Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن حمایت از برنج کشور:

اصلاح ساختار شالی‌کوبی‌ها از دو سال پیش در دستور کار بود

هرچند اصلاح ساختار شالی‌کوبی‌ها از دهه 70 در دستور کار دولت قرار گرفته، اما پس از چهار سال وقفه از سال 88 دوباره کلید خورده است.

دبیر انجمن حمایت از برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سال 60 طرح اصلاح ساختار شالی‌کوبی‌ها را مطرح کرد و اواخر دهه 70 دولت تسهیلات خوبی را به این بخش اختصاص داد. ولی در سال‌های 84 تا 88 خیلی از طرح‌ها ازجمله طرح‌های برنج مثل تسطیح، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی راکد ماند و چهار سال طلایی از دست رفت.

جمیل علیزاده شایق افزود: بیشترین ضایعات در چرخه تولید در کارخانه‌های تبدیل شلتوک برنج است و حتی کارخانه‌داران نیز از این قضیه ناراحتند، ولی بالا بودن هزینه خرید قطعات برای کاهش ضایعات در کارخانه‌ها باعث شده در حال حاضر کم کردن ضایعات 10 تا 15 درصدی برنج امکان‌پذیر نباشد.

وی در زمینه کشت برنج خاطرنشان کرد: به خاطر سرمایه فروردین، کشت با تأخیر روبه‌رو شد، ولی در نیمه دوم اردیبهشت و اول خرداد با گرمای خوب در این موقع از سال جبران کشت انجام شد و کشت در سطح 230 هزار هکتار از اراضی مازندران و گیلان انجام شد.

علیزاده شایق ادامه داد: با توجه به سرمای فروردین خسارتی به خزانه‌ها وارد نشد، ولی فرصت کشت دوباره برای خیلی از مزارع از دست رفت. ولی اگر بارندگی خوبی در خردادماه و گرمای خوبی در تیرماه را انتظار داشته باشیم، سطح کشت خوبی را شاهد خواهیم بود، ولی توقع از تولید بالا نمی‌رود./

خبرنگار: مجتبی سلطانی

A-910319-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید