Iranian Agriculture News Agency

بزرگ ترین مرکز پرورش ماهیان زینتی آب شور کشور افتتاح شد

بزرگ ترین مرکز پرورش ماهیان زینتی آب شور کشور روز شنبه طی مراسمی درحمایت از تولید کنندگان داخلی و کاهش واردات در کیلومتر 13 جاده مخصوص کرج افتتاح شد.


مدیر شیلات و امور آبزیان استان تهران عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مرکز با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی آب شور و مرجانهای سخت در زمینی به مساخت 920 متر مربع در شهرستان تهران به بهره برداری رسید.
نغمه نظری افزود: دراین واحد 86 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که 21 میلیارد ریال آن به صورت تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال 95 تامین اعتبار شده است.
وی تصریح کرد: در این واحد علاوه بر انواع ماهیان زینتی آب شور تکثیر انواع مرجانهای سخت، و تولید تجهیزات آکواریم های آب شور نیز انجام می شود.
به گفته نظری این مرکز در سال 95 موفق به کسب عنوان دانش بنیان در زمینه' تولید ماهیان و سایر موجودات آبزی به روشهای پیشرفته بیو فناوری' برای تولید مرجانهای سخت آب شور شده است.
وی اظهار کرد: استفاده از سیستم های تصفیه و برگشت آب در این مرکز باعث شده تا میزان آب مصرفی به حداقل ممکن برسد و در عین حال به دلیل کیفیت بالای آب در گردش، امکان نگهداری با تراکم بالا در آکواریومها فراهم شده است.
مدیر شیلات استان تهران خاطرنشان کرد: استان تهران با تولید سالانه بیش از 30 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی رتبه دوم تولید در بین استانهای کشور را به خود اختصاص داده که شهرستان تهران با تولید 5 میلیون قطعه در رتبه اول تولید در بین شهرستانهای استان قرار دارد.
به گفته وی در حال حاضر 35 واحد فعال تولید ماهیان زینتی در شهرستان تهران وجود دارد که بیشتر سالن های قدیمی و با سیستم تولید سنتی هستند و در داخل محدوده شهر تهران قرارگرفته اند و به دلیل محدودیت فضا امکان توسعه برای این واحدها وجود ندارد و بعضا نیز با مشکلاتی از سوی نهادهای شهری برای تداوم فعالیت خود مواجه هستند.
نظری یادآور شد: به همین منظور یکی از اولویت های اصلی شیلات استان انتقال این واحدهای تولیدی به خارج از بافت مسکونی است و به دلیل ضرورت مصرف بهینه آب، سالنهای جدید التاسیس باید با روشهای جدید تولید و به صورت مکانیزه طراحی شوند تا ضمن به حداقل رساندن مصرف آب، حداکثر راندمان تولید را داشته باشند.
وی تاکید کرد: آن دسته از واحدهای فعال تولید ماهیان زینتی که متقاضی خروج از بافت مسکونی و یا تغییر شیوه تولید از سنتی به مکانیزه هستند می توانند از حمایت هایی نظیر تسهیلات بانکی، کمکهای کارشناسی در زمینه تهیه و اصلاح طرح، معرفی تجهیزات و ادوات مناسب و ... برخوردار شوند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید