران، بخشداران، دهیاران و مدیران موظفند برای حضور مردم برنامه ریزی کنند.

رضوی در ادامه یادآورشد: با صراحت اعلام می کنم به هیچ عنوان ما وام بدون وثیقه به کسی نمی دهیم، چنانچه کسی شرایطی بهتر، منطقی تر و عملیاتی تر در این زمینه دارد، به ما بگوید به طور حتم به آن عمل می کنیم.

وی با اشاره به تصویب لایحه 2 فوریتی پرداخت 1.5 میلیارد دلار برای اشتغال روستاییان و عشایر با موافقت مجلس بیان کرد: روز گذشته در این زمینه یکی از روزنامه ها نوشت 1.5 میلیارد دلار به اسم روستاییان و به کام دیگران، ما نمی خواهیم دولت را متهم کنیم به اینکه برد و خورد.

وی ادامه داد: همین روزنامه چرا نمی گوید که حدود 830 میلیارد دلار حاصل از فروش محصولات نفتی و پتروشیمی ایران در سال 84 تا 92 کجا رفته، حالا 1.5 میلیارد دلاری که برای روستاییان است، از همین حالا پرونده سازی علیه آن را شروع کرده اند.

رضوی با اشاره به اینکه دولت پرداخت سه نوع وام به روستاییان را در دستور کار قرار داده گفت: یک نوع پرداخت وام به صورت تشکیل گروه های مشارکتی است و اگر از 25 خانوار به بالا باشند، وام سه درصد به آنها پرداخت می کنیم.

وی افزود: همه اینها می توانند اگر صاحبان سهام هستند، به نسبت وامی که می گیرند وثیقه آنها فقط کارت یارانه باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بیان کرد: کارت یارانه به این معنی نیست که از یارانه آنها کم می شود، بلکه اگر قسط وام را ندهند، بانک سراغ کارت یارانه آنها می رود.

رضوی در تشریح نوع دوم پرداخت وام به روستاییان توضیح داد: کل اعتبار ردیف اجرایی ما در سال 96 حدود 2 هزارو 500 میلیارد ریال است که در این زمینه با بنیاد مستضعفان هم افزایی کردیم.

وی در این رابطه ادامه داد: امسال حدود 15هزار میلیارد ریال وام معادل 6 برابر کل اعتبار مصوب ما از بانک سینا وام گرفتیم که پنج درصد نرخ کارمزد این مبلغ را خودمان و پنج درصد آن هم توسط بنیاد علوی پیشاپیش پرداخت شده است.

وی همچنین اظهار کرد: امسال از مبلغ 15 هزار میلیارد ریال سه هزارو 500 میلیارد ریال در کل کشور طرح مصوب شد و تاکنون از این رقم یک هزارو 800 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

معاون توسعه روستایی ادامه داد: امسال برای اشتغال در مناطق روستایی و عشایری استان همدان حدود دو هزار و 500 میلیارد ریال وام در نظر گرفته شد.

رضوی با بیان اینکه طرح های مهم اشتغالزایی در دستور کار دولت است گفت: در این زمینه ما به بنیاد مستضعفان بسنده نکردیم و برای هر استانی 100 میلیارد ریال با همان دستورالعمل بانک سینا از بانک پارسیان در نظر گرفتیم.

وی افزود: علاوه بر این برای اشتغال از محل تدبیر و اندیشه، وام 500 میلیارد ریال نیز با نرخ هشت درصد خواهیم داد.
وی ادامه داد: سال گذشته نیز دولت طرح 2 فوریتی به مجلس داد که 1.5 میلیارد دلار برای اشتغال روستاییان و عشایر از محل صندوق توسعه ملی درخواست کردیم که هفته گذشته مصوب شد و شهرهای زیر 10 هزار نفر در این طرح گنجانده شد که خواست دولت نبود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: 2 نوع وام یک میلیارد ریالی با کارمزد چهار درصد توسط صندوق کارآفرینی امید و دیگری با کارمزد هشت درصد در بانک سینا پرداخت می شود که سهم شهرستان ملایر را از این دو وام در نظر می گیریم.

رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گردش مالی هزار میلیارد دلاری سنگ های زینتی و قیمتی در دنیا و ایران به عنوان پنجمین کشور مصرف کننده این سنگ ها، آن را فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال برشمرد.

وی همچنین تولید محصول انگور و کشمش در ملایر را شاخصی مهم برای توسعه تولید و اشتغال این منطقه دانست و خطاب به مسئولان این شهرستان تاکید کرد: برای اینکه عنوان شهر انگور را بگیرید، باید عنوان صنعت پیشرفته در محصولات فرآوری انگور و صنایع تبدیلی انگور را دنبال کنید.

رضوی با بیان اینکه طبق گفته وزارت جهاد کشاورزی 65 درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی نصیب شهرنشینان می شود، گفت: باید همانطور که به فروش نفت خام معترض هستیم، برای فروش مواد خام کشاورزی هم معترض باشیم و در روستاها نسبت به این مساله توجه بیشتری داشته باشیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید