Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور:

برگزاری جشنواره روز بین‌المللی جنگلبان، گامی برای معرفی این حرفه به جامعه

معاون فنی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، برگزاری جشنواره روز بین‌المللی جنگلبان را گامی برای معرفی این حرفه به جامعه معرفی کرد.

برگزاری جشنواره روز بین‌المللی جنگلبان، گامی برای معرفی این حرفه به جامعه

معاون فنی یگان حفاظت منابع طبیع ی کشور ، برگزاری جشنواره روز بین‌المللی جنگلبان را گامی برای معرفی این حرفه به جامعه معرفی کرد.

ناصر اسفندی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: موضوع حفاظت از عرصه و عیان منابع طبیعی کشور به وسعت 134 میلیون هکتار، توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیگیری می‌شود.

وی افزود: این سازمان با اعمال مقررات و قوانین، عرصه‌های طبیعی را نگهداری و حفاظت می‌کند. پیشانی این عملیات حفاظتی و مراقبتی، جگلبانان ما و نیروهای حفاظتی هستند که در اقصی نقاط کشور حضور داشته و اعمال قانون می‌کنند.

معاون فنی یگان حفاظت منابع طبیع ی کشورادامه داد: جنگلبانان با گشت و مراقبت، در عملیات صیانتی و حفاظتی مشارکت می‌کنند. این قشر در جلوگیری از تخریب و تصرف، پیشگیری و اطفای حریق، کنترل مبادی ورودی و خروجی عرصه‌های جنگلی حضور داشته و از تخریب، تصرف و قطع و بهره‌برداری غیر مجاز ممانعت می‌کنند.

وی اضافه کرد: جنگلبانان ما با توجه به سختی شرایط کار کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. عموم مردم غالبا با سازمان جنگل‌ها و مراتع، فعالیت‌های این سازمان و شرح وظایف نیروهای آن آشنایی ندارند. به‌خصوص جنگلبان‌ها که در بخش حفاظت کار می‌کنند، به میزان کافی شناخته شده نیستند و مردم با حوزه وظایف آنها آشنایی ندارند. از به نظر می‌رسد که باید برای معرفی این قشر از نقطه‌ای شروع کرد.

اسفندی گفت: ما باید نیروها، شاکله و تشکیلاتی که این نیروها در آن مشغول به کار هستند و مسایل مرتبط با سازمان جنگل‌ها را به جامعه معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در تقویم فدارسیون بین‌المللی رنجرها (IRF) به عنوان یک تشکیلات جهانی که 64 کشور جهان عضو آن هستند، روز نهم مرداد ماه به‌عنوان روز جهانی رنجر گنجانده شده است. در دنیا رنجر به افرادی گفته می‌شود که از طبیعت حفاظت می‌کنند. در ایران وضعیت حفاظت از طبیعت به عهده محیط‌بانان و جنگل‌بانان است. یعنی سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از مناطق حفاظت شده را به عهده دارد اما در سایر مناطق، وظیفه حفاظت به عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع است.

معاون فنی یگان حفاظت منابع طبیع ی کشور گفت: برای معرفی حرفه جنگلبانی به جامعه، تصمیم گرفتیم یک روز را به صورت دائمی داشته باشیم تا به موضوعات و دغدغه‌های جنگلبانان بپردازیم.

وی تاکید کرد: با توجه به مسایل و مشکلات این حرفه نظیر مخاطرات، سختی شغل، حقوق اجتماعی و مدنی و حمایت‌های قانونی و بیمه‌ای همزمان با روز جهانی رنجرها، جشنواره‌ای در ایران برگزار خواهیم کرد.

اسفندی افزود: جنگلبانان ایران باید تشکل‌های صنفی داشته باشند تا از طریق تشکل‌های صنفی، بتوانند حقوق قانونی خود را پیگیری کرده و به صورت هدفمند مباحث مورد نیاز این حرفه را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره جنگلبان برای اولین بار برگزار می‌شود، درباره برنامه‌های این جشنواره بیان کرد: در این برنامه از بازنشستگان و پیشکسوتانی که در راستای حفاظت از جنگل‎ها نقش موثری داشته‌اند، تجلیل خواهد شد. این بزرگان ممکن است در قید حیات نباشند اما برای تجلیل از مقام آنها، برنامه داریم.

معاون فنی یگان حفاظت منابع طبیع ی کشور از 500 شهید و ایثارگر عرصه منابع طبیعی یاد کرد و افزود: خانواده جنگلبانان نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای فعالیت این قشر دارند که در جشنواره جنگلبان به آنها نیز توجه شده است.

وی اضافه کرد: جنگلبانان با توجه به شغل سختی که دارند، از نظر دستمزد وضعیت مناسبی ندارند و تلاش می‌کنیم با برگزاری این جشنواره‌ها بیش از گذشته توجه مسئولان را به این قشر جلب کرده و گوشزد کنیم که جنگلبانان چه مسئولیت بزرگی در حفاظت از عرصه‌‎های طبیعی به عهده دارند.

اسفندی افزود: تلاش می‌‌کنیم در فضای مجازی و واقعی، ارتباط تنگاتنگی بین جامعه جنگلبانی و مردم برقرار کنیم.

وی از تصمیم سازمان جنگل‌ها برای تداوم یافتن جشنواره جنگلبان خبرداد و افزود: امیدواریم این جشنواره نهادینه شود و در سال‌های بعد هم این مسئله را به شکل مستمر داشته باشیم.

L-960426-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید