Iranian Agriculture News Agency

طرح آمارگیری دامداری و باغداری در آذربایجان غربی آغاز شد

طرح آمارگیری دامداری و باغداری همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی آغاز و تا 22 مرداد ماه سال جاری ادامه دارد.

طرح آمارگیری دامداری و باغداری در آذربایجان غربی آغاز شد

طرح آمارگیری دامداری و باغداری همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی آغاز و تا 22 مرداد ماه سال جاری ادامه دارد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان غربی گفت: در این فرایند، آمار و اطلاعات به روز در ارتباط با تعداد بهره برداران کشاورزی دارای فعالیت باغداری و دامداری، مساحت باغات و قلمستان‌ها، تعداد انواع درختان مثمر و غیر مثمر، مقدار تولید انواع محصولات باغی، مقدار تولید شیر و گوشت قرمز، تغییرات تعداد انواع دام در کشور، مدت استفاده از مرتع و تعلیف دام، مقدار مصرف انواع خوراک دام، هزینه های سرمایه گذاری، مقدار مصرف نهاده ها از بهره برداران استخراج و در پرسشنامه های آماری ثبت می شود .

اردشیر یوسف زاده، اضافه کرد: طرح‌ آمارگیری باغداری و دامداری به روش نمونه ‌گیری و با مشارکت بیش از 87 نفر نیروی انسانی در 660 آبادی و شهر آذربایجان غربی اجرا می شود و ماموران آمارگیر منتخب با مراجعه به هشت هزار و 75 نمونه بهره برداری در استان به جمع آوری آمار اقدام می کنند .

یوسف زاده اظهار کرد: مدت اجرای این طرح یک ماه در نظر گرفته شده و پیش بینی می شود .

وی ادامه داد: با توجه به نتایج سرشماری عمومی کشاورزی سال 93 از چهار میلیون بهره بردار کشاورزی کشور، حدود 200 هزار بهره بردار در آذربایجان غربی به فعالیت کشاورزی مشغول هستند که پنج درصد از کل بهره برداران کشور را شامل می شوند .

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی اضافه کرد: از حدود 16 میلیون و 400 هزار هکتار اراضی کشاورزی تحت مدیریت بهره برداران کشاورزی کشور نیز 882 هزار هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان غربی واقع شده که شامل 22 درصد از مساحت استان است .

یوسف زاده ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته متوسط اراضی کشاورزی در استان به ازای یک بهره بردار در حدود 5.1 هکتار و برای اراضی باغی به ازای هر بهره بردار 1.2 هکتار است .

وی بیان کرد: در خصوص بهره برداری از دام سبک نیز طبق نتایج سرشماری عمومی کشاورزی سال 93 از یک میلیون و 164 هزار و 159 بهره بردار دارای دام سبک در کشور حدود 51 هزار و 694 بهره بردار در استان واقع شده است .

یوسف زاده ادامه داد: در بین شهرستان ها نیز بیشترین میزان بهره برداری ها با 6 هزار و897 بهره بردار در شهرستان ارومیه و کمترین میزان با یک هزار و 224 بهره بردار در شهرستان اشنویه است .

وی گفت: در اجرای طرح آمارگیری باغداری و دامداری از متدهای علمی و آمارگیری استفاده شده و اهتمام بخش کشاورزی مرکز آمار نیز بر به کارگیری توصیه های سازمان های آماری بین المللی به ویژه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) است تا طرح های آماری از زیر بخش های کشاورزی را طراحی، اجرا و نتایج آن را منتشر کند .

یوسف زاده اظهار کرد: نتایج حاصل از اجرای این طرح در برگیرنده اطلاعات ارزشمندی است که به برنامه ریزان و سیاستگذاران بخش کشاورزی برای توسعه و بهبود فعالیت های مورد اشاره و همچنین اطلاع از وضعیت موجود به منظور تصمیم گیری در خصوص میزان صادرات و یا کنترل واردات محصولات باغی و تولیدات دامی کمک می کند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید