Iranian Agriculture News Agency

در تجلیل از روستاهای برگزیده سومین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب عنوان شد:

90 درصد روستاهای ایران کتابخانه عمومی ندارند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ابراز تأسف از اینکه از میان 61 هزار روستای کشور 54 هزار روستا فاقد کتابخانه‌ هستند، احیای ارزش و فضیلت کتاب را موجب افزایش کتابخوانی دانست.

90 درصد روستاهای ایران کتابخانه عمومی ندارند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ابراز تأسف از اینکه از میان 61 هزار روستای کشور 54 هزار روستا فاقد کتابخانه‌ هستند، احیای ارزش و فضیلت کتاب را موجب افزایش کتابخوانی دانست .

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آیین تجلیل از روستاهای برگزیده سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی کشور، محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخوانی نهاد، علی‌اصغر سیدآبادی دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و نمایندگان 10 روستای برگزیده این جشنواره در مجموعه باغ زیبا برگزار شد .

مختارپور در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور بانوان در عرصه فرهنگی به‌ویژه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر هفت مدیرکل استانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سه مدیرکل ستادی، یک هزار و 327 مسئول کتابخانه‌ها بر نهاد و 97 رئیس شهرستان‌های نهاد از بانوان هستند که افتخاری برای نهاد محسوب می‌شود .

وی ادامه داد: برای گسترش کتابخوانی در کشور برنامه‌های مختلفی مانند پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب و نشست کتابخوانی برگزار شده است که این برنامه‌ها اثر خود را گذاشته و خواهند گذاشت؛ اما در سطح عموم مردم آنچه که باعث رشد کتابخوانی می‌شود، به تشخیص بنده احیای ارزش و فضیلت کتابخوانی است .

وی افزود: امروز کسی نمی‌تواند بگوید که مردم کتاب نمی‌خوانند؛ چون وقت ندارند. نه چنین نیست؛ چرا که طبق اعلام مرکز بازی‌های دیجیتال 27 میلیون نفر از مردم ایران روزانه به طور متوسط 72 دقیقه به بازی‌های مجازی اشتغال دارند.

مختارپور ادامه داد: شاید عده‌ای علت دیگر کتاب نخواندن مردم را گران‌بودن آن مطرح کنند که بازهم چنین نیست؛ چون کتاب همچنان ارزان‌ترین کالای ایرانی محسوب می‌شود؛ هزینه‌ای که امروز مردم ما صرف هزینه شارژ باطری‌های دستگاه‌هایشان و اینترنت می‌کنند، بسیار بالاتر است. مردم ما هم پول خرج می‌کنند و هم وقت دارند؛ اما اینکه چرا کتاب نمی‌خوانند، شاید احساس می‌کنند که کتابخوانی دیگر فضیلت نیست .

دبیرکل نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور عنوان کرد: تا زمانی که نتوانیم فضیلت کتابخوانی را دوباره برگردانیم و مردم احساس نکنند که باید کتابخوان باشند و کتاب باید در دسترس باشد، همچنان وضعیت کتابخوانی همین است. یکی از راه‌های کتابخوان کردن مردم این است که مدیران و مسئولان نشان دهند که کتاب می‌خوانند؛ اما متاسفانه در کشور ما فقط مقام معظم رهبری هستند که همواره به کتاب اشاره دارند و با نویسندگان دیدار می‌کنند و در سخنانشان به کتاب استناد می‌ورزند و نشان می‌دهند که کتابخوانی اهمیت دارد. کتابدار، دهیار، مدیرکل نهاد، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و ... اگر خودشان کتابخوان نباشند، کار به‌جایی نمی‌رسد .

این مقام مسئول اظهار کرد: برخی‌ها تصور می‌کنند فضای مجازی تهدیدی برای مطالعه است، این طرز تفکر دقیق نیست. اتفاقاً فضای مجازی آثار خیلی زیادی می‌تواند در کتابخوانی و به‌ویژه در اطلاع‌رسانی کتاب داشته باشد. اطلاع‌رسانی کتاب به‌واسطه فضای مجازی خیلی خوب شده است .

وی ادامه داد: کتابخانه‌ها باید به مراکز اجتماعی، مدنی و فرهنگی تبدیل می‌شود، در آن صورت است که تکلیف ما با آسیب‌های اجتماعی مشخص می‌شود. کودکان و نوجوانان تربیت می‌شوند و آداب لازم را می‌آموزند .

دبیرکل نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور با اشاره به ظرفیت‌های محلی در حوزه کتاب افزود: در نقاط مختلف کشور به‌ویژه در روستاها نویسنده و عالم وجود دارد. باید این ظرفیت‌ها شناسایی شود. یکی از مشکلاتی که اکنون در شهرها وجود دارد و به روستاها نیز سرایت کرده است، این است که پیوندهای عاطفی در اثر مجتمع‌ و شهرنشینی شکسته شده است، درحالی‌که روستاها نقش بسیار مهم‌تری در توسعه فرهنگی دارند، باید مانع از ظهور و بروز بیشتر این معضل شوند .

وی اظهار کرد: 61 هزار روستا در کشور وجود دارد که از آن میان 54 هزار روستا فاقد کتابخانه هستند. در تلاش هستیم در این دولت با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مکان‌هایی که بلااستفاده در روستاها هستند، برای ایجاد کتابخانه استفاده کنیم .

مختارپور افزود: مجموعه طرح‌هایی که در حوزه ترویج کتابخوانی ارایه می‌شود، باید مستندسازی شوند و به اشتراک گذاشته شوند و در سطح کشور، منطقه و جهانی انتقال یابند .

وی به مسئله خاطره‌سازی در کتابخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌های مراکز مهم خاطرات جهانی‌اند؛ بنابراین من به معاون توسعه کتابخوانی نهاد پیشنهاد دادم که عکس کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها را قاب و در محل کتابخانه‌ها نصب کنند تا با رفتن یک کتابدار و آمدن کتابدار جدید بتوان به گذشته کتابخانه پی برد و آنها را به دست فراموشی نسپرد .

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: در کتابخانه‌ها می‌توانیم مراکز مشاوره راه‌اندازی کنیم تا مردمی که وقت مراجعه به مشاور یا روانشناس را ندارند، بتوانند از این فرصت استفاده کنند .

وی در پایان اظهار کرد: نبود کتاب خوب در کشور تنها یک بهانه است. سال گذشته 85 هزار عنوان کتاب چاپ شد که از بین این 85 هزار عنوان کتاب آیا واقعاً کتاب خوب یافت نمی‌شود؟ !

باشگاه‌های کتابخوانی در 82 شهر

علی‌اصغر سیدآبادی، دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب افزود: ایده این جشنواره برای این است که ظرفیت‌های بومی روستاها در حوزه کتاب احیا و هم‌افزایی شود و کتاب خوانده به یک اداره، نهاد یا سازمان محدود نباشد .

سیدآبادی عنوان کرد: امسال در 82 شهر باشگاه‌های کتابخوانی شامل حدود 15 تا 20 کارگاه‌ ترویج کتابخوانی اجرا شد. برخی روستاها نیز خواستار برگزاری این کارگاه‌ها بودند که خوشبختانه برگزار شد .

دبیر جشنواره‌ روستاها و عشایر دوستدار کتاب افزود: امسال نیز این جشنواره برگزار خواهد شد. امیدوارم دوستان ما در روستاها فعالیت‌هایشان را به روستاهای خود محدود نکنند و طرح‌هایشان را به سایر روستاها نیز تأمین دهند و امیدوارم هر روز روستاها مستقل‌تر از گذشته و بی‌نیاز از دولت‌ها فعالیت کنند .

در ادامه سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، نمایندگان 10 روستای برگزیده سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به ارایه طرح‌ها و فعالیت‌های خود در این جشنواره پرداختند و مشکلات و انتظارات خود را از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کردند.

در پایان مراسم علیرضا مختارپور از 10 نماینده روستاهای برگزیده سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اهدای لوح تقدیر و 50 میلیون ریال کمک هزینه تجهیز و ملزومات کتابخانه‌ تقدیر کرد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید