Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی به ایانا اعلام کرد:

دوره‌های آموزشی زنان روستایی در قالب آموزش‌های مهارتی برگزار می‌شود/ مخاطبان دوره‌های آموزشی تخصصی، زنان تسهیل‌گر، اعضای تعاونی‌ها، صندوق‌های اعتبارخرد و زنان کارآفرین و تولیدکننده هستند

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت‌های آبی و خاکی، عناوین دوره‌های آموزشی متناسب با شرایط اقلیمی استان و نیازهای آموزشی زنان با اولویت گیاهان دارویی تعیین می‌شود. همچنین به‌منظور افزایش ارزش افزوده محصولات و بازگشت مستقیم آن به تولیدکنندگان، آموزش‌های مرتبط با کاهش ضایعات و تکمیل زنجیره تولید محصولات زنان روستایی مورد توجه جدی قرار دارد.

دوره‌های آموزشی زنان روستایی در قالب آموزش‌های مهارتی برگزار می‌شود/ مخاطبان دوره‌های آموزشی تخصصی، زنان تسهیل‌گر، اعضای تعاونی‌ها، صندوق‌های اعتبارخرد و زنان کارآفرین و تولیدکننده هستند

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی از برگزاری دوره‌های آموزشی زنان روستایی در قالب آموزش‌های مهارتی در سال جاری خبر داد.

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به ابلاغیه ضوابط اجرایی آموزش بهره‌برداران کشاورزی از سوی رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی در اردیبهشت‌ماه سال جاری گفت: بر اساس این ابلاغیه، در اوایل تیرماه امسال دستورالعمل اجرایی برگزاری دوره‌های آموزش ویژه زنان روستایی نیز به مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

فروغ‌السادات بنی‌هاشم افزود: این دستورالعمل دارای هفت بند بوده و شامل تدوین برنامه عملیاتی آموزش زنان روستایی، مخاطبان، مربیان، استادان و آموزشگران، مکان اجرای دوره‌های آموزشی، هزینه‌های اجرای دوره، ثبت مستندات و صدور گواهی آموزش است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه آموزش زنان روستایی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در استان‌ها در این دستورالعمل بیان کرد: در این کارگروه که مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان، معاون آموزشی، معاون اداری و مالی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، رئیس گروه آموزش بهره‌برداران کشاورزی مرکز تحقیقات و کارشناس مسئول امور زنان روستایی و عشایری مدیریت هماهنگی و ترویج کشاورزی استان حضور دارند، برنامه آموزش‌های مهارتی زنان روستایی در زیربخش‌های کشاورزی تنظیم می‌شود.

بنی‌هاشم ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های آبی و خاکی، لازم است عناوین دوره‌های آموزشی متناسب با شرایط اقلیمی استان و نیازهای آموزشی زنان با اولویت گیاهان دارویی تعیین شود. همچنین به‌منظور افزایش ارزش افزوده محصولات و بازگشت مستقیم آن به تولیدکنندگان، آموزش‌های مرتبط با کاهش ضایعات و تکمیل زنجیره تولید محصولات زنان روستایی مورد توجه جدی قرار دارد.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی باید در کلاس، آزمایشگاه، کارگاه و عرصه‌های تولیدی برگزار شود، عنوان کرد: همچنین به‌منظور افزایش بهره‌وری آموزشی، فراگیر باید ضمن حضور در دوره به‌ویژه در آموزش‌های علمی در تعامل با آموزشگر باشد. از مراکز تحقیقاتی انتظار می‌رود در احصای یافته‌های قابل ترویج برای زنان روستایی مشارکت جدی داشته باشند، ضمن آنکه برای کاربردی کردن آموزش‌ها، امکان اجرای عملی آموزش‌ها در مزارع شخصی حداقل 30 درصد فراگیران پیش‌بینی شده است.

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت موضوع بازاریابی و بازاررسانی محصولات زنان روستایی یادآور شد: بر اساس این دستورالعمل علاوه بر آموزش‌های کشاورزی، هر فراگیر در طول سال حداقل به مدت هفت روز تحت پوشش دوره‌های آموزشی کارآفرینی و بازاریابی قرار خواهد گرفت.

بنی‌هاشم مخاطبان برنامه آموزش زنان روستایی را در این دستورالعمل شامل تسهیلگران، اعضا و ارکان صندوق‌های اعتبار خرد دانست و تأکید کرد: مربیان، استادان و آموزشگران باید شناخت کافی از مخاطبان داشته و از توانمندی‌ها و فعالیت‌های آنان آگاه بوده و تجربه آموزش بزرگسالان را داشته باشند. لذا علاوه بر به‌کارگیری محققان و مربیان واجد شرایط مراکز، مدرسان می‌توانند از بین مروجان، کارشناسان مسئول پهنه، تسهیلگران، ناظران مزارع کشاورزی و کارشناسان معاونت‌ها و مدیریت‌های اجرایی سازمان استان و مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها نیز انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه در این دستورالعمل مکان اجرای دوره‌های آموزشی اقتضایی اعلام شده است، خاطرنشان ساخت: اجرای این دوره‌ها باید با شاخص تسهیل حضور حداکثری مخاطبان در نزدیک‌ترین محل زندگی و فعالیت کاری آنان با حفظ کیفیت دوره آموزشی تعیین شود. همچنین استفاده از امکانات و مکان‌های آموزشی در سطح پهنه تولیدی، مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها، واحدهای آموزشی شهرستان و استان در این دستورالعمل مورد تأکید قرار گرفته است.

بنی‌هاشم اضافه کرد: برای فراگیران واجد شرایط بر اساس دستورالعمل ابلاغی، از سوی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طییعی استان گواهینامه آموزش صادر می‌شود.

وی در پایان با اظهار امیدواری از اثربخشی برنامه آموزش زنان روستایی در توسعه توانمندی‌های زنان، ارتقای مهارت، بهبود کسب و کار و افزایش درامد خانوار روستایی، مشارکت جدی آموزش و ترویج را در تحقق اهداف این برنامه الزامی و اجتناب‌ناپذیر دانست./

A-960425-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید