Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی بالای 1500 متر

ترویج تنوع زیستی کشاورزی در کوهستان‌های نپال/ می‌توان کشاورزی کوهستانی را در نپال با ارقام متنوعی از محصولات زراعی سازگار کرد

مراجعه به جدیدترین اطلاعات منتشر شده در کاتالوگی نشان می دهد که می توان کشاورزی کوهستانی در نپال را با ارقام متنوعی از محصولات زراعی برای ترویج تقاضای رو به رشد تنوع زیستی کشاورزی حتی در ارتفاعات بالاتر، سازگار کرد.

ترویج تنوع زیستی کشاورزی در کوهستان‌های نپال/ می‌توان کشاورزی کوهستانی را در نپال با ارقام متنوعی از محصولات زراعی سازگار کرد

مراجعه به جدیدترین اطلاعات منتشر شده در کاتالوگی نشان می دهد که می توان کشاورزی کوهستانی در نپال را با ارقام متنوعی از محصولات زراعی برای ترویج تقاضای رو به رشد تنوع زیستی کشاورزی حتی در ارتفاعات بالاتر، سازگار کرد.

به گزارش ایانا از سایت "اگریکالچرال این نیوز"، حدود 65 درصد جمعیت نپال از راه کشاورزی زندگی می کنند. به دلیل سیستم های کشاورزی پیچیده و جغرافیایی متنوع، کشاورزان نپال نیازمند مجموعه نسبتاً جامعی از انواع محصولات با صفات متفاوت اند. وجود تنوع اقلیمی و گروه های قومی مختلف در نپال اجازه کشت ارقام متنوعی از محصولات را می دهد، اما این اطلاعات به آسانی در دسترس نیست و بسیاری از کشاورزان به دلیل نبود وب سایت های به روزرسانی شده و فهرست ها و یا بروشورهایی درباره ارقام محصولات ملی به این اطلاعات دسترسی ندارند.

کاتالوگ منتشر شده درباره کشاورزی در ارتفاعات بالای هزارو 500 متر در نپال است و اطلاعات مربوط به ارقام مختلف محصولات زراعی از جمله گل سرخ، جو، لوبیا، گندم سیاه 1 ، ارزن انگشتی، ارزن دم روباهی، ارزن معمولی، ذرت، سیب زمینی، برنج و گندم را که در کشاورزی کوهستانی بسیار مهم اند، گرده آوردی کرده است. این کاتالوگ شامل ترکیبی از صفحات منحصر به فرد ارقام، ظرفیت سازگاری با محدودیت های زیست محیطی، طعم و دیگر کاربردهای فرهنگی و با هدف نهایی به حداکثر رساندن مزایای سرمایه گذاری های تحقیقاتی عمومی و ارائه مخزن مهمی از اطلاعات متنوع از محصولات زراعی کوهستانی نپال است.

کاتالوگ های مختلف در تحقیق و توسعه بسیار مفیدند و منبع باارزشی برای محققان، متخصصان توسعه، برنامه ریزان، کارکنان مزارع و همچنین کشاورزان اند و به تقویت جوامع برای بازگرداندن و مدیریت پایدار چشم اندازهای خود برای دستیابی به نیازهای شان کمک می کند. این جزوات دسترسی آسان به اطلاعات مربوطه را برای کشاورزان، تولیدکنندگان بذور، تأمین کنندگان و مقامات بلند پایه فراهم می کند، تقاضای برای رشد ارقام و گونه های مختلف را افزایش و سیستم های غذایی سالم و سازنده ای را ترویج می دهد. جای دادن تنوع زیستی کشاورزی در مزارع، رژیم های غذایی مغذی و درآمدزایی را به همراه دارد؛ برای کشاورزان، مصرف کنندگان و محیط زیست سودمند است؛ در حالی که از این منابع باارزش و در معرض تهدید برای نسل های آینده نیز محافظت می کند.

این نشریه از سوی مؤسسه بین المللی تنوع زیستی و با همکاری شورای تحقیقات کشاورزی نپال 2 (NARC) ، بخش کشاورزی 3 (DoA) و برنامه های ابتکار محلی برای تنوع زیستی، توسعه و تحقیق 4 (LI-BIRD) تهیه شده است.

این نشریه به لطف کمک های مالی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و تسهیلات زیست محیطی جهانی 5 (UNEP-GEF) ، آژانس توسعه و همکاری های سوئیس 6 (SDC) ، شورای تحقیقات کشاورزی نپال، بخش کشاورزی و مرکز کنترل کیفیت بذر 7 (SQCC) وزارت توسعه کشاورزی، برنامه ابتکاری محلی برای تنوع زیستی و تحقیق و توسعه فراهم شده است.

این کار بخشی از برنامه تحقیقاتی گروه مشورتی بین المللی تحقیقات کشاورزی 8 (CGIAR) درباره آب، زمین و اکوسیستم هاست که از سوی تأمین کنندگان مالی CGIAR حمایت می شود.

پانوشت:

1. Buckwheat : گندم سیاه یا گندم گاوی از غلات کم اهمیت که بومی آسیا است و برای تهیه کلوچه و همچنین به عنوان نوعی غذا برای مردم و ماکیان استفاده می شود.

2. Nepal Agricultural Research Council

3. Department of Agriculture

4. Local Initiatives for Biodiversity Research and Development

5. United Nations Environmental Programme Global Environmental Facility

6. Swiss Agency for Development and Cooperation

7. Seed Quality Control Centre

8. Consultative Group on International Agricultural Research

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید