Iranian Agriculture News Agency

بر اساس برآورد سازمان ملل متحد

صنعت کشاورزی تا سال 2030 به نفت جدید آفریقا تبدیل می‌شود/ غنا تولید محصولات کشاورزی را به کمک علوم پایه ارتقاء می‌دهد/ میزان حاصلخیزی مزارع آفریقا تا سال 2050 دوبرابر می‌شود

کارگاه آموزشی ملی مشورتی در زمینه طرح توسعه اجرای دستورکار علمی کشاورزی آفریقا (S3A) برای کمک به تحول بخش کشاورزی از طریق علم در آکرا (Accra)، پایتخت غنا، برگزار شده است.

صنعت کشاورزی تا سال 2030 به نفت جدید آفریقا تبدیل می‌شود/ غنا تولید محصولات کشاورزی را به کمک علوم پایه ارتقاء می‌دهد/ میزان حاصلخیزی مزارع آفریقا تا سال 2050 دوبرابر می‌شود

کارگاه آموزشی ملی مشورتی در زمینه طرح توسعه اجرای دستورکار علمی کشاورزی آفریقا ( S3A ) برای کمک به تحول بخش کشاورزی از طریق علم در آکرا (Accra) ، پایتخت غنا، برگزار شده است.

به گزارش ایانا از سایت "غنا نیوز ایجنسی"، اس3 آ، طرح ابتکاری با حمایت انجمن تحقیقات کشاورزی آفریقاست 1 (FARA) که از سوی کمیسیون اتحادیه آفریقا و برنامه 2 NEPAD در سال 2012 با چشم انداز تحول کشاورزی آفریقا مبتنی بر علم به تصویب رسید.

اس3 آ، به عنوان تغییر اساسی در دستور کار تحول کشاورزی آفریقا در نظر گرفته می شود و اجرای آن در داخل کشور فضای مناسبی برای علم را ایجاد می کند، مکانیزم های تقویت ظرفیت ها را افزایش و توافقنامه های مالی را ترویج می دهد و از طرح های نوآورانه در پیشبرد تحول کشاورزی حمایت می کند.

غنا در میان 5 کشور نمونه برای اجرای این طرح از جمله رواندا؛ سنگال؛ مصر و مالاوی، برای هدایت طرح اس3 آ و اطمینان از کاربرد علم در تحول کشاورزی و دستیابی به چشم انداز تعیین شده سال 2030 که در آن آفریقا امنیت غذایی دارد و جایگاه علمی جهانی و از حاصلخیزترین مناطق جهان در تولید غلات است، انتخاب شده است.

بنابراین، کارگاه آموزش مشورتی و 4 روزه ای که روز جمعه به پایان رسید، مورد توجه متخصصان و کارشناسان علوم پایه و تخصصی قرار گرفت و بحث و گفت وگو در زمینه اجرای این طرح توسعه انجام شد تا اجازه دهد کشاورزی غنا با علم پیشرفت کند.

جرج اُدورو (Gorge Oduro) ، معاون وزیر غذا و کشاورزی که از طرف دکتر اوسو آفریایی آکوتو (Owusu Afriyie Akoto) ، وزیر این بخش، سخنرانی می کرد گفت: "اس3 آ، چارچوب راهبردی بلند مدتی است که عمدتاً از طیفی از فرصت های علمی و فنّاوری در دسترس برای آغاز تحول کشاورزی تشکیل شده است."

وی گفت که هدف این دستور کار، افزایش توان بالقوه ایجاد ثروت کشاورزی در این قاره و تقویت ظرفیت آفریقا در تغذیه خود و سایر نقاط جهان از طریق تولید فنّاوری و تحقیقات جهانی است.

او توضیح داد که این جلسه مشورتی در نهایت برای مؤسساتی که برنامه های توسعه کشاورزی را اجرا می کنند چگونگی جریان اصلی دستور کار علمی را نشان می دهد.

همچنین او اضافه کرد که تحقق این دستور کار به انعکاس مؤثر چارچوب های راهبردی ملی، برنامه های سرمایه گذاری و برنامه های عملی با زمینه های منحصر به فرد، چالش ها، فرصت ها و الویت های کشورهای آفریقایی از جمله غنا بستگی دارد.

وی گفت کشورهایی که سازگاری با روند اجرای این دستور کار را در بخش های مختلف خود رعایت می کنند، به خصوص در فرآیندهای توسعه و اجرای شرایط کاری به منظور انعکاس مؤثر "اس3 آ"، نیازمند حمایت اند.

او اضافه می کند که این مشاوره به بازاریابی اجتماعی برای "اس3 آ" تبدیل خواهد شد تا کشاورزان و صنعت کشاورزی و کارآفرینان روستایی را به علم نزدیک کند، در حالی که فرآیندهای علمی راهکار اصلی و جذابی هستند که سر و صدای فراگیر اقتصادی را در پایه ها ایجاد می کنند.

دکتر ویکتور اَگیمن (Victor Agyman) ، مدیر کل شورای تحقیقات علمی و صنعتی 3 (CSIR) که میزبان کارگاه آموزشی مشورتی بود گفت که سازمان ملل متحد نشان داد صنعت کشاورزی آفریقا تا سال2030 و با تمامی استانداردها به ارزشی معادل یک تریلیون دلار خواهد رسید و صنعت کشاورزی آفریقا در مسیر تبدیل شدن به نفت جدید این قاره قرار خواهد گرفت.

او گفت که بنابراین این امر فرصت مناسبی است تا کشورهای آفریقایی خود را برای شکوفایی فرصت های رشد بخش کشاورزی آماده کنند.

دکتر آیرن اَنور فریمپونگ (Irene Annor Frimpong) ، مدیر ابداعات و پژوهش های انجمن تحقیقات کشاورزی آفریقا گفت که همچنین هدف این برنامه ابتکاری، دوبرابر کردن میزان حاصلخیزی کشاورزی آفریقا تا سال 2050 است.

او گفت که دستور کار علمی برای تحریک تحول کشاورزی آفریقا از طریق تشدید کاربرد علم با سریع ترین میزان به شکلی که آفریقا قادر به تحول سریعی باشد، توسعه یافته است.

هم اکنون، جهان به سرعت در حال رشد است و ما نیازمندیم که توسعه آفریقا را افزایش دهیم و آنچه ما برای این افزایش سرعت به آن نیازمندیم چیزی جز کاربرد علم نیست.

پانوشت:

1. Forum for Agricultural Research in Africa

2. New Partnership for Africa's Development : مشارکت جدید در توسعه آفریقا که برنامه توسعه اقتصادی اتحادیه آفریقاست.

3. Council for Scientific and Industrial Research

مترجم: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید