Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور خبر داد:

آمادگی کشور برای شناسایی و مبارزه با بیوتروریسم/ ورود آفت شب‌پره شمشاد از روسیه طی دو سال گذشته/ نگهداری ۴ میلیون نمونه زیستی در موزه ذخایر ژنتیکی کشور/ نهایی شدن سند برنامه‌ریزی استراتژیک تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی تا یک ماه آینده

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با اشاره به نگهداری و حفاظت از تنوع زیستی برای کنترل و مبارزه با آفات گفت: مجموعه تنوع زیستی در مؤسسه در شش بخش متمرکز شده است و با در اختیار داشتن چهار میلیون و 300 هزار نمونه زنده و غیرزنده، بزرگ‌ترین ذخایر ژنتیکی در منطقه به‌شمار می‌رود.

آمادگی کشور برای شناسایی و مبارزه با بیوتروریسم/ ورود آفت شب‌پره شمشاد از روسیه طی دو سال گذشته/ نگهداری ۴ میلیون نمونه زیستی در موزه ذخایر ژنتیکی کشور/ نهایی شدن سند برنامه‌ریزی استراتژیک تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی تا یک ماه آینده

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با اشاره به نگهداری و حفاظت از تنوع زیستی برای کنترل و مبارزه با آفات گفت: مجموعه تنوع زیستی در مؤسسه در شش بخش متمرکز شده است و با در اختیار داشتن چهار میلیون و 300 هزار نمونه زنده و غیرزنده، بزرگ‌ترین ذخایر ژنتیکی در منطقه به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور امروز در نشست خبری با اشاره به نگهداری و حفاظت از تنوع زیستی برای کنترل و مبارزه با آفات گفت: مجموعه تنوع زیستی در مؤسسه در شش بخش متمرکز شده است و با در اختیار داشتن چهار میلیون و 300 هزار نمونه زنده و غیرزنده بزرگ‌ترین ذخایر ژنتیکی در منطقه به‌شمار می‌رود.

دکتر ابراهیم ابراهیمی با بیان اینکه 100 هزار نمونه گیاهی در مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور قرار دارد، افزود: از این تعداد 80 هزار گیاه و 20 هزار قارچ است و بیش از چهار میلیون نمونه زیستی نیز در موزه ذخایر ژنتیکی مؤسسه نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت و نقش تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی در پایداری تولید و امنیت غذایی بیان کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از طریق شناسایی، جمع‌آوری، ثبت و نگهداری گونه‌های جدید و موجود از انواع گیاهان، جانوران، میکروارگانیزم‌ها و تمامی فون و فلورها توانسته است نقش مهمی در کنترل آفات داشته باشد.

ابراهیمی تعداد نمونه‌های زنده شناسایی، حفظ و نگهداری شده را تا پایان سال 1395، 131 هزار و 870 نمونه اعلام کرد و ادامه داد: این عدد برای نمونه‌های غیرزنده چهار میلیون و 486 هزار و 790 نمونه تا پایان سال 95 بوده است.

وی با بیان اینکه برای نگهداری این نمونه‌ها هزاران ساعت وقت و هزینه‌های بسیار زیادی پرداخت شده است، عنوان کرد: این نمونه‌ها برای مطالعات داخلی و خارج از کشور بسیار مهم است و مرجع مهم برای دانشجویان و محققان به‌شمار می‌رود و چنانچه آسیبی به آنها وارد شود، جبران‌ناپذیر خواهد بود.

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با اشاره به 12 هزار و 117 نمونه و سه‌هزار و 745 گونه در موزه جانورشناسی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور خاطرنشان ساخت: در موزه حشرات هایک میرزاخانی مؤسسه چهار میلیون و 480 هزار نمونه و هشت‌هزار و 538 گونه شناسایی شده است. موزه جانورشناسی مؤسسه 9 زیرمجموعه دارد که مجموعه‌ای از پرندگان، پرندگان شکاری، عنکبوت‌ها، حلزون‌ها، کرم‌های خاکی و سایر جانوران در آن نگهداری می‌شود.

ابراهیمی تأکید کرد: همچنین در کلکسیون نماتد مؤسسه یک‌هزار و 55 نمونه و 259 گونه شناسایی شده است.

وی با اشاره به پدیده بیوتروریسم که چندین سال است کشور با آن روبه‌رو است، یادآور شد: یکی از اثراتی که موضوع‌های تنوع زیستی دارند، این است که ما روی آفاتی که طغیان داشته‌اند، تحقیق کنیم تا ببینیم که منشأ طغیان این آفت بیوتروریسم بوده است یا نه؟ اما از آنجایی‌که مبادلات کالایی در جهان زیاد است و در پی آن بسیاری از آفات جابه‌جا می‌شود، به‌راحتی نمی‌توانیم بگوییم منشأ هرچیزی بیوتروریسم است، با این حال با توجه به تجربیاتی که داریم، می‌توانیم بگوییم که چنین چیزی وجود داشته است.

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با اشاره به پدیده کشند قرمز در چند سال گذشته در سطح آب‌های خلیج فارس اضافه کرد: وقتی این مسئله مطرح شد این ذهنیت هم به وجود آمد که این پدیده تعمدی بوده یا خیر و آیا ممکن است بیوتروریسم بوده باشد یا مثلاً آفت توتا که برگ‌خوار است و در بوته‌های گوجه‌فرنگی دیده شده چنانچه گفته شود این آفت را در کشور رها کرده‌اند، درست نیست و سندی در این زمینه وجود ندارد. هرچند مؤسسه گیاه پزشکی آن را مهار کرد.

ابراهیمی خاطرنشان ساخت: ما واردات زیادی داریم که گاه کنترل شده هم نیست که این مسئله کار را سخت می‌کند.

وی اظهار کرد: همیشه امکان اینکه بیوتروریسم وجود داشته باشد، هست؛ اما باید در کنار آن بانک‌های میکروارگانسیم ما فعال باشد، تا بتوانیم راحت‌تر این پدیده را شناسایی کنیم.

ابراهیمی در پایان افزود: امکانات موجود در مؤسسه باید نوسازی شود و اعتبارات مناسبی در اختیار آن قرار گیرد.

قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به آمادگی کشور برای شناسایی و مبارزه با بیوتروریسم گفت: برای مثال درباره آفت شب‌پره شمشاد که طی دو سال گذشته در جنگل‌های شمال و غرب کشور افزایش داشته محل استقرار اولیه این آفت کشور روسیه بوده است که از راه هوا و سوار شدن بر بالک‌ها و نیز خودروها به نقاط شمالی کشور وارد شده است، به‌طوری که اروپایی‌ها هم به‌رغم آمادگی نتوانستند این آفت را کنترل کنند و جلوی آن را بگیرند.

دکتر حسن عسگری بیان کرد: محققان کشورمان در حال بررسی روی آفت شب‌پره هستند و دو تا سه سال طول خواهد کشید تا این آفت کنترل و با آن مبارزه شود.

در بخش دیگری از نشست، محسن مفیدی‌نیستانک، مجری برنامه کلان علم و فناوری زیستی و ذخایر ژنتیکی سازمان تات اظهار کرد: از ابتدای سال 93 با تفکر تلفیقی و سیستمی که در تحقیقات حاکم شد، گروهی به‌منظور سرعت بخشیدن و نیز افزایش کیفیت تحقیقات تشکیل شد که یکی از مؤلفه‌های تحقیقاتی سازمان، ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی است و در این زمینه از اواسط سال 95 هدف‌های ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی را مشخص کردیم.

وی با اشاره به تهیه سند برنامه‌ریزی استراتژیک تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی سازمان تات یادآور شد: تا یک ماه آینده این سند نهایی می‌شود و در کنار آن طرح‌های اقتصاد مقاومتی از ابتدای امسال آغاز شده است که برنامه نوسازی ذخایر را در اولویت قرار داده‌ایم./

A-960426-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید