Iranian Agriculture News Agency

براساس گزارش دانشمندان NIVA و همکاران چینی آن ها

پکن سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای کاهش آلودگی دریاچه‌های چین انجام داده است/ دریاچه‌های چین بعد از پاکسازی سیستم فاضلاب کمتر آلوده هستند

سطح آلودگی در بسیاری از دریاچه‌های چین در دهه‌های گذشته، با کمک سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری در لوله‌کشی‌های فاضلاب شهری و تصفیه‌فاضلاب، تا حدی پایین آمده است.

پکن سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای کاهش آلودگی دریاچه‌های چین انجام داده است/ دریاچه‌های چین بعد از پاکسازی سیستم فاضلاب کمتر آلوده هستند

سطح آلودگی در بسیاری از دریاچه های چین در دهه های گذشته، با کمک سرمایه گذاری های میلیارد دلاری در لوله کشی های فاضلاب شهری و تصفیه فاضلاب، تا حدی پایین آمده است.

به گزارش "ساینس دیلی" غلظت فسفر در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ در ۸۲۶ دریاچه آب شیرین در چین به حدود یک سوم کاهش یافت، اگرچه براساس مقاله ای که این هفته در مجله زمین شناسی طبیعت منتشر شد، این میزان همچنان با آب پاک فاصله دارد.

فسفر برای زندگی حیاتی است، اما غلظت بالای آن می تواند موجب رشد جلبک هایی سمی شود که ماهی ها و سایر موجودات را خفه می کند. منابع انسانی فسفر شامل فاضلاب، دامداری، آبزی پروری و مواد شیمیایی می شود.

بهبود تسهیلات سیستم فاضلاب یک کلید است

یان لین ( (yan lin ، یکی از نویسندگان این گزارش می گوید: "کاهش فعلی در مناطق شلوغ تر به دلیل بهبود تسهیلات سیستم فاضلاب مانند کشیدن خط لوله، طرح های پاک سازی فاضلاب و سرویس های بهداشتی پیشرفته در روستاها است."

لین یک پژوهشگر در بخش فرآیندهای گردآوری آب باران در موسسه تحقیقات آب ( NIVA ) نروژ است.

طبق گفته لین، ساختن زیربنای یک سیستم بهداشتی و فاضلاب شهری خوب، کلید جلوگیری از آلودگی فسفری است و این یافته ها می تواند سایر کشورهای در حال توسعه را که به دنبال راه هایی برای پاکسازی منابع حیاتی آب شیرین خود هستند، راهنمایی کند.

هنوز مقدار آن زیاد است

این مطالعه که برای نخستین بار فسفر را در سراسر دریاچه های چین اندازه گیری می کرد، نشان داد که سطح متوسط به ۵۱ میکروگرم در هر لیتر در سال ۲۰۱۴ نسبت به۸۰ میکروگرم در هرلیتر کاهش یافته است.

با این حال این میزان همچنان بالا است و در قوانین اروپایی سطح ۲۵ برای آب با کیفیت خوب در نظر گرفته شده است. فسفر در رسوبات دریاچه ها افزایش می یابد و تا مدت طولانی بعد از این که منبع آلودگی از بین رفت، باقی می ماند.

براساس این گزارش که توسط دانشمندان NIVA و همکاران چینی آن ها با هم نوشته شده است، پیش بینی می شود برای این که دریاچه های چین بتوانند به وضعیت محیط زیستی خوب برسند زمانی طولانی مورد نیاز است.

تفاوت های منطقه ای

باوجود کاهش کلی در بیشتر بخش های چین، پژوهشگران فهمیده اند که میزان سطح فسفر که در مناطق کم جمعیت شمال شرقی پایین بوده افزایش داشته است.

براساس گفته های محققین، بعضی دلایل برای این مسئله انتشار فسفر از طریق آبزی پروری و دامداری به علاوه جنگل زدایی ناشی از درخت بری و الوار سازی است.

لین می گوید: "این افزایش همچنین می تواند به تغییرات آب و هوایی مربوط باشد که موجب بارش بیشتر باران های شدید و فرسایش خاک می شود."

در پرتو این تفاوت های منطقه ای، این پژوهشگران نشان می دهند که مجموعه ای از سیاست های منعطف مکانی برای کنترل کیفیت آب برای سلامت آینده دریاچه های چین مفید خواهد بود.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید