Iranian Agriculture News Agency

نامه سرگشاده جمعی از دانشمندان و سیاستمداران:

تنها سه سال فرصت داریم از تخریب جبران‌ناپذیر زمین جلوگیری کنیم

تصویر آینده‌ای که در آن سیاره ما زمین، بر اثر تغییرات آب و هوایی ویران شده باشد، ممکن است تصوری دور به نظر برسد. اما هم اکنون نیز آسیب‌های تغییرات اقلیمی در سراسر کره زمین قابل مشاهده است.

تنها سه سال فرصت داریم از تخریب جبران‌ناپذیر زمین جلوگیری کنیم

تصویر آینده‌ای که در آن سیاره ما زمین، بر اثر تغییرات آب و هوایی ویران شده باشد، ممکن است تصوری دور به نظر برسد. اما هم اکنون نیز آسیب‌های تغییرات اقلیمی در سراسر کره زمین قابل مشاهده است.

به گزارش ایانا از ساینس الرت ، طی دو دهه گذشته میزان بالا آمدن سطح آب دریاها در جهان به‌طور متوسط 50 درصد افزایش داشته است. در سال 2017 در برخی مناطق جهان از کالیفرنیا گرفته تا ویتنام، دمای هوا به بالاترین میزان در تاریخ رسید و سه سال گذشته داغ‌ترین دمای ثبت شده را شاهد بوده‌ایم.

شش دانشمند و دیپلمات برجسته از جمله کریستینا فیگوئرز مسئول پیشین اداره آب و هوا درسازمان ملل و استفان رامشتورف فیزیکدان، در نامه‌ای سرگشاده نوشته اند که جهان پیش از وقوع بدترین تاثیرات تغییرات اقلیمی تنها سه سال فرصت جبران دارد.

آنها در این نامه از دولت‌ها، صاحبان مشاغل، دانشمندان و شهروندان خواسته‌اند هم اکنون به موضوع انتشار گازهای گلخانه‌ای توجه جدی کنند. آنها نوشته‌اند اگر بتوان تا سال 2020 به‌طور دائمی از انتشار این گازها است، احتمالا از رسیدن دمای جهان به آستانه برگشت ناپذیری جلوگیری خواهد شد.

تاثیرات تغییرات اقلیمی به شکل نابودی جنگل‌‌ها، وقوع سیل‌های ناشی از بالا آمدن آب دریا و تغییرات غیر قابل پیش‌بینی آب و هوایی ظهور خواهد کرد که می‌تواند کشاورزی را نابود کند و بر زندگی ساکنان مناطق ساحلی که بیشترین جمعیت جهان در آنجا زندگی می‌کنند اثر نامطلوب بگذارد.

آنها برای سال 2020 طرحی را پیشنهاد داده‌اند که شامل موارد زیر است:

-افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر تا 30 درصد برق مصرفی.

-برنامه‌ریزی برای حذف سوخت‌های فسیلی در شهرها و ایالات تا سال 2050 با سرمایه‌گذاری سالانه 300 میلیارد دلار

-تضمین اینکه 15 درصد از ماشین‌های فروخته شده برقی باشد.

-انتشار برنامه‌ای مدون برای به نصف رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از جنگل‌زدایی تا سال 2050

-تشویق بخش‌های مالی به ایجاد "کمربندهای سبز" بیشتر برای کاستن از اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی

اهداف مطرح شده در این نامه با اولویت‌های دولت ترامپ که اعلام کرده موضوع تغییرات اقلیمی در دستور کار آن قرار ندارد، در تضاد است.

در اوایل ماه ژوئن ترامپ اعلام کرد که در سال 2019 ایالات متحده از توافق پاریس که الزاماتی را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای کشورها تعیین کرده، خارج خواهد شد.

نویسندگان نامه از شهرها و صاحبان مشاغل خواسته‌اند که با انتشار گازهای گلخانه‌ای مقابله کنند و اهداف توافق پاریس را حتی بدون کمک دولت آمریکا، برآورده سازند.

فیگوئرز در یک نشست مطبوعاتی گفت: "ما چنانکه علم می‌خواهد و در حمایت از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، در آستانه این امر قرار داریم که انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2020 در مسیر کاهش قرار دهیم و به‌ویژه فقر شدید را از بین ببریم. این چالش‌های تاریخی، با یک آگاهی بی‌سابقه در سطح ایالت‌های آمریکا و حکومت‌های دیگر جهان و بخش خصوصی به‌طور کلی همراه است. فرصتی که در سه سال آینده به ما داده شده در تاریخ بی‌نظیر است".

ترجمه: محسن حدادی

L-960426-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید