Iranian Agriculture News Agency

مشاور بازارها و مخاطرات کشاورزی بانک جهانی اعلام کرد

کشاورزی نیازمند "تغییر تحول گرا" است/ کشاورزی تحول گرا فشار رو به رشد به محیط زیست را از بین می برد

مارک سَدلر (Mark Sadler)، کارشناس بانک جهانی گفت: "کشاورزی جهانی نیازمند تغییرات تحول گرا برای رفع چالش های رو به رشد تقاضا برای غذا در زمان افزایش نگرانی نسبت به گازهای گلخانه ای است که تا حد زیادی بزرگترین تولیدکننده آن است."

کشاورزی نیازمند "تغییر تحول گرا" است/ کشاورزی تحول گرا فشار رو به رشد به محیط زیست را از بین می برد

مارک سَدلر (Mark Sadler) ، کارشناس بانک جهانی گفت: "کشاورزی جهانی نیازمند تغییرات تحول گرا برای رفع چالش های رو به رشد تقاضا برای غذا در زمان افزایش نگرانی نسبت به گازهای گلخانه ای است که تا حد زیادی بزرگترین تولیدکننده آن است."

به گزارش ایانا، آقای سَدلر، مشاور بازارها و مخاطرات کشاورزی بانک جهانی، تأکید کرد که تقاضا برای کالاهای کشاورزی تنها از سوی جمعیت رو به رشد جهان تحریک نمی شود، بلکه ثروتی که سبب افزایش تقاضا برای گوشت می شود برای تولید بسیار نسبتاً ناکارآمد است."

سَدلر به اگری مانی لایو (Agrimoney Live) لندن گفت که برآورد می شود 76 درصد مصرف گوشت جهان بین سال های 07-2005 و 2050 باشد و مقدار بسیار زیادی کالری بر پایه محصولات زراعی برای تولید مقدار نسبتاً کم کالری بر پایه گوشت مصرف می شود.

افزایش تقاضا برای پروتئین حیوانی به نوبه خود سبب رشد نیاز به دانه های خوراکی می شود، که به عنوان عامل پیش برنده تقاضا برای غلات و پویایی تولیدات به شدت مهم خواهد شد.

کوچک شدن بر پایه زمین

در حالی که کشاورزان به لحاظ تاریخی می توانند خود را با تغییر محیط سازگار کنند، در حال حاضر، سرعت این تغییر بیش از توانایی آن ها برای سازگاری است.

طبق برآورد بانک جهانی، کاهش بازده محصول در ایالات غرب میانه امریکا (ایالات حاصلخیز امریکا که دشت های گندم فراوانی دارد) و همچنین فرانسه مشهود است، گرچه در شمال اروپا، دشت های کانادا (مناطق غربی کانادا) و بسیاری از بخش های اتحاد جماهیر شوروی سابق افزایش قابل توجهی به وجود آمده است.

علاوه بر این، در حال حاضر، کشاورزی از بزرگترین عوامل انتشار گازهای گلخانه ای است که به بزرگترین تولیدکننده آن نیز تبدیل شده است- عاملی که احتمالاً به طور فزاینده ای آن را در خط مقدم محدودیت های زیست محیطی قرار می دهد.

وی گفت: "اگر فکر می کنید که این امر تأثیرات تنظیم کننده ندارد؛ پس از آن، احتمالاً تعجب خواهید کرد."

تغییر تحول گرا

فشار به این معناست که کشاورزی به تغییر تحول گرا نیازمند است. سَدلر گفت: "این کار به فنّاوری، یعنی روشی برای تفکر درباره آن چیزی که تولید می کنیم، نیاز دارد." همچنین، این تغییر فرصت شغلی برای جلو افتادن از منحنی نظارتی را ایجاد می کند و فشار رو به رشد خط قرمز محیط زیست را از بین می برد.

در حال حاضر، مثلاً بسیاری از شرکت های مواد غذایی، بسیار خوب مطابق با مقررات آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده پیش رفته اند، اغلب به این دلیل که این گروه ها شرکت های جهانی اند به این معنا که آن ها باید موانع زیست محیطی را در بسیاری از کشورها پاک کنند؛ مانند جنرال میلز (General Mills) و کارگیل (Cargill) -شرکت های مواد غذایی امریکایی- که تغییر اساسی در نحوه مدیریت آن ها صورت گرفته است. مشاغل اگر بخواهند درگیر کالاهای مضرتر محلی شوند، این همان چیزی است که آن ها 20 تا 30 سال مورد ملاحظه قرار می دهند.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید