Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی میزان تولیدات محصولات جهانی آجیل در دوره 2017-2018

2017-18 تولید جهانی مغزها 4.2 میلیون تن افزایش می یابد/ وسعت کشت پسته با رشد 5- 7 درصدی در کالیفرنیا و ترکیه مواجه می شود

در طول نشست کنگره International Nut and Dried Fruit Council که چندی پیش در چنای هند، برگزار شد پیش بینی شد که تولید جهانی مغزها برای فصل 2017 / 18 (بادام، آجیل آمازون -برزیل-، کاشو ، فندق، ماکادمیا، گردو، مغز کاج، پسته و گردو) ، به میزان 4.2 میلیون تن افزایش می یابد که 25 درصد نسبت به 10 سال پیش با رشد روبه رو است (داده براساس ارقام هسته دار، به جز پسته است ) این برآورد اولیه با مشاهدات مسیر رشد محصولات زراعی یاد شده در طول دهه گذشته، نشان می دهد که به احتمال زیاد این روند ادامه می یابد.

2017-18 تولید جهانی مغزها 4.2 میلیون تن افزایش می یابد/ وسعت کشت پسته با رشد 5- 7 درصدی در کالیفرنیا و ترکیه مواجه می شود

در طول نشست کنگره INC ( International Nut and Dried Fruit Council ) که چندی پیش در چنای هند، برگزار شد پیش بینی شد که تولید جهانی مغزها برای فصل 2017 / 18 (بادام، آجیل آمازون -برزیل - ، کاشو ( cashews )، فندق، ماکادمیا، گردو، مغز کاج، پسته و گردو) ، به میزان 4.2 میلیون تن افزایش می یابد که 25 درصد نسبت به 10 سال پیش با رشد روبه رو است (داده براساس ارقام هسته دار، به جز پسته است ) این برآورد اولیه با مشاهدات مسیر رشد محصولات زراعی یاد شده در طول دهه گذشته، نشان می دهد که به احتمال زیاد این روند ادامه می یابد.

به گزارش ایانا از سایت "فرش پلازا"، براین اساس میزان فندق دارای افزایشی 20 درصدی و با میزان 475 میلیارد تن است ، این در حالی است که تولید ترکیه 70 درصد از سهم جهانی را در اختیار دارد.

در مقابل، تولید کل مغزهای برزیل (آجیل هایی که دارای پوشش به همراه مغز هستند) انتظار می رود به حداقل 46 درصد در مقایسه با سال قبل سقوط کند. این به دلیل کمبود بارش در طی 2 سال گذشته در جنگل های بارانی آمازون است، جایی که آجیل های (مغز) وحشی جمع آوری می شوند. گفته می شود که این کاهش چشمگیر روی کل زنجیره عرضه تاثیر می گذارد.

انتظار می رود تولید جهانی بادام زمینی در 2017 / 18 به 42 میلیون تن، تا 2 درصد نسبت به دوره 2016/17 و 16 درصد نسبت به 10 سال گذشته افزایش یابد. با احتساب میزان تولید هند و چین پیش بینی می شود به ترتیب 39 درصد و 18 درصد میزان جهانی را به خود اختصاص دهند.

پیش بینی می شود که کل تولید میوه های خشک 2017/2018 (خرما ، زردآلو خشک، زغال اخته شیرین خشک ، انجیر خشک، آلو، کشمش، کشمش بدون هسته و مویز) به سه میلیون تن برسد؛ که دارای رشد 20 درصدی نسبت به 10 سال گذشته است.

به طور کلی، پیش بینی شده که رشد آجیل و میوه های خشک با کشت جدید محصولات در مناطقی از جهان حفظ شود؛ این در حالی است که میزان سطح کشت بادام کالیفرنیا و اسپانیا افزایش می یابد و براساس گزارش هیأت بادام استرالیا انتظار می رود که تا سال 2018 این کشور ، 15 هزار هکتار اضافی دیگر به کشت اختصاص دهد و پیش بینی ها حاکی از این است که کشت فندق در ایتالیا، گرجستان و امریکا با رشد روبه رو شود؛ این درحالی است که در ایالات متحده میزان کشت به حدود 12 هزار هکتار در سال 2017 می رسد.

همچنین برای باغ های ماکادمیا که در استرالیا احیا شده اند، پیش بینی می شود که با کشت جدید قابل توجهی در مناطق جدید مواجه شوند. مزارع در آفریقای جنوبی در حدود سه هزار و 500 هکتار اضافی در سال 2016 توسعه یافته اند و چین هم برنامه رسیدن به بیش از 333 هزار هکتار را تا سال 2020 در دستور کار خود دارد.

در سال جاری، میزان وسعت کشت (به جریب) پسته با رشد 5- 7 درصدی در کالیفرنیا و ترکیه ادامه می یابد. سطح زیرکشت گردو (به جریب) 30 درصد نسبت به 11 سال گذشته افزایش یافته و انتظار می رود 10 هزار هکتار جدید گردو طی پنج سال آینده در شیلی کاشته شود. همچنین برآورد شده، میزان کشت بادام زمینی امریکا به حدود 24 هزار هکتار در سال 2017 افزایش یابد.

این درحالی است که مصرف در استفاده از آجیل و میوه های خشک به عنوان ماده تشکیل دهنده، میان وعده ها (اسنک ها) و یا به اشکال سس، نوشابه، روغن ها تقویت می شود.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید